ASSASSIN'S CREED: LIBERATION HD

PS Vita-afstikkeren Liberation får sig en grafisk opdatering på hjemmekonsollerne. Men Ubisoft kunne næsten lige så godt have ladet være..

Assassin's Creed: Liberation HD udkom oprindeligt på PS Vita, en platform der trods mange styrker og positive træk stadig står over for sit store gennembrud. Eller sagt lige ud, der er ikke så mange, der har købt den, og derfor er der heller ikke så mange, der har købt de eksklusive titler, der er udkommet på den.

Ergo er det nok også et mindretal af Assassin's Creed-fans, der har stiftet bekendtskab med Liberation, hovedpersonen Aveline de Grandpre og spillets vision af New Orleans og tilhørende sumpområder cirka anno 1770. Og det har Ubisoft tilsyneladende synes var en skam, for de er tydeligvis glade for Aveline, taget i betragtning hvor mange gange hun bliver nævnt i det forrygende Assassin's Creed IV: Black Flag. Ja, PlayStation-udgaven af AC4 fik tilmed sin egen lille Aveline-minikampagne.

Assassin's Creed: Liberation HD

Og derfor har Vita-spillet fået sig en halvstor grafisk opgradering, og lander nu på de gamle hjemmekonsoller, PS3 og Xbox 360. Det lyder som ren bonus for Assassin's Creed-fans, ikke sandt? Desværre forholder det sig ikke helt sådan, for Liberation er langt fra et perfekt spil. Udover at det tydeligvis er designet til at blive spillet på farten (det vil sige at alle missionerne er virkelig, virkelig korte), så har det også nogle ret væsentlige mangler ved fortællingen, og det bliver kun så meget desto tydeligere af, at spillet udkommer i kølvandet på sidste års Black Flag, der var fantastisk på snart sagt alle måder.

Vi følger som sagt Aveline de Grandpre, der er datter af en rig handelsmand og en slave, han blev forelsket i og satte fri. Med base i New Orleans snigmyrder hun tempelriddere og kæmper for slavers frihed, samtidigt med at hun lever et dobbeltliv som fin overklassepige med store kjoler og klaverundervisning. Der er alt muligt potentiale i det setup, men historien hopper meget tidligt at sporet, ganske enkelt fordi den ikke bliver fortalt ordentligt. Eller sådan fortalt overhovedet. Skurkeskikkelser bliver hevet ind fra højre, får en dolk i halsen og bliver kastet ud igen til venstre, inden man rigtig når at få en ide om hvem de er og hvorfor de skal dø. Det er noget med at nogle slaver forsvinder under mystiske omstændigheder, men der mangler en rød tråd til at binde det hele sammen.

Assassin's Creed: Liberation HD

Hvad værre er, at spillets fortælling forudsætter et eksisterende kendskab til Assassin's Creed-mytologien, med den Første Civilisation, Tempelriddere og Snigmorderordenen og så videre, og så videre. Ingen af disse ting bliver forklaret, og når man endelig træder ind i en af disse Første Civ-byggerier, er der ingen der løfter et øjenbryn, fordi spillet antager at man allerede ved alt om den slags.

I det mindste får det AC4 til at fremstå endnu bedre, fordi det spil tog sig tid til at forklare hvad faen der foregik for de spillere, der ikke havde været med på vognen fra starten.

Og det er måske det, der er essensen af problemet med Liberation. Spillet er som sagt oprindeligt lavet til Vita, hvilket med andre ord betyder at det er lavet til at blive spillet på farten. Hvilket så igen betyder, at man skal kunne spille det i bidder af fem-ti minutter.

Hvilket så igen-igen betyder at det ikke har tid til noget som helst. Alle mellemsekvenser skal overstås i en fart, og det samme gælder missionerne - nogle af dem har endda delmål om at klare dem helt eller delvist inden for et tidsrum på fem minutter eller mindre. Det får det hele til at føles forhastet, og det er virkelig sjældent at spillet har plads til at fortælle historie eller bare baggrund om figurerne, mens en mission er i gang. Det medvirker alt sammen til at man ikke rigtig fatter hvad der foregår, eller får et nævneværdigt forhold til særlig mange af figurerne.

Assassin's Creed: Liberation HD

Det er umiskendeligt et Assassin's Creed-spil. Alle de kendte mekanikker er her, man løber hen over tage og skygger fold og myrder dem på spektakulær vis og stikker af fra vagter og så videre. De får endda selskab af et par nye, såsom at Aveline løbende skifter mellem tre personaer - Lady, Slave og Assassin - der hver har deres egne mekaniksæt, evner og muligheder for at bevæge sig uset. Men mekanikker gør ikke en god oplevelse alene, og meget af det, der får Assassin's Creed til at synge, er her ikke rigtig. Og så hjælper det heller ikke at her er en del bugs og glitches (jeg er for eksempel faldet gennem et tag, så jeg blev fanget inde i en bygning med usynlige vægge, og måtte genstarte missionen).

Og derfor er Assassin's Creed: Liberation HD lidt af en maveplasker. Fundamentet er her, men alle de ting, der gør Assassin's Creed-serien så god, får ikke den nødvendige plads eller føles bare halvfærdige. Det kommer især til kort i lyset af det fantastiske Assassin's Creed IV: Black Flag (et spil der er så godt, at jeg ikke kan skrive dets titel uden at sætte et lovprisende adjektiv foran), og hvis du havde set frem til Liberation som dit næste Assassin's-fix efter at have redet på Black Flag-bølgen, så bliver du sandsynligvis slemt skuffet.

Du kan læse om spillet til PS Vita ved at klikke her.

Assassin's Creed: Liberation HD
Assassin's Creed: Liberation HDAssassin's Creed: Liberation HD