PRINCE OF PERSIA: THE SHADOW AND THE FLAME

Den persiske prins er tilbage i Prince of Persia: The Shadow and the Flame. Vi anmelder.

• Tekst: Lee West

Spørg enhver, der har spillet Jordan Mechners klassiske platformer fra 1989, hvad der kendetegner spillet, og de fleste vil sikkert svare: fantastiske animationer, hårnålepræcision i platformeriet, stemningsfulde omgivelser, dødelige fælder, en stadig tikkende nedtælling og en grusom sværhedsgrad. Det originale Prince of Persia var nemlig lidt af en bedrift tilbage i slutfirserne, hvor platformspilsgenren var domineret af blikkenslagere og glade farver. Den tendens vendte prinsen op og ned på.

Fire år senere fik serien endnu et kapitel i form af Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame. Denne største forskel var at finde i fjenderne. Hvor det første udspil bød på en enkelt fjende i ny og næ og en stor fokus på de drabelige fælder, tilførte efterfølgeren flere fjender til puljen, og det var ikke usædvanligt at finde sig omringet af fire fjender i de mørke korridorer.

Prince of Persia: The Shadow and the Flame

Prince of Persia: The Shadow and the Flame er Ubisofts remake af denne klassiker på Android og iOS-platformene. Der bydes denne gang på 14 baner fordelt på fem forskellige temaer. Banerne er ikke tro kopier af inspirationskilden, men de er tæt nok på til at fans af originalen vil kunne nyde genkendelsens glæde. Men nu er det jo en mobiludgave, og det åbenlyse spørgsmål er derfor, hvordan styringen klarer sig.

Touch er perfekt til analoge bevægelser, og vi har set hvordan især strategispil, bilspil og PC-konverteringer ofte klarer sig fortrinligt. Til gengæld bliver vi også stort set altid mindet om hvor forfærdelig platformen er, når der kræves digital præcision. Jeg kan ikke erindre et eneste klassisk platformspil, hvor jeg ikke har savnet haptisk feedback og fysiske knapper. Derfor undgår jeg denne genre som pesten, med mindre der er tale om de fortræffelige endless runners, hvor placeringen af dine fingre ikke er vigtig. Den del har Ubisoft allerede bevist at de mestrer med Rayman Jungle Run. Prinsens eventyr er dog lidt anderledes. Sidste år udgav de Prince of Persia Classic HD, og styringen var ganske fortrinlig, formatet taget i betragtning.

Prince of Persia: The Shadow and the FlamePrince of Persia: The Shadow and the Flame

Med PoP: TSatF gør de sig også ekstra umage med at tilfredsstille så mange gamere som muligt. Der er et virtuel joypad med tilhørende knapper, og det virker så godt som man kan håbe på (det vil sige, man skal stadig jo "holde øje" med controlleren fremfor at føle sig frem). Til gengæld har de inkluderet en ny og ganske smart styringsform. Den venstre halvdel af skærmen bruges til at få prinsen til at løbe mod højre eller venstre, mens den højre side definerer om han skal hoppe, krybe eller slå, alt efter hvilken vej man stryger fingeren på skærmen. Én enkelt knap skifter alt efter om man vil gå forsigtigt frem, stealth-dræbe en fjende, eller blokere angreb. Løsningen er velfungerende, og det er ganske intuitivt. Selvom jeg personligt sværger til virtuelle pads, må jeg erkende, at denne virker ganske godt og endte som min foretrukne styreform.

Alligevel er det ikke en dans på roser. For prinsens eventyr er design af den gamle skole, og selvom knappen/knapperne kan flyttes rundt, så er det stadig millimeterpræcision, der er påkrævet. Men selve spillet er ikke pixelperfekt i designet, således kan fælder i jorden ofte ramme en, når man står med ryggen til, mens de er mere tilgivende hvis man har front mod dem. Det kan resultere i nogle frustrerende øjeblikke, når man skal time et spring, og kæmper for at nå en dør, der er ved at lukke.

Det er dog det eneste tidspunkt, hvor tiden er et problem. For spillets velkendte tidstæller er væk. Du ræser ikke længere mod uret andet end for din egen tilfredsheds skyld. Der er tider på de enkelte baner, men der er ingen straf for ikke at nå dem i tide. Det virker som et fornuftigt valg, for så kan man som spiller tage sig god tid til de drabelige udfordringer. Der er dog en achievement for at gennemføre spillet på 90 eller 60 minutter, og med en normal spiltid på omkring tre timer, er det ganske sikkert noget, der nok skal rive tænder ud på andet end de mest tålmodige mobil-gamere.

Nu tænker du måske, at du ikke er synderlig tålmodig, og bare gerne vil have lidt hurtig platformeri med drabelige sværdkampe. Så er mit svar: snup et andet spil. Her kræves tålmodighed, og banerne er store (især i anden halvdel af spillet). Samtidig er sværdkampene ganske kedelige. De begrænser sig til at stryge mod fjenden for at slå, blokere på det rigtige tidspunkt og så gentage (ikke meget anderledes end originalen dog). At blokeringsknappen ikke kan skaleres i størrelse gør samtidig, at man ofte rammer ved siden af i kampens hede, med det resultat, at kampene ender som en blanding af søvndyssende kedsomhed og frustration. Din prins finder nok af potions til både at genoptage kampen, hvis han dør, eller fylde liv op undervejs (og man kan købe flere for rigtige penge, hvis man virkelig stinker). Resultatet er, at kampene føles som noget, der bare skal overstås for at komme videre i de flotte omgivelser.

Undervejs i banerne optjener man guldmønter, som kan bruges til at købe nye kampevner, bedre sværd eller færdige kort over banerne. Sidstnævnte vil sikkert glæde de spillere, der kæmper for at løse alle banerne med 100%-mærkatet. I det store hele er der dog ingen grund til at bruge hverken virtuelle eller rigtige penge i spillet. Det er ikke så svært som de klassiske spil, selvom især de senere baner kan være benhårde.

Der er nu ikke tale om et dårligt spil, men det er dog heller ikke særligt velegnet til hverken iDimser eller androids. På PS Vita ville dette være et langt mere tilfredsstillende eventyr at begive sig ud i. Platformenes nuværende begrænsninger er dog ikke noget Ubisoft kan gøre synderligt meget ved. Vil man genopleve gamle minder eller have en udfordrende platformsoplevelse fyldt med drabelige fælder og mindre puzzles, så er det et fint valg. Samtidig er det lykkes Ubisoft at klemme spillet ned på sølle 50 MB, så det er et spil, man sagtens kan have gemt på telefonen og så snuppe i småbidder uden at skulle bekymre sig om, at det æder pladsen fra vigtigere ting.

Prince of Persia: The Shadow and the FlamePrince of Persia: The Shadow and the FlamePrince of Persia: The Shadow and the FlamePrince of Persia: The Shadow and the Flame

Prince of Persia: The Shadow and the Flame vil både fornøje og frustrere i lige mængder, nøjagtig som klassikerne. Det er sjældent styringens skyld, men når det sker, så forvent en umanerlig lyst til at kaste med din mobil eller tablet. Om det er noget for dig, ved du i sidste ende bedst selv.

7 / 10
+
Lille filstørrelse, flotte omgivelser, god klassisk PoP-stemning, mange fine tiltag med styringen