INFINITY BLADE III

Infinity Blade er tilbage med masser af ændringer. Lee har taget kampen op...

• Tekst: Lee West

Infinity Blade er en sjov størrelse. Er man i sit sure lune, kan man let se det som en glorificeret Ninja Fruit-klon, hvor du stryger fingeren på skærmen, alt efter hvad der sker. Er man i lidt bedre humør, så kan den ses som en episk fortælling om kampen mod det onde. Uanset hvilken side man står på, så er der dog én ting, der kendetegner alle tre afsnit i serien: den endeløse række gentagelser og genspilninger i kampen for at blive så stærk at man kan besejre hovedfjenden.

Alt andet lige, var det første Infinity Blade en tynd sag. Man kunne i bund og grund se hele spillet (minus slutningen) på den første time. Derefter var det et spørgsmål om at møde slutbossen, blive slået, se sin efterfølger tage af sted for at hævne drabet og så gentage indtil efterkommeren i ens familie var stærk nok til endelig at gøre det af med den ondsindende gudekonge.

Infinity Blade III

Det vil sige, det var plottet dengang. Meget er sket siden. Vil du selv opleve det hele, så smut ud og køb spillene, og spil dem fra en ende, tag en pause mellem hvert spil og læs så Brandon Sandersons to bøger Infinity Blade Awakening og Infinity Blade Redemption. Så har du hele historien. Er du ikke frisk på det, så læs næste afsnit af denne anmeldelse og få lynintroduktionen til et univers, der er gået fra at være fantasy til at være science fiction og handle om alien-genetik med plotdrejninger én masse.

Infinity Blade III

Da det første Infinity Blade dukkede op, var det lidt af en bedrift. Vi var få, der troede på, at vi nogensinde ville opleve Unreal-motoren på iOS, og Epics første Citadel-demo rystede mobilejerne verden over. Det var den iOS-eksklusive titel mange havde håbet på. Da vi fik det ganske linære fantasy-spil, var det så kæben næsten røg af led. Det var gudesmukt og så anderledes på en mobil, at man ikke kunne andet end at henrykkes. Men plottet var i bedste fald ultratyndt. Helt ærligt, hvem er dum nok til at se sin far, farfar, oldefar og så videre blive dræbt af en tyran og alligevel beslutte sig for at tage kampen op, med den sikre død til følge? Det var tæskedumt, men en fin måde at genbruge det begrænsede indhold.

I dag er sagen en noget anden. Vi har set Bloodmasque pille ved genren, oplevet destruerbare omgivelser i Avengers Initiative og i det hele taget gennemgået et hav af velfungerende bud på touch-genren.

Men tilbage til Infinity Blade. Som du måske husker, tog din arvtager af sted for at hævne din død igen og igen, indtil du som spiller havde bygget en figur op, der var stærk nok til at klare ærterne. Hvad vi ikke vidste var, at det tåbelige plot bare var et røgslør for den virkelige handling. Gudekongen Raidriar havde nemlig gang i nogle meget større og langt mere komplicerede planer. Han var nemlig en såkaldt Deathless, en udødelig, der i jagten på viden og magt havde skabt et våben, der i teorien kunne dræbe hans eget folk. Siris, som hovedpersonen hed, var et eksperiment og en katalysator. Sværdet han holdte var nemlig våbenet, der kunne dræbe fjenden, men det skulle lades op for at blive kraftfuldt nok. Og her kommer det første store twist: Siris var selv en deathless, men uden ægte minder. Hver gang han døde, skete det ved et normalt våben, og han kunne derefter blive genoplivet og genoptage jagten/opladningen. Men da han ikke skulle vide, hvilke kræfter han besad, skete det med falske minder, og troen på at han var efterkommer af en kriger, der var blevet dræbt af gudekongen. Landsbyen som Siris tog afsted fra, spillede med på røgsløret af frygt for gudekongen.

Infinity Blade III

Så rent faktisk var Siris en klon med falske minder, en deathless og samtidig et eksperiment i våbenskabelse. Og for nu at gøre plottet endnu tungere hed Siris oprindelig Ausar. Og fik en veninde, Isa, som var parat til at tage kampen op ved hans side. Siris/Ausar er nu naturligvis bitter over at være blevet misbrugt og have fået slettet sin oprindelige personlighed, og så er kimen ellers lagt til Infinity Blade III.

Kort sagt: Infinity Blade er gået fra at være et tyndplottet fantasy-spil med enkelte steampunk-elementer til at være et glinsende inferno af elektronik, Animus-lignende laboratorier, robot-følgesvende, historie og meget mere science fiction end man ofte kan følge med i. Det klæder spillet. Og så alligevel ikke altid.

Som sagt handler Infinity Blade om gentagelse, og med tunge mellemsekvenser og historiefokus (som man heldigvis kan spole i ved genspilninger) bliver det endnu tydeligere at man gør det samme igen og igen (noget der naturligvis ikke nødvendigvis er en dårlig ting for XP- og loot-baserede spil, bare spørg mange Diablo-fans).

For at bryde lidt med monotomien lader Epic dig denne gang tage rollen som både Isa og Sirus. Ganske vist kan du visse steder i historiens kapitler ikke selv vælge, hvilken person du vil bruge, men i flere "mellemkapitler" står det dig frit for. Og det giver et frisk pust, ikke mindst fordi de to personer har ganske forskellige måder at kæmpe på. Siris er stadig stryg, stryg og stryg igen-kæmperen med fokus på blokering, mens Isa er universets svar på en Rogue (der dog er lidt af en dumpap, når det kommer til principperne i at snige sig rundt). Hun er med andre ord hurtig og fokuserer på dødelige comboer og undvigelse. Selve stealth-delen er desværre en distraktion mere end en gameplay-mæssig tilføjelse. Hun sniger sig ind på fjende, skyder en pil i fjæset på dem, og tager så kampen op på vanlig vis. Tyndt.

Infinity Blade IIIInfinity Blade III
Infinity Blade III

Ikke desto mindre er det et friskt pust til en ellers til tider monoton oplevelse, og som altid betyder nye våben også nye stryg-kombinationer og færdigheder. Til gengæld betyder det også, at du nu optjener udstyr og erfaringspoint til to personer, og det sker uafhængigt af hinanden. Altså med andre ord: dobbelt grinding.

Og grinding er noget som Infinity Blade-serien elsker at stille spilleren op mod. Denne gang måske endda lidt for hårdt. For de forskellige modstandere (og især minibosser) stiger ganske hurtigt i niveau fra kapitel til kapitel, så selvom der måske er et par timers plot gemt i spillet, kan man sagtens forvente et tocifret antal timers spiltid, især hvis man vil se de forskellige slutninger i spillet. Den jeg har oplevet var alt andet end episk, hvilket man lidt hårdt kan sige om det meste af plottet. Bevares, Epic forsøger at give lidt kød på historien og de har endda både Troy Baker (Booker fra Bioshock Infinite og Snow i Final Fantasy) samt Laura Bailey (Serana fra Skyrim og Chun Li i Street Fighter) i rollerne som henholdsvis Siris og Isa. Mens stemmeskuespillerne gør det ganske godt, er det nu stadig ikke en historie der leverer en episk slutning som Infinite eller en tyngde som Final Fantasy, men mindre kan også gøre det. Det er stadig kampene, der er i fokus for de fleste spillere, og de fungerer som sagt.

Infinity Blade IIIInfinity Blade III

Som altid kan nye våben give nye muligheder, og man kan kombinere det med kraftfulde gems, der kan indsættes i udstyret, og naturligvis bruge de magiske besværgelser, der oplades under kamp. Som noget nyt er der dog også langt større fokus på figurernes evnetræer. Denne gang udløser hvert enkelt træ nemlig yderligere bonusser til alt fra brygning, specialangreb, lock-picking, hurtigere optjening af erfaringspoint og større chance for at den omrejsende sælger kigger forbi basen.

Genlæser du den sidste sætning, kan du nok fornemme, at der er sket en del. Denne gang har du nemlig en hjembase, hvor du kan sammensætte opsamlede planter og knogler til potente drikke (med timere), der kan hjælpe dig i kampene. Du kan ikke længere sælge dit gamle udstyr på slagmarken, men må pænt vente på at den omrejsende kræmmer dukker op, eller få det forbedret ved din bases blacksmith (som først dukker op senere i historien), og endelig kan du tilgå forskellige kapitler fra hjemmebasen og til tider vælge hvem, du sender i kamp. Det giver bestemt en større følelse af dybde til spillet denne gang.

De tilknyttede timere til potionbrygning er dog et unødvendigt irritationsmoment, der kan omgås ved spillets sekundære møntfod. Denne kan også bruges til at indkøbe health potions og optjenes ganske fornuftigt ved at løse et hav af delopgaver både mellem og under kampene, hvis man ikke vil gribe til pengepungen.

Infinity Blade IIIInfinity Blade IIIInfinity Blade III

På trods af de mange nye tiltag (der også inkluderer en muggen drage, der fra tid til anden dukker op) føles spillet dog mere linært end tidligere kapitler i serien, ganske enkelt fordi der på nuværende tidspunkt ikke er forgreninger i hvert kapitel i samme grad som tidligere. Dette er dog en lidt uretfærdig anke, da de tidligere spil i serien har ændret sig en del gennem opdateringer, og sammenholdt med hvordan de så ud ved lanceringerne, er de forskellige afsnit ganske ligeværdige.

Alligevel er det svært at hive den absolutte topkarakter frem til et ellers rigtigt godt spil. Dertil er der for mange funktioner, der stadig afventer opdateringer. Blandt andet er stort set intet af det ekstra online-indhold tilgængeligt i skrivende stund og achievement-listen kan bugge for nogle spillere.

Tilbage står man med et solidt udspil i serien med noget af den flotteste grafik set på iPhone og iPad, et fint lydspor og som altid velfungerende touch-mekanikker.

Infinity Blade III

Jeg er måske en smule mæt af serien, men det ændrer ikke på, at dette afsnit er rigtigt godt og med potentiale til at ende som det bedste i trilogien. Om lysten til endnu engang at stryge sig til sejr og hæder er til stede, ved den enkelte spiller dog nok bedst selv. Jeg fortryder ikke turen og ser frem til at bruge uger i spillet, men jeg er ikke så imponeret, som jeg havde forventet at blive, dertil er der ganske enkelt sket for meget positivt på iOS-markedet i de seneste år.

Infinity Blade III
Infinity Blade III
Infinity Blade IIIInfinity Blade IIIInfinity Blade IIIInfinity Blade III