RISE OF THE TRIAD

Det klassiske Rise of the Triad får sig et moderne remake, der holder sig så tæt til originalen, at det er en underdrivelse at kalde det retro.

Tilbage i tidernes morgen (det vil sige 1994) var der fuld tryk på den genre, der dengang hed Doom-kloner. Id Softwares lille spil havde nemlig taget verden med storm, og var det mest udbredte stykke PC-software i verden. Større end selv Windows.

Og det betød selvfølgelig, at der skulle laves efterligninger. En af disse var Rise of the Triad, udviklet og udgivet af Apogee, der før havde været partnere med Id omkring Wolfenstein 3D og Commander Keen-spillene før det. Den tidligere Id-designer Tom Hall stod i spidsen for udviklingen, og resultatet var et spil, der på nogle punkter var teknisk nyskabende, og på de fleste andre nærmest forældet, men som gjorde op for sine mangler ved at være enormt fjollet og fuldstændig grotesk blodigt og voldeligt.

I de knap 20 år der er gået siden da, er der sket en del. Apogee blev til 3D Realms, gik i gang med Duke Nukem Forever, lukkede ned og blev til Apogee igen, og er siden gået på rov i deres bagkatalog for at finde titler, der kunne egne sig til en moderne fortolkning. Og derfor har vi nu fået et nyt Rise of the Triad, udviklet af delvist danske Interceptor Entertainment.

Rise of the Triad
Rise of the TriadRise of the TriadRise of the Triad

Har du spillet og kunne du lide originalen, vil det glæde dig at vide, at Rise of the Triad anno 2013 er omtrent så tro mod det oprindelige spil, som det er muligt at være. Grafikken er selvfølgelig ny, eftersom spillet benytter Unreal Engine, hvor det gamle brugte en stærkt modificeret Wolfenstein 3D-motor - men ellers er alt ved det gamle, fra arsenalet af våben, fjender, de små flyvende diske, man kan gå på, og mønterne man samler op, til det faktum at healthkits (der alle har form af mad) heler en dobbelt så meget som normalt, hvis man skyder dem med en raket først.

At kalde det retro eller oldschool virker på en måde misvisende, for i skydespilssammenhæng er det ord, vi som regel bruger om spil som Painkiller eller Serious Sam, spil der er tydeligt inspirerede af klassiske titler. Men det nye ROTT føles ikke inspireret af originalen, men snarere som en 1:1 gengivelse af det oprindelige design - lige med undtagelse af banedesignet, der er spritnyt over hele linjen.

Altså har vi at gøre med et skydespil, der er afsindigt hurtigt, enormt fjollet og fuldstændig grotesk blodigt og voldeligt. Om ungdommen vil fatte det, ved jeg ikke helt, men for en old thirty bastard som mig, der engang købte shareware-udgaven af det oprindelige Rise of the Triad på 3,5" disketter i den lokale Kickly, der kunne Interceptor nærmest ikke have ramt mere plet.

Inden for de første fem minutter får du samlet både akimbo-pistoler, maskinpistol og varmesøgende missiler op. Tempoet får Call of Duty til at virke langsomt. Vagter falder tryglende på knæ og beder dig om ikke at pløkke dem i hovedet. Kropsdele flyver til højre og venstre, og blodet sprøjter som var det Kill Bill. Den gamle General MIDI-musik er blevet genindspillet med guitarforstærkerens "More balls"-effekt skruet helt op. Blodstænk og flyvende øjeæbler splatter ud på skærmen, når man er så heldig at score en "Ludicrous Gips!" med et raketvåben. Det her er den vaskeægte vare.

Rise of the Triad

Alle våben fra originalen er tilbage. Det betyder et gensyn med de førnævnte varmesøgende missiler, med den helt vanilje-agtige bazooka, med det todelte Split Missile, med den bindegale Drunk Missile, der enten skyder fem missiler af med fuldstændig tilfældige ruter, eller som noget nyt også fungerer som missilskydende chaingun. Jotak. Fjollede power-ups, som den almægtige God Mode (der gør dig to en halv meter høj og vitterligt udstyrer dig med Guds hånd som våben) eller Dog Mode (hvor du kan se din egen snude) er også tilbage. Rise of the Triad tager overhovedet ikke sig selv seriøst, og det er dejligt forfriskende.

Har man spillet det oprindelige ROTT, kan man altså se frem til den helt store nostalgitur, men nyfortolkningen fungerer også på sine egne præmisser. Banedesignet er særdeles afvekslende, og der er flere puzzles undervejs, som jeg har siddet decideret fast i. Bedst som man tror, at det snart må blive for meget med den konstante blodrus, skifter spillet tempo og kaster et par roligere puzzle-sektioner efter en. Som skydespil er det hektisk og sjovt, og i en helt anden boldgade end både mere tidstypiske shootere og andre retro-inspirerede bedrifter.

Træerne vokser dog ikke helt ind i himlen. Der er visse jumping-puzzles (ROTT var oprindeligt det første spil, der indførte de jumppads vi senere så i Quake III Arena og Portal 2) der er lige til at få lange løg over, og det virker tit som om man hænger fast i vægge eller omgivelser, når man ikke burde.

Rise of the Triad

Vi har også kastet os over multiplayer, der er om muligt føles som en endnu mere hektisk koffeinrus end singleplayer. I skrivende stund er der dog ikke mange servere, og spillet føles afsindigt følsomt over for lag, i en grad så der kan være en mærkbar forsinkelse fra man klikker med musen til ens raket faktisk flyver afsted. Det krydser vi fingre for bliver afhjulpet med en patch på et tidspunkt. Indtil da understøtter spillet også multiplayer over LAN.

Hånden på hjertet, så er Rise of the Triad ikke videre kønt. Figurmodellerne er ret simple, og de mange flyvende kropsdele, organer og klumper af hjernemasse er endnu simplere. Ditto for blodet, der for det meste består af 2D-effekter. Men jeg er egentlig ligeglad, for det går ikke ud over gameplayet, og det er der, oplevelsen skal hentes.

Rise of the Triad er et sus fra fortiden, et spil af en type, der ikke bliver lavet mere. Det går tåbeligt stærkt, er absurd voldeligt og overlagt fjollet - og jeg kan ikke lade være med at grine fjoget, når jeg spiller det. Det er bestemt ikke for alle, og online-delen trænger til lidt ekstra kærlighed på tekniksiden, men er du bare den mindste smule fristet af Rise of the Triad, vil de cirka 100 kroner, spillet koster, være givet godt ud.

Rise of the TriadRise of the Triad
Rise of the TriadRise of the TriadRise of the TriadRise of the Triad
7 / 10