DEVICE 6

Vi begynder med konklusionen. Måske.

• Tekst: Lee West

01
Nu burde dette vel være en introduktion til spillet Device 6. Men som med spillets gameplay bør du heller ikke forvente dig en anmeldelse i traditionel forstand. Så lad mig derfor starte med konklusionen.
Vil du læse videre så GÅ TIL 03
Har du tænkt dig at købe spillet så GÅ TIL 07

Device 6Device 6

02
Simon Flesser og Magnus "Gordon" Gardeback er folkene bag det anderledes spilprojekt. Det kræver ikke den store mesterhjerne at regne ud, at deres firmanavn Simogo er en sammentrækning af de to herrers navne. Den lille indie-udvikler har siden 2010 leveret skæve og stilistiske spiloplevelser til mobilerne og Device 6 er ingen undtagelse.
For den positive oplevelse så GÅ TIL 05
For den mere kritiske vurdering så GÅ TIL 04
For længden af spillet GÅ TIL 10
Vil du vide mere om historien så GÅ TIL 08
Vil du vide mere om grafikken så GÅ TIL 09

Device 6Device 6

03
Device 6 er ved første øjekast prætentiøst. Det er som at bladre i en dyr coffee table-bog. Det er veldesignet som få mobilspil er. Samtidig er det i bund og grund en række klassiske puzzles svøbt ind i en anderledes udtryksform. I hjertet er det et point ‘n' click-eventyr. Hvis du er til genren eller tørster efter en helt anderledes oplevelse, der griber genren an på en ny og frisk måde, kan du roligt smide lige omkring de tyve kroner efter oplevelsen, som den koster.
Vil du læse om udvikleren så GÅ TIL 02
Vil du vide mere om lydsiden så GÅ TIL 06

Device 6Device 6

04
Men er Device 6 så et fantastisk produkt, der bryder grænserne for hvad man kan som spilmedie? Egentlig ikke. Det er som point ‘n' click eventyrspil er flest: fyldt med "gå fra A til B", undersøg dine omgivelser og giv et svar for at komme videre. At man skal bladre gennem de mange "sider" i bogen er en sjov ide, men i praksis er det samtidig en smule for langtrukkent, ligesom det at skulle vende og dreje ens spilenhed kan føles en smule akavet. Og når jeg nu sidder med en tablet, hvorfor har udvikleren så ikke lavet en note-funktion? At skulle sidde med pen og papir til de mere sindrige puzzles føles en smule fjollet. Med andre ord: selvom man imponeres af stilen, er den ikke nødvendigvis en gameplay-mæssig nydelse at trækkes med.
For den positive oplevelse så GÅ TIL 05
For at læse den mere kritiske vurdering igen så GÅ TIL 04

Device 6Device 6

05
Device 6 bryder grænserne for, hvad vi forventer af et point ‘n' click-eventyr og det gør det med stil og flair for stemning. At teksten kommer frem i alle mulige (og umulige) retninger er samtidig lidt af en genistreg. Ikke alene giver det dig en fornemmelse af at bevæge dig, men vejen som teksten skrives er også vejen, din hovedperson bevæger sig. Forestil dig en klassisk Sværd & Trolddom-bog, men uden sidetal, hvor den tekst du læser videre på definerer din vej. Du får ganske enkelt et mentalt kort over din færden, mens du læser. Det er en pudsig måde at fortælle på og en langt mere effektiv af slagsen, end man turde håbe på. At Simogo har vundet et hav af priser og modtaget flere nomineringer på trods af en beskeden produktion af titler, vidner ligeledes om en udvikler, der vil mere med spilmediet og mobilerne end bare nogle hurtige cash-ins.
Vil du læse om udvikleren så GÅ TIL 02

Device 6Device 6

06
Det er ikke fordi at lydsiden er bombastisk. Men som alt andet i Device 6 er det sammensætningen, der trækker spilleren ind i det skæve univers. Når man tænder en radio eller træder varsomt på en faldefærdig stige, er lydkulissen serveret med en selvsikkerhed og en flair for stemning, der i bedste fald kan bringe minderne tilbage til Rapture og Bioshock.
For den positive oplevelse så GÅ TIL 05
For længden af spillet GÅ TIL 10

07
Tak fordi du læste med. God fornøjelse med Device 6.

Device 6Device 6

08
Du vågner som spiller i et tårn. Uden fornemmelse af hvorfor du er, hvor du er. Omgivelserne er som at være trådt ind i en gyserfilm fra halvtredserne. Mannequin-dukker, spolebåndoptagere, falmede fotografier og steampunk-agtige maskiner udgør rammen omkring den mareridtsagtige vandring mod svaret. Er du en del af et eksperiment eller er du kidnappet for at underholde en gal hjerne? Er spilleren den spillede, eller er der noget helt andet på færde? Drivkraften er historien. Undervejs skal du kæmpe med hjernevridende puzzles for at læse eller gå videre.
For den positive oplevelse så GÅ TIL 05
Vil du læse om udvikleren så GÅ TIL 02
For længden af spillet GÅ TIL 10

Device 6Device 6

09
At kalde Device 6 et designmæssigt eksperiment er næsten en underdrivelse. Font-størrelser, vejen som teksten bevæger sig, farvesammensætningen, de underlige sort-hvide 3D-billeder, der står fastfrosset som en gammel diasprojektor på pause, og det simple udtryk er med til at gribe læseren på en måde, som jeg ikke troede muligt. Når man "bevæger sig" forbi et billede i "bogen" er det ligeledes rammen omkring billedet der flyttes, mens billedets indhold og vinkel skifter. Udstyr som specielle briller lader dig ligeledes genlæse dele af eventyret og finde nye hints på siderne.
For den positive oplevelse så GÅ TIL 05

Device 6Device 6

10
Device 6 er ikke nødvendigvis et langt spil. Med en guide ville det kunne gennemføres på måske to timer. Men som med alle adventure-spil er det fornøjelsen ved selv at knække nødden, der tæller. Og bare det første af de seks kapitler tog mig eksempelvis en lille times tid.
For den positive oplevelse så GÅ TIL 05

Device 6Device 6
8 / 10