Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
FacebookFacebook
ANMELDELSE

DRAGON'S CROWN

Der skal slagtes og kæmpes med storbarmede ungmøer og vilde krigere i Dragon's Crown. Vi anmelder.


Hvis man ikke har noget kendskab til Vanillawares forrige spil, kan den første ti minutter med Dragon's Crown godt blive ti lange af slagsen. Dialogen er jævnt kedelig, historien ligegyldig og fortælleren mere end insisterer på at gentage sig selv igen og igen. Mere end noget andet er det dog det grafiske udtryk, der vil kunne afskrække nogle.

At sige at proportionerne på de seks valgbare helte og de mange fanger, der skal reddes, er forskruede, ville være en underdrivelse af skyskraber-store proportioner, og det gælder i særdeleshed når vi snakker eventyrets kvindelige bekendtskaber.

Troldkvinden har fodbold-store bryster der knapt er skjulte bag et par tråde silke, samtidigt med at hendes kroppositur på alle tidspunkter er sådan, at de altid ser ud til at tippe hen forover. Den kvindelige amazone er iklædt en krympet bikini, men ligner ellers Schwarzenegger i hans Mr. Olympia-storhedstid, dog med 20 kilo ekstra smidt på bagdelen og et anime-uskyldigt ansigt med lange lyse lokker klistret på de enorme skuldre. Når der senere skal reddes kvindelige druider, er de helt tilfældigt tegnet som havde de lige været på arbejde i en pornofilm.

Dragon's Crown

Nogen vil helt sikkert synes det er fedt, mens andre af os vil have svært ved ikke at krumme tær og undre os over hvorfor den slags behøver at være den del af et så solidt actioneventyr.

Bag det til tider lumre udseende gemmer sig en blanding af gammeldags actionspil, rollespil og udstyrs-jagt, der på en og samme gang er så simpel at alle vil kunne være med, samtidigt med at det indeholder mange af de elementer, som også gjorde spil som Diablo III og Torchlight II så svære at ligge fra sig.

En by fungerer som hovedbase, og vil løbende tilbyde flere og flere muligheder for de som ønsker at gøre sig helt klar, inden man går i gang med den næste gang monstertæv. Her kan repareres udstyr, købes nye våben og magiske formularer, samt rekvireres nye missioner. Mest unikt er dog, at man også kan genoplive og rekruttere afdøde krigere.

Dragon's CrownDragon's Crown

Fordi Dragon's Crown er tiltænkt som et co-op spil, vil man løbende finde bunker af skeletter, hvis man spiller alene. Disse repræsenterer afdøde krigere og kan tages med tilbage til byens spirituelle leder, som mod lidt guld vil vække dem til live igen. Taknemligheden vises ved at de efterfølgende vil være villige til at drage på eventyr med dig. Et godt, varieret firemandshold bliver hurtigt en nødvendighed for at avancere, og derfor bør man finde så mange krigere som muligt.

Holdets femte mand er tyven, der i PlayStation Vita-versionen af spillet kan kommanderes rundt via den trykfølsomme skærm eller det højre analogstick. Tyven repræsenterer et af spillets mest originale elementer, da han kan bruges til at åbne skattekister og skjulte døre, der ofte indeholder bonusser eller ekstra udfordringer. Er man særligt uheldig, vil man også støde på fjendtlige tyve, der, hvis de får held med det, vil stikke af med både guld og de madvarer, som dit hold bruger til at genvinde deres livsstyrke.

Dragon's CrownDragon's Crown

Det magiske udstyr, som man finder på sin vej, kan først tages i brug efter hver endt mission, og naturligvis kun hvis man har et højt nok erfaringsniveau. Man skal dog betale for at identificere udstyret, og desto højere dets rang er, desto dybere skal der graves i pengepungen. Netop rangen på udstyret udnyttes på snedig vis, for hver gang man finder en kiste, får man med det samme rangen at vide, uden dog at have den fjerneste anelse om hvilke type udstyr der er tale om, hvilket blot pirrer nysgerrigheden.

Det, der i første omgang kan virke som et kort eventyr, får efter et par timers spil tilføjet mere dybde i form af langt mere udfordrende sværhedsgrader og dertilhørende nye baner. Det er en velkommen overraskelse og får pludseligt alle de forrige baner til at virke som træningsmissioner til det virkelige spil, der naturligvis også står klar med belønninger i form af langt bedre udstyr.

Dragon's Crown

Desværre er de mere udfordrende baner også hvor du begynder at blive tvunget til at lede efter andre menneskelige spillere, for den kunstige intelligens viser sig her ikke at være god nok til at udfylde dens rolle i forhold til resten af holdet. At skulle bruge hele gulddepotet på at genoplive AI-styrede figurer, fordi de løber direkte i døden, er ikke særlig sjovt, og korrumperer samtidigt balancen fordi det udstyr, man får ud af den givne mission, nærmest aldrig opvejer guldtabet.

Alligevel er det svært at lægge Dragon's Crown fra sig, for Vanillaware viser med sikker hånd igen hvordan de formår at blande rollespilselementer med ren arkadeaction. Når eventyret er bedst, minder det om Segas klassiske Golden Axe på steroider, hvilket særligt skinner igennem når man spiller med tre andre mennesker. Figurklasserne er også overraskende forskellige i deres mekanikker, hvilket spillet forventer du og vennerne formår at udnytte, når de mest udfordrende missioner skal klares.

På nær lige det overdrevent voldsomme fokus på bryster og sexede positurer, er der heller ikke nogen vej uden om, at den japanske udvikler igen har lavet et eventyr, der er som taget direkte ud af en 2D-fanatikers drømmescenarie. Dragon's Crown er til tider afsindigt flot, og ingen farver eller designs synes overladt til tilfældighederne. Dragerne er enorme og majestætiske, mens bille-lignende monstre, vampyrer og giganter alle er malet med fuldstændig afsindige detaljer.

Dragon's CrownDragon's Crown

På PlayStation Vita fungerer Dragon's Crown upåklageligt og passer rigtig godt til formatet, fordi det ikke er indtil senere i spillet at missionerne begynder at tage mere end ti til femten minutters tid. Nysgerrigheden i forhold til nyt udsyr og nye evner holdes hele tiden høj nok til, at man lige hurtigt kan finde tre andre spillere og tæve sig igennem en bane eller to.

Hvis du har savnet en god dungeon-crawler, ønsker at se hvorfor det ikke kun er Ubisofts Rayman, der ved hvordan 2D-grafik stadig kan se moderne ud i dag, eller blot mangler et godt eventyr til din PlayStation Vita, bør du tage et kig på Dragon's Crown.

08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Masser af dybde og mange timers spilletid. For det meste fantastisk flot grafik. Mange gode ideer. Nem og god co-op.
-
Absurde og unødvendige grafiske elementer. Mangelfuld kunstig intelligens.
BETA +