Sonic Lost World

Sega har efterhånden forsøgt at genopfinde Sonic utallige gange, og denne gang kigger de Mario lidt ekstra i bedene. Men rammer de plet?

Hver gang et nyt Sonic-eventyr bliver lanceret, virker det som om både snakken fra Sega og forhåbningerne fra seriens mange fans er de samme, for bare det dog endelig kunne blive til et eventyr der igen kunne gøre Sonic relevant, der igen kunne gøre ham til en reel konkurrent til Mario-brødrenes mange eventyr.

Man må dog efterhånden begynde at spørge sig selv, hvornår Sonic helt præcist var i topform sidst, for de seneste ti år har det virket som om, at Sega har forsøgt at gøre brug af alle bogens tricks uden det store held, og det kan måske være grunden til at Sonic Lost World låner mere fra Mario-universet end nogensinde før.

Ganske vist skal der ikke spises padehatte eller ildblomster, og i stedet er det fra de fabelagtige Super Mario Galaxy-eventyr, udvikleren synes at have lånt inspirationen, selvom det er tvivlsomt at de nogensinde vil indrømme det.

Sonic Lost World

Opskriften er på overfladen den samme som vi har set de sidste mange gange, og derfor veksles der aktivt mellem baner som foregår i 2d, og baner som foregår i 3d og lader dig løbe "ind" i skærmen. Men 3d-banerne består ikke længere af lange lige flader, men er nu i stedet blevet runde, således at Sonic uden det store besvær ofte kan bevæge sig rundt om dem.

Den samme ide blev brugt af Nintendo, da de lod Mario søge på alle kanter og leder efter stjerner og andre hemmeligheder i Super Mario Galaxy. Sonic altid har dog altid haft mere krudt i bagpartiet, og derfor er udforskningen her blevet smidt i glemmebogen. I stedet udnyttes de nye muligheder til at lege med perspektivet, og højne den rutsjebane-effekt der synes at have været i fokus, lige siden det hurtige pindsvin første gang tog springet ind i en 3d-verden.

Resultatet er en blandet pose. Når det fungerer bedst er det fordi udvikleren har formået at blande de nye ideer med det bedste fra seriens forrige spil, sådan at banerne flyder fra sektioner der foregår på et fladt plan til pludselige flyvehop eller lignende, der sender Sonic ud i landskaber som snører sig om sig selv, og gemmer på hemmeligheder i steder man ikke anede eksisterede på grund af det vekslende perspektiv.

Sonic Lost World

Desværre formår Lost World dog ikke at undgå de faldgruber stort set alle tidligere Sonic-eventyr i 3D også er faldet i, og værst er derfor igen, at spillet til tider føles som noget lignende en quick time-sekvens, hvor timede knaptryk er det eneste der skal til for at sende den blå helt videre. Fordi farten skal være så høj, banerne så sprælske og effekterne så voldsomme, har Sega i mange tilfælde ikke set nogen anden løsning end at tage styringen fra spilleren, hvilket bevirker man egentlig blot sidder tilbage og trykker på hopknappen for at ramme et par affyringsplatforme eller lignende. Den slags bliver hurtigt virkelig kedelig.

Anderledes står det til i 2D-sektionerne, hvor udfordringerne er langt mere håndgribelige, selvom der stadig leges med de nye ideer. Overskueligheden er større, tempoet er sat en smule ned og det betyder at der i langt højere grad er mulighed for at nyde de nye tiltag, hvilket også betyder at det ofte er her, man vil opleve de mest fornøjelige baner og udfordringer.

For første gang i alt for lang tid har Sega også erkendt, at styringen i serien skulle strammes op. Det betyder at Sonic, ligesom Mario, nu har fået en dedikeret løbeknap, som sætter fut i fodsålerne så snart den holdes nede. Løbeknappen bør ikke forveksles med turbospin-knappen, som forvandler Sonic til en blå kugle af fart, og i stedet bruges den til at veksle fra Sonics almindelige, moderate lunten til noget der kan bruges til at sætte af på flyvehop eller endda løbe op af mure og andre forhindringer.

Sonic Lost World

Forbedringen af styringen er et velkomment tiltag, og virker i store dele af eventyret efter hensigten. Alligevel oplever man i 3D-sektionerne, at iveren efter at lade Sonic løbe med lysets hastighed også giver tilbøjelighed til at glide ind i fjender, og her kunne man godt have ønsket at den forbedrede styring også havde tilført Sonic selv lidt mere vægt.

Hvis man gav det solide Sonic Colors en chance, vil man med al sandsynlighed også kunne huske de såkaldte Wisps, der midlertidigt lod Sonic låne deres kræfter, og forvandlede ham til flyvende, borende og skydende væsner. De samme Wisps, samt et par af deres nye venner, har også fundet deres vej til Wii U-eventyret, hvilket har resulteret i minispil hvor den trykfølsomme skærm på Wii U-controlleren skal tages i brug. Her er dog ikke kun tale om bonusbaner eller lignende, og ofte skal superkræfterne bruges til at besejre de mest bastante fjender i spillet.

Sonic Lost World

Forud for lanceringen af Sonic Lost World er der blevet gjort meget ud af at fortælle om The Deadly Six, der udgør hovedfjenderne i det nye eventyr, og jeg forstår det ærlig talt ikke helt. Alle seks er lige omtrent så generiske Sonic-fjender som man kunne frygte, og hver og en virker de som genbrug fra tidligere spil. Heldigvis er deres udfordringer langt mere interessante, fordi der igen her leges med perspektivet i en sådan grad, at man ofte skal kombinere reflekserne med en smule snilde.

Sonic Lost World virker på mange kanter og leder som et sammenskudsgilde af et spileventyr. Det indeholder de fleste af de komponenter, der skal til for at lave noget virkelig godt, men desværre lider komponenterne næsten alle under, at de ersat sammen uden særlig stor kreativt, og uden at have fået den fornødne findpudsning.

Den slags gør ikke Sonic Lost World til et uspilleligt platformeventyr, men i stedet blot til endnu et Sonic-kapitel der ikke formår at hive pindsvinet op på siden af Mario, og måske endnu værre, heller ikke formår at gøre Sega-maskotten relevant igen.

Sonic Lost World
6 / 10
+