Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français

Supernauts

Supernauts leverer frisk blod på mobil til en ellers stagneret genre

Du kender sikkert fornemmelsen: du sidder og spiller Minecraft, mens du ønsker at der var mere elevator-muzak, mindre områder og flere muligheder for at bruge rigtige penge. Det er jo enhvers drøm at se et byggespil omsvøbt af den slags musik man ville forvente i det lokale supermarked, mens køerne er lange, udvalget småt og turen til køb-knappen kort.

SupernautsSupernauts

Supernauts har det hele. Det har timere, det har jazzet baggrundsmuzak, det har en utrolig lille spilleplade, og det vil så gerne have dine penge. Det alene burde være nok til at jeg straks leverede et dødsstød i form af en lang svada om hvor forfærdelige freemium-spil er, og hvor meget du bør styrte af sted mod Minecraft, hvis du vil bygge. At vente et kvarter på at ens materialer er parat til levering, eller timer på at området kan indtages, kan være irriterende under normale omstændigheder. Men faktisk så har jeg nydt oplevelsen så meget, at jeg ikke vil slagte Supernauts, på trods af at det ligger lige til højrebenet.

SupernautsSupernauts

For faktisk gør Supernauts (der oprindeligt er et PC-spil) en masse for at forfriske city-builder og managment-genren på mobilen. Ikke alene lader den dig bygge dine egne enheder som et andet Minecraft, men spillet oser også af små gode ideer. I Supernauts er verden, som vi kender den, blevet ramt af en global naturkatastrofe. Efter et storforbrug af elektricitet og en ubetænksom levevis er verdens temperaturer steget drastisk. Storbyerne er oversvømmede, mens pingvinerne og isbjørnene har måtte vinke farvel til de vante isflager, og naturligvis er menneskets løsning at snuppe småbidder af jordkloden, sende dem ud i rummet og starte på ny. Det er en forfriskende og hyggelig indgangsvinkel, og det er samtidig en god undskyldning for at bygge på livet løs.

SupernautsSupernauts
SupernautsSupernauts

Udover at du kan bygge dine egne små byer på op til fire forskellige tematiserede områder, så er der også altid noget at give sig til, mens man venter på genrens så velkendte timere. Der gemmer sig nemlig en god bunke mindre puzzle-baner, hvor man skal redde beboere og fragte dem til ens hjembase. Her skal man ofte bygge, fjerne og omdanne materialer for at få de panikslagne småfolk i sikkerhed. Nogle baner byder også på fjender udover de hyggelige små-puzzles. Eksempelvis møder man nogle (knapt så) afskyelige havmonstre, som har en forkærlighed for duften af fisk på dåse. Din opgave er så at placere dåserne sådan at monstrenes fokus er på disse og ikke de skrækslagne beboere, før du redder sidstnævnte. En række bonusbaner, der kan spilles og genspilles, så snart de er åbnet op, lader dig yderligere optjene guld til byggeriet på hjembasen.

Som sagt fordeler byggeriet sig på fire områder, hvoraf jeg i skrivende stund har åbnet de to, der byder på græsmarker og ørken, mens yderligere to tilføjer henholdsvis frost og kulde samt et futuristisk tema. De åbnes naturligvis alle op efterhånden som du har skaffet nok ressourcer og penge. Pengene tjenes blandt andet ved at sælge ens ressourcer til handlende, og det stiller naturligvis en i et dilemma, for spørgsmålet bliver hurtigt om man skal færdiggøre ens drømmeprojekt eller sælge materialerne, så man kan komme videre på nye områder. Til tider finder man også friske vaffelis, og har en anden spiller glemt at opkræve skatter af beboerne på vedkommendes område, så er indbyggerne mere end villige til at klatte pengene væk på isnydelser. Med andre ord kan man godt glemme alt om krigsførsel og stormangreb. Her handler det om hygge og tilforladeligheder.

Supernauts er på mange måder gennemsyret af sociale muligheder for alle aldre, og udvikleren vil også gerne have at man logger ind med Facebook, hvis man vil chatte med andre spillere. Nægter du at bruge Facebook til det, kan du stadig efterlade små gaveæsker med en lille hilsen. Der er konkurrencer om at bygge i bestemte temaer, som spillerne kan stemme på, og i det hele taget sker der en del omkring det kreative byggeri. Man kan også dele videooptagelser af ens kreationer, og indtil videre er jeg kun stødt på venlige og glade kommentarer fra andre spillere, hvilket er skønt.

Supernauts
SupernautsSupernautsSupernautsSupernauts

Det er som sagt hyggeligt, og jeg har nu brugt et tocifret antal timer på at spille, bygge, polere, opgradere og hygge mig. Interfacet er velfungerende, og det er en leg at bygge og genbygge. Der er altid noget at give sig til, og ventetiderne virker ikke forskrækkelige som i andre spil i genren, da timerne hurtigt suser af sted, mens man bygger på det nyeste mesterværk.

Supernauts er kort sagt et solidt freemium-spil, der sikkert vil begejstre fans af genren. Det kan helt sikkert også lokke Minecraft-spillere til fadet, især hvis man synes at Mojangs projekt virker lidt for uoverskueligt. Men vigtigst af alt: det er også et godt mobilspil for alle os andre.

SupernautsSupernauts
8 / 10
+