RYMDKAPSEL

I rummet kan ingen høre dig skrige - af fryd.

• Tekst: Lee West

Vi lever i en tid, hvor mere er bedre. Større, længere, flere spillere, vildere moves, flere knapper. Vi vil have det hele, og hverken forbrugerne eller udvikleren forstår at holde igen. Har Spil B et cover-system, så skal Spil C også have det. Er der erfaringspoint i rollespil, så skal alverdens andre genrer også have det. Vi skal have flere knapper på vores pads, flere muligheder, multiplayer, online, offline, sociale tiltag og fanden og hans pumpestok. Helst forgyldt med 60 frames i sekunder og tezzelerede superfiltre. Det er som at blive kvalt i den amerikanske supersize-kultur.

Rymdkapsel

Som et modstykke til denne udvikling, kommer indie-spillene farende ind på scenen som en anden Marilyn Manson. Det skal være anderledes, beskidt, til tider gyseligt grimt. Ofte bliver potentialet ikke udfriet, og det kræver mere end almindelig kærlighed til kampen at holde af slutresultatet. Mærkatet er som Brians alter-ego efterhånden slidt og en halvkvalt kopi af sig selv. Og det er så som så med perlerne. Indie-mærkaten er så overbrugt, at det ikke længere betyder meget andet, end at man ikke har fundet en udgiver.

Rymdkapsel

Grapefrukt er sådan en af slagsen. Altså en spiludvikler uden udgiver. Faktisk står der kun to mand bag Rymdkapsel, som er spillets navn. Smag lige på den titel. I vores amerikaniserede tider er det næsten arrogant at levere et spil med en svensk titel. Faktisk stopper det ikke der, for ligesom i resten af spillet er alt unødvendigt barberet væk. Så faktisk er titlen rymdkapsel, for hvad skal vi med store bogstaver?

Da jeg første gang så Rymdkapsel, var jeg sekunder fra at afskrive den. For ved guder, hvor er jeg træt af pixelerede og "simple" spil, som alligevel er rodede og fyldt med fejl, der ofte udstiller udviklerens manglende erfaring. Spil hvor simpliciteten på trods af et enkelt udseende ofte udebliver. Spil der gentager alle fejlene fra "de store drenge", men af økonomiske årsager må nøjes med et grimmere lag maling.

Rymdkapsel er dog alt det, jeg ikke turde håbe på. Det er et stramt designet strategispil, der udspilles i real-tid. Alt det overflødige er væk. Interfacet er så godt som man kunne ønske. Musikken er minimalistisk, men funktionel. Og udfordringen er gemt i det at lære at tænke og tænke frem. Mange udviklere forveksler udfordring med knudrede mekanikker. Ikke Grapefrukt.

Du har en rumbase. Du vil gerne nå ud til fire omkringliggende monolitter. På bestemte tidspunkter angriber fremmede væsener. Du starter med to mand og begrænsede ressourcer. Vil du bygge mere, må du finde mineraler. Vil du have forsvar, må du hyre folk. Disse folk skal indkvarteres og have mad at spise. Maden skal laves. Råvarerne til maden skal skaffes, og endelig skal du sørge for at overleve. Mod uret.

Rymdkapsel

Hele din base bindes sammen af korridorer. Har du ikke en korridor, så kan du ikke bygge andre typer rum. Hvert rum du bygger tager form som en "Tetris-brik". Hvert rum kræver ressourcer for at blive bygget og naturligvis mandskab til at bygge det. Resten må du selv finde ud af, for det er en del af charmen, og den vil jeg ikke snyde dig for at nyde for dig selv.

RymdkapselRymdkapsel

Alt det her sker med et interface, der er så minimalistisk og velfungerende, at man kun kan klappe i sine små fedtede hænder. Det føles ligeledes som skabt til iPaddens skærm, selvom det både kan spilles på PS Vita, mindre Android-enheder og iPhone uden problemer.

Der er tre opgaver i Rymdkapsel: Lås op for banens fire monolitter, overlev 28 angreb og nå det hele indenfor 45 minutter. Tre udfordringer. Én bane. Og for mit vedkommende omkring otte timers spiltid indtil videre. I teorien kan man sikkert hive evigheder ud af spillet i jagten på at nå at overleve et højere antal angreb, men man kan også risikere at gennemføre hele spillet på 45 minutter og konkludere, at "det var så det". Som Journey beviste, er gode spiloplevelser dog ikke direkte proportionale med længden af spillene.

For mit vedkommende har det været en fantastisk tur. Rymdkapsel har leveret alt det, som jeg ønsker af et spil. Og det har gjort det med en stilsikkerhed, som få udviklere kan prale af. Bravo.

Rymdkapsel
RymdkapselRymdkapsel