GR LIVE STREAM
Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
FacebookFacebook
anmeldelse

Watch Dogs

Ubisofts storsatsning ryger gennem anmeldermaskinen, læs resultatet her

Tykke regndråber fra en gråsort himmel rammer mit ansigt. Chicago siger godaften på sin naturlige melankolske facon. Jeg trækker kraven op og går ned ad gaden. Med en forsigtig bevægelse trækker jeg min telefon op af lommen og aktiverer min profilerings-app. Med ét ændres mit syn på gaden, på de forbipasserende mennesker. Jeg er inde i systemet, og min adgang til information er nu ubegrænset. Med et let tryk suger jeg 5000 dollars ud af en lidt for smart bankmands konto, og med endnu et tryk læser jeg lidt op på en gift ejendomsmæglers affære. Magten er målet, og CtOS, byens elektroniske infrastruktur, er midlet. Nede ad gaden har en hackerbande barrikaderet sig godt og grundigt. De har for meget skidt på politikerne og de korrupte politifolk til, at der er nogen, der gør noget ved det, men jeg er undtaget denne beskidte våbenhvile. Med lidt digital manøvren er jeg hurtigt inde i deres overvågningssystem. Kameraer, transformerbokse, kommunikationsudstyr, alt dette kontrollerer jeg nu. Med nogle små distraktioner hist og her og et par hårde slag med udfoldelige politistav er jeg hurtigt inde i deres serverrum, hvor jeg endnu engang tilføjer flere hemmeligheder til min database. Jeg er Aiden Pearce, og ingen undslipper mig.

Watch Dogs
Dette er en annonce:
Watch DogsWatch Dogs

I en tid med mange sequels og prequels, der står stærkt på skulderen af etablerede spilserier, repræsenterer Watch Dogs det længe ventede friske pust af nye franchises, der kommer med den nye generation af konsoller. Det er samtidig en gigantisk satsning for udgiveren Ubisoft, der ikke lægger skjul på, at Watch Dogs gerne skulle være et solidt fundament, hvorpå udgiveren kan bygge en stærk spilserie. Efter en hård udsættelse af spillet, der originalt skulle være udkommet sammen med de nye konsoller sidste november, er Watch Dogs endelig klar.

Chicago har for nylig taget et digitalt kvantespring og fået teknologi-giganten Blume til at installere CtOS, en supercomputer der styrer hele byens digitale infrastruktur. Trafik, kommunikation, elektricitet og overvågningsudstyr styres nu alt gennem dette centrale netværk. Du er Aiden Pearce, en meget dygtig hacker, der bruger disse evner til at svindle sig igennem Chicagos korrupte top. Efter et forfejlet hackerjob på et fint hotel bliver Aiden et mål for hele Chicagos undergrund og må ultimativt bøde med sin lille nieces liv. Herefter begynder Aidens hævntogt gennem Chicagos gader, og alle, der har haft noget med attentatet at gøre, vil blive offer for Aidens vrede.

Historien er i sidste ende en hævnhistorie af den typiske Hollywood-skuffe. Aiden starter med bønderne og arbejder sig systematisk op gennem de kriminelles rækker i sin søgen efter de ansvarlige. Plottet holdes taktfast i gang af en række sidekarakterer, der indeholder den mystiske DeadSec-hacker Badboy17 og den psykotiske og magtsyge Damien. Dialogen flyder ubesværet karaktererne imellem og bidrager til et plot, der på ret kløgtig politisk vis formår at behandle forholdsvis tunge emner. Informationsfrihed, autoritet og overvågning bliver alle kritisk behandlet med fortællermæssig ynde og holder spillerens interesse fra start til slut. Desværre formår hovedpersonen Aiden Pearce ikke at udvise samme narrative nuance, som plottet måske skulle antyde. Han er upersonlig, stiv i det og til tider irrationelt grov over for de personer, der hjælper ham. I få øjeblikke i løbet af historien udviser Aiden ægte refleksion over sine handlinger, og disse er klart de stærkeste i løbet af kampagnen, men der er så langt imellem dem, at man hurtigt mister interessen hovedkarakteren.

Watch Dogs

Hvad man dog ikke mister interessen for, er det at spille Watch Dogs, for det er sindssygt underholdende. Watch Dogs bibeholder Ubisofts portofolie som en tredjepersons actiontitel, og er du bekendt med serier som Assassins Creed og Splinter Cell, har du en forholdsvis stærk idé om, hvordan Watch Dogs føles. Til trods for det genkendelige Ubisoft-varemærke innoverer Watch Dogs kraftigt med sit hacking-spin på den åbne sandkasse.

Som Aiden Pearce har du hele Chicago som din legeplads, og en legeplads bliver det så sandelig, når Aiden let og ubesværet trækker sit største våben ud af jakkelommen: Hans smartphone. Gennem telefonen opnår Aiden total kontrol over hele byens infrastruktur, og dette har en altafgørende effekt på Watch Dogs underholdningsværdi. Du kan manipulere med byen på et mere overordnet niveau ved at skabe harmonikasammenstød ved lyskryds eller forårsage strømafbrydelser i store dele af byens distrikter, samtidig med at du kan manipulere med enkelte fjenders elektroniske udstyr som kommunikation og granater. Telefonen kan både profilere ethvert menneske på gaden og give dig unikke informationer om deres personlige historie og jobsituation. Du har til og med muligheden for til tider at få adgang til private telefonsamtaler eller sms-udvekslinger, der giver et sjovt afbræk mellem missionerne. Engang imellem falder man endda over en person med en lidt for tung bankkonto, og dér kan man vælge at lette den en smule og hæve en gevinst fra en nærliggende automat.

Hacking-mekanikkerne giver en fantastisk følelse af magt, og denne følelse gør Watch Dogs ganske unik. Oven i hatten råder Aiden over et gigantisk arsenal af forskellige våben, der inkluderer alt lige fra sniper-rifler og granatkastere til shotguns og maskingeværer. Der er utrolig mange at vælge imellem, og kombineret med de mange hacking-evner føles Aiden aldrig udkonkurreret.

Watch DogsWatch Dogs

Hvorimod Watch Dogs 5 akter, som hovedkampagnen består, af tager omtrent 15-20 timer at gennemføre, er hovedkampagnen bare toppen af isbjerget. Watch Dogs tilbyder et væld af forskellige sideaktiviter, og det er her, at spillet skinner mest. Først og fremmest tilbydes du konstant remote profiling, der, via CtOS, identificerer mulige kriminelle handlinger i Aidens nærhed. Det er op til dig at vælge, om du vil tage imod disse opgaver, siden de opstår ganske dynamisk, og det er også dit valg, om du så vil vælge at bremse forbryderen. Dertil kommer en række gang hideouts, hvor du skal stjæle et stykke kode på en server ved at bruge kameraer til at lokalisere den kodeansvarlige fjende. Disse små tilfældige øjeblikke er her, hvor du kan bruge Aidens unikke sæt evner på den mest personlige og kreative måde, og det er også her, at spillet giver mest slip på spilleren. Selvom Watch Dogs generelt tager sig selv meget seriøst, findes der heldigvis features, der fuldstændig omstøder dette. Først og fremmest har vi Cash Run, der, i bedste 8-bit inspirerede stil, laver en parkour bane til Aiden, hvor han skal samle nogle guldmønter på kortest mulig tid uden at vælte ind i de farlige dødningehoveder. Derefter, når man er godt varmet op og i lystigt humør, kan man vælte over til godt gammeldags digitalt trip. Disse trips, mener en af udvikleren fra Ubisoft Montreal, repræsenterer deres Far Cry: Blood Dragon. Altså et humørfyldt og spidsfindigt spin på deres egen seriøse historie og verden. Du kan blandt andet hoppe rundt på gigantiske svampe eller gå på en smadrertur gennem Chicagos gader som en gigantisk mech-edderkop. Der er nogle fantastiske idéer på spil her, og disse, kombineret med de mere korrekte remote profiling og gang hideouts, giver spillet en utrolig levetid.

Watch Dogs

Men det er jo ikke nok med bare at vise Chicagos indbyggere, hvem der bestemmer. Det er også vigtigt at bekræfte sig selv overfor andre hackere, og heldigvis tilbyder Watch Dogs en række spændende multiplayer-modes. Først og fremmest findes der Online Hacking og Online Tailing. Disse tager udgangspunkt i Watch Dogs hacking-inspirerede univers. Lad os sige, at du kører ned ad gaden i dit single-player spil og pludselig får en notifikation om, at der bliver stjålet data fra dig. Derefter får du en radius, og inde i den gemmer der sig en anden spiller, der forsøger at installere en virus i dit system. Ved at bruge din remote profiler kan du identificere den fjendtlige hacker, og så er det med at tænke kreativt, få ham adskilt fra mængden af mennesker. Dette setup skabte tonsvis af mindeværdige øjeblikke i løbet af min tid med Watch Dogs, hvor episke jagtsekvenser og neglebidende venten var en fast del af hver Online Hacking. I Online Tailing derimod, er der skruet mere ned for actionen og mere op for paranoiaen. Du bliver i virkeligheden sendt ind i en anden spillers single-player oplevelse, uden at de er klar over det. Det er derefter dit job diskret at overvåge dem, uden at de aner noget som helst. Hvis du har succes, ved din modstander aldrig nogensinde, at du har været der. Disse to modes er sådan en naturlig forlængelse af Watch Dogs single-player og repræsenterer et af Watch Dogs' stærkeste kort. Der er også Online Decryption for de mere action-orienterede spillere samt online races, og disse er langt mere standard end de to førstnævnte modes. Online Decryption er en slags løbende Capture the flag, hvor du skal holde fast på en fil og downloade den, før de andre spillere stjæler den eller slår dig ihjel, og Online Races er et ganske almindelige race, men naturligvis med et hacking-twist. Som en lille bonus har udvikleren smidt en free roam mode med i pakken, der lader otte spillere udføre kaos i Chicago. Multiplayer-delen føles ekstremt integreret i den samlede oplevelse (uden tvunge krav om at deltage i multiplayer), selvom Online Hacking og Tailing klart føles mere naturligt.

Watch DogsWatch Dogs

Første gang Watch Dogs blev vist frem på E3-messen i 2012, var det som et lille kig ind i fremtiden for grafisk troværdighed. Teksturene skinnede, lyssætningen var spektakulær og billedehastigheden var utrolig høj. Dengang blev det vist frem på den kraftigste PC-hardware, og i dag har jeg testet spillet på PlayStation 4. Som jeg skrev i mit preview, er der klart en forskel, tag ikke fejl der. Men tag heller ikke fejl af, at Watch Dogs er et usædvanligt flot spil, og Chicago er en fantastisk og velrealiseret sandkasse. For selvom nogle af de grafiske hestekræfter er skruet lidt ned, er billedehastigheden konsekvent, og load-tiderne er hurtige. Samtidig skubber Watch Dogs til grænserne for, hvor befolket og "ægte" en sandkasse kan føles.

Watch Dogs

Tidligere har Grand Theft Auto-serien sat barren højt med sine realistiske spilverdener, men Watch Dogs' Chicago føles som noget helt nyt. Folk går rundt på gaden og snakker i telefon, snakker sammen tilfældigt, kigger på vinduer og lever i virkeligheden deres eget liv. Man føler, at man hører til i Chicago, og man føler sig ansvarlig for borgernes skæbne. Til at bakke den stærke grafik op er et bombastisk musikalsk score, der tager sit udgangspunkt i Watch Dogs digitale og elektroniske bybillede. Synthesizere baner vejen for hårde bastoner, der ligger an til et taktfast og mekanisk beat. Musikken føles ganske naturlig for oplevelsen, og ved at bruge specielle stykker musik i specifikke situationer, såsom roligt keyboard, når du kører igennem det regnvåde Chicago efter en tragisk historiemission, forstærker det den følelsesmæssige indvirkning. Stemmeskuespillet er ligeledes stærkt over hele linjen, og dette hjælper de enormt stærke mellemscener med at have en stor dramatisk effekt på spilleren. Aidens stemme føles dog, ligesom hans replikker, en smule malplacerede og lidt for old school tough-guy i nogle situationer. Det er lidt ligesom Bruce Wayne insisterede på at bruge Batman-stemmen hele tiden. Man sidder til tider og tænker: Skru nu lidt ned Aiden.

Det havde desværre en stor effekt på min oplevelse. Alting, lige fra sideaktiviter til multiplayer, tolkes nemlig gennem Aiden, og han spiller unægtelig en central rolle i Watch Dogs, ligegyldig hvad man foretager sig. Derfor var det at miste interessen i Aiden Pearce, et vigtigt kritikpunkt i min gennemspilning, men hvis du ikke vægter karaktererne i et sandkassespil lige så højt som jeg gør, kan du nemt sætte et ni-tal ved Watch Dogs. For mig, gjorde hans gammeldags og unuancerede hævnlyst hurtigt, at jeg mistede interessen for ham.

Alt i alt er Watch Dogs alligevel en fantastisk oplevelse og et storslået eksempel på, at ægte kreativitet og innovation er langt fra uddød i AAA-spiludviklingen. Med dets forfriskende spin på den åbne sandkasse adskiller Watch Dogs sig fra mængden, men uden at miste Ubisofts kendte flair for tredjepersons-action.

Watch Dogs
Dette er en annonce:

De hacking-baserede evner og de mange våben skaber unikke kampsituationer og fede overvågningssekvenser, og dette strækker sig også til spillets multiplayer-modes, hvor jeg fandt nogle af de mest underholdende multiplayer-øjeblikke, jeg længe har oplevet. Ja, Aiden Pearce er ultimativt en svag karakter, og selvom plottet er stærkt, udforsker det aldrig de mere interessante og grå nuancer af Aidens karakter eller hans motivationer, men det er i selve udforskningen af Chicago og de mange sideaktiviteter, der ligger gemt i byen, der propellerer Watch Dogs mod storhed. Gang Hideouts, Remote Profiling, de mærkelige Digital Trips og tilfældig overvågning af folkene i byen, alle er de smadderunderholdende, og de kan alle gennemføres præcis, som du ønsker dem.

For mig trak hovedpersonen og historien alligevel lidt ned, men måske du er ligeglad. Uanset hvad er Watch Dogs et fundament, hvorpå Ubisoft kan bygge videre, og efter at have brugt mange timer i Chicago som Aiden Pearce er jeg kun sulten efter mere.

Watch Dogs
Watch Dogs
Watch Dogs
Watch Dogs
Watch Dogs
Watch Dogs
Watch Dogs
Watch Dogs
Watch Dogs
Watch Dogs
Watch Dogs
Watch Dogs
Watch Dogs
08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Innovativt spin på den åbne sandkasse, mange forskellige underholdende sideaktiviteter, fantastisk multiplayer, fed lydside
-
Aiden Pearce er lidt stiv i det, historien udforsker ikke de mere interessante nuancer af Aiden.

Brugeranmeldelser

  • peejay
    Next gens måske mest hypet spil både skuffer og forarger på sammentid. Vi må konstaterer at next gen lanceringen ikke ligefrem har været et... 2/10
  • Montross
    Watch dogs. Næppe et spil der vil gå over i historien. Der ligner det simpelhen GTA for meget. I virkeligheden gør Watch dogs mange af de samme... 7/10
  • Nike
    Hvad skal man gøre, når man spiller et spil der har så stor hype bag sig? Det var til stor overraskelse og måben, da spillet oprindeligt blev... 7/10
  • LT-Moc-T
    Jeg ved godt mange ser på det som noget lignende GTA V, men det er egentlig ikke helt fair at sammenligne på det punkt. Mener JEG. Watch Dogs er... 9/10
Dette er en annonce: