RATCHET & CLANK: NEXUS

Den dynamiske duo er tilbage! Thomas tager med på turen.

Det kommer som lidt af en overraskelse, første gang man indser at historien i det nyeste Ratchet & Clank-eventyr, ikke handler om forskruede superskurke med verdensherredømme i tankerne. I stedet bygger historien nemlig denne gang videre på hele tanken om at blive forladt, dog uden at det er Rachet, der er omdrejningspunktet.

I stedet er det Vendra Prog og hendes gigantiske broder Neflin, der er godt på vej til at rive hele universet itu, for at skaffe sig den familie de aldrig har haft. Digitale lydoptagelser fra søskendeparrets opvækst på et børnehjem er fyldt med barnlig glæde over at noget udenjordisk endelig har givet dem den fornødne opmærksomhed. I kombination med et par dramatiske udviklinger, og en overraskende seriøs tone i den første times spilletid, gør det Nexus til lidt af en afstikker for serien.

Ratchet & Clank: Nexus

Der er dog ingen grund til panik, for opbygningen af eventyret falder hurtigt ind i de rammer man kender fra seriens tidligere kapitler. Planeter skal udforskes for ledetråde, monstrene fra Thugs4Hire skal plaffes til atomer, alskens forskellige våben skal opgraderes og så skal deres naturligvis også løses et par puzzles.

De forskellige hjernevridere, er særligt gennem PlayStation 3-spillene blevet hvor serien har fornyet sig mest fra gang til gang, og det kommer derfor ikke som den store overraskelse, at Nexus også her byder på nogle helt nye af slagsen. Clank bliver således hurtigt givet muligheden for at træde ind i såkaldte Rifts, hvor han ved at manipulere med tyngdekraften, skal bevæge sig i platformspils-lignende baner, give et monster en kindhest og undslippe med sit liv i behold. Gør man det rigtigt, vil nye veje og muligheder åbne sig i den anden verden.

Ratchet & Clank: Nexus

Andetsteds bliver Ratchet givet en speciel pistol, som kan bruges til at aktivere magnetiske stråler. Retningen af de magnetiske stråler skal overvejes en smule, da de bruges til at sende makkerparret i den rigtige retning, og det hjælper derfor lige at overveje situationen en gang eller to. På trods af at de er sjove, er der ikke nogen af de inkluderede puzzles der vil tage særligt mange sekunder at løse, og man bør ikke forvente sig en udfordring af samme slags som i eksempelvis A Crack In Time.

Våbenarsenalet er også denne gang stort og originalt. Sorthuls-granater, raketværn, rundsavsklinger og et gevær, der forvandler alle fjenderne til snefigurer, er på nuværende tidspunkt nærmest hvad man forventer af serien, men de er ikke desto mindre underholdende. Igen er det dog dræberrobotten Mr. Zirkon, der stjæler billedet, ikke mindst fordi han denne gang får følgeskab af både Ms. Zirkon og Zirkon Jr. Trioen råder med længder over eventyrets bedste oneliners og understreger igen at de fortjener deres eget bonusspil eller lignende.

Ratchet & Clank: NexusRatchet & Clank: Nexus

Som tidligere er det også igen muligt at opgradere sine våben, hvilket først og fremmest sker ved at bruge dem. Hvis man ønsker at give dem lidt ekstra potens, kan det dog gøres ved at bruge noget af det Raritanium som man løbende opsamler, til at aktivere forskellige bonusser i våbenarsenalets evnetræ. Hvert våben har sit eget evnetræ som udvides hver gang det når et nyt niveau, og ved at placere Raritanium de rigtige steder er det endda muligt at låse op for særligt effektive opgraderinger. Det er et sjovt og nemt system, og man kommer hurtigt til at ønske at der var blevet brugt endnu flere kræfter på at udvide det.

Insomniac Games har ikke lagt skjul på at det nyeste eventyr af uforklarlige grunde ikke ville blive lige så langt som seriens forrige hovedspil, og det er måske derfor man har forsøgt at klemme mere indhold ind i hver bane end tidligere. En sumpverden er således fyldt med monstre, der skal jagtes for krystaller, og lader sig udforske med både jetpack og raketstøvler, mens en anden har tre forskellige ruter der kan benyttes. Der er naturligvis også blevet plads til en arena-verden, hvor præmierne består af bolts og opgraderinger.

Ratchet & Clank: Nexus

Det er dog længden der spænder ben for eventyret, for en erfaren Ratchet-fan vil uden de store problemer, kunne gennemføre det hele på lige omkring fem timers spilletid. Ikke kun er det en skuffende længde fordi vi har måttet vente så længe på et rigtigt Rachet & Clank-eventyr, men fordi det indhold, der her bydes på, sagtens kunne være blevet udvidet med mindst fem timers spilletid mere. Slutningen virker forhastet og er slet ikke lige så godt pacet som resten af oplevelsen, og det er svært ikke at være lidt skuffet efter hvad man har oplevet indtil da.

Skulle man ønske at spille videre, har udvikleren igen fyldt på med muligheden for at genstarte spillet på en højere sværhedsgrad med ens komplette våbenarsenal intakt. I spildelen, der denne gang har fået navnet Challenge Mode, er det ydermere muligt at opgradere de mange våben i endnu højere grad, hvilket dog kræver at man har fundet nogen af de sjældne Golden Bolts.

Ratchet & Clank: Nexus er underholdende mens det står på, har nogle gode ideer og understreger at seriens formular stadig er ekstremt fængende, hvilket er særligt tydelig efter en længere pause. Desværre er der bare slet ikke nok af det, og selv til nedsat pris, føles fem timers spilletid som alt for lidt efter en pause på fire år.

7 / 10
+
Sjove våben og godt opgraderingssystem, den dystre historie, masser af humor, Zirkon-familien