Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
FacebookFacebook
anmeldelse

Full Bore

Full Bore viser, at man hverken behøver have kæmpe budgetter eller være indie-darling for at lave et fængende puzzle-platformspil

Du kender det sikkert. Man går rundt og nyder den stille tilværelse som vildsvin, løber henover græsenge og jagter sommerfugle, og før man ved af det er man havnet i et minefelt, der sprænger hul i jorden og afslører en skakt så dyb, at dør på stedet idet man rammer bunden. Men kort derefter bliver man genoplivet af en mystisk eletrisk dims, og mens man forsøger at finde op igen, havner man pludselig i en stor, tom bankboks, bliver anklaget for at have stjålet alle dens juveler, og tvunget til at erstatte dem ved at arbejde i ejeres mine. Nåhja, og ejeren er i øvrigt et talende svin i skjorte og slips, og alle hans andre ansatte er også talende grise. Lige pånær kontorpersonalet, de er muldvarpe.

Ja, okay, måske kender du det ikke alligevel. Men det er altså setuppet i Full Bore, et charmerende, flot, raffineret og udfordrende puzzlespil, det første fra udvikleren Whole Hog Games.

Full BoreFull Bore
Dette er en annonce:

Der er rigtig meget at rose ved Full Bore. Mekanikkerne er relativt simple - du skal finde vej gennem minerne og finde ædelsten ved at grave - men måden de bruges på bliver stille og roligt udviddet, jo længere du kommer. Snart skal man skubbe rundt på kasser for at skabe nye veje gennem terrænet, og senere kommer lasere, batterier, kontakter og meget andet i spil.

Kvajer du dig, så du sidder fast eller ikke kan løse et givent puzzle (og det kommer du til) er her en herlig rewind-funktion, så du nærmest skridt for skridt kan begive dig tilbage til seneste checkpoint og på den måde fortryde fejltrin og dårlige beslutninger.

Dette er en annonce:

Nogle puzzles er ganske ligetil og indlysende. Andre er benhårde og kræver nøje planlægning at løse, da visse felter skal graves væk i bestemte rækkefølger, for at man kan skubbe visse kasser bestemte steder hen, og i disse tilfælde er det ikke sjældent, at man er nødt til at tænke 10-20 "træk" frem, inden man sætter mulen mod den første muld.

Full Bore

Jeg er stødt på flere puzzles, som jeg simpelthen opgav, fordi jeg fik hovedpine af at tænke på dem. Heldigvis har man den mulighed, for en af Full Bores største genistreger er nok, at spilverdenen stort set er åben, og der ofte er flere ruter mellem dens forskellige områder. Det er sjældent et krav, at man løser de sværeste puzzles for at komme videre.

Full Bores mange kvaliteter sniger sig langsomt ind på en. Det er forfriskende subtilt i sin tilgang, og gør det sjældent i store armbevægelser. Hvor man i starten bare accepterer, at man er omringet at talende grise, opdager man, efterhånden som man begiver sig ned i minen, at der er en dybere årsag til de småsyrede omstændigheder. Overalt finder man små computerterminaler, der fortæller spillets historie - om grådighed, gen-eksperimenter, mislykkede forsøg og mere til - og det viser sig efterhånden, at her foregår meget mere end bare en fortælling om en sød gris der graver efter ædelsten. Stemningen bliver gradvist mere mystisk, jo længere ned man kommer, og man får lyst til at spille videre, alene fordi man vil til bunds i hvad pokker der foregår.

Full Bore

Raffinementet gælder også spillets teknik. Stilen er pixelnostalgisk, men for eksempel lyssætningen er fuldstændig fantastisk. Små detaljer, som at ens figur reflekterer lys ganske mildt, gør underværker for stemningen og fornemmelsen af at være dybt under jorden. Dertil kommer, at animationerne er decideret fremragende. Man ser så nuttet, tålmodig og insisterende ud, når man gentagende gange banker hovedet mod en overflade, der ikke kan graves væk. Det vækker minder om gamle Disney-platformspil som Aladdin og Lion King, hvilket er et stort, stort kompliment.

Ligeledes er styringen nøjagtig så skarp som man kunne håbe. Man bruger stort set kun WASD og mellemrumstangenten, men inden længe suser man op og ned af platforme og stilladser som om man aldrig havde gjort andet.

Udadtil virker Full Bore måske som et beskedent projekt. Det er ikke sovset ind i indie-cred og hype som Fez eller Braid, og grundideen er så afslappet og fjollet, at det måske inviterer til at man ikke tager det seriøst. Men det er netop det, spillet vinder på. Her er ingen stress og ingen store forventninger, og derfor bliver man stille og roligt suget ind i dets mystiske univers, indtil man nærmest ikke kan slippe det igen. Full Bore er en skøn puzzle-platformer, du ikke må gå glip af.

Full Bore
Full BoreFull BoreFull BoreFull Bore
Full Bore
08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Udfordrende puzzles, åben spilverden, herlig grafik, dybt fængede
-
Nogle puzzles virker uoverskueligt svære
Dette er en annonce: