Godfire

Vivid Games forsøger sig med et action-rollespil på mobilen, der ser forrygende ud.

Hvad ville du sige til at have God of War i din lomme på mobilen? Ville det ikke være en laber sag? Når man tænker på de ganske fortræffelige PSP-udgaver af God of War-serien som Ready at Dawn producerede til Sonys lille håndholdte, eller for den sags skyld Gamelofts Wild Blood samt Hero of Sparta, er tanken ikke helt utænkelig.

GodfireGodfire

Om ikke andet har Vivid Games tænkt denne tanke og har med det ambitiøst udseende Godfire: Rise of Prometheus besluttet sig for at gøre forsøget. Det er der kommet et flot spil ud af, som især gør sig godt på billeder. Desværre er det også omtrent det pæneste jeg kan sige om dette forsøg. For i guder hvor er det kedeligt.

Jeg beklager, hvis jeg ikke gengiver historien i spillet helt nøjagtig i denne anmeldelse, men den involverer, så vidt jeg husker, noget med en genoplivet kriger (lad os kalde ham Jørgen), en dame med slanger i håret (hun får navnet Medusa) og så en bunke uhyrlige udøde og monstre direkte fra helvede (lad os kalde dem Det Beskidte Dusin). Sådan, nu er navnene, historien og alt udenomsfyldet på plads. Lad os springe direkte til kampsystemet. Eller manglen på samme.

Du styrer Jørgen med et virtuelt joypad, som, når kampene begynder, dropper alt det pjat med at bevæge figuren, og i stedet bliver til et "hvor-vil-du-springe-for-livet-hen-system". Så Jørgen springer som besat rundt på skærmen, mens han undviger skeletter, slimklatter, minotauere, drager og andet godtfolk. To knapper gør det ud for kampsystemet, der byder på et par comboer og special-angreb, mens en tredje blokerer. Man kan benytte controller, hvis man har adgang til en sådan, og jeg er ikke i tvivl om at det ville hjælpe gevaldigt på nydelsen. Det hele sker i en lækker bullettime-sekvens, som uheldigvis varer hele spillet. Det er som at være Max Payne i en skabelonskåret Sparta-film.

Godfire
GodfireGodfire

Hvis ikke at spillet så krampagtigt forsøgte at være et action-baseret hack ‘n' slash, men i stedet brugte de flotte kulisser til en Dark Souls-inspireret tur, ville det ganske sikkert være mere end godkendt. Som et action-spil med typisk en fire-fem fjender ad gangen bliver det et miskmask af rul-rundt-og-benyt-de-samme-tre-slag-i-noget-der-ligner-slowmotion. Og I guder hvor er det ligegyldigt. Men flot, så længe det varer. Især bosskampene, der desværre uden undtagelse er et spørgsmål om at undvige, indtil bossen bliver træt, og så give et slag eller to og derefter gentage seancen.

Det største problem er hovedsageligt at bedst som man vænner sig til den mindre heldige styring og de langsommelige kampe er spillet tæt på overstået. Især sjette kapitel byder på grafik, der ikke ville se helt forkert ud på sidste generation af konsoller. Her begiver man sig gennem en brændende by, der endda byder på forgreninger i det ellers så linære spil.

Spillets syv kapitler tager dog næppe mere end tre-fire timer at gennemføre, og så kan du ellers grinde løs for bedre gear, penge til at åbne for en slags arena eller naturligvis genstarte på en højere sværhedsgrad. Jeg er dog ikke sikker på hvorfor man skulle ville det. Ved sidste kapitel gik orkestermusikken, der starter ved hver kamp, mig på, og jeg havde samtidig kastet alle mine point i styrke og var gået over til en strategi, der hovedsageligt bestod af at trykke på den samme knap igen og igen.

Godfire
GodfireGodfireGodfireGodfire

Erfaringspoint kan vanen tro bruges til at opgradere ens figur, men disse tildeles først efter at banen er gennemført, så vil du gøre din figur stærkere, må du genspille tidligere kapitler fra ende til anden. Kister og bosser sørger for at Jørgen klædes ordentlig på, og synes man ikke at det er nok, så bydes der på puzzles og quick time-events.

Mener du at det er en udfordring at tænde din telefon, og slår du ofte op i guidebøger, når du skal besvare et opkald, så vil du sikkert finde dem fornøjelige, alle andre vil højest sandsynligt finde dem for lette grænsende til det fornærmende. Quick time-begivenhederne er et spørgsmål om at trykke på en enkelt knap indenfor en ti-sekunders tid, med undtagelse af klassiske balancegangsøvelser, der kun giver et par sekunder. Så er du bange for at reaktionerne ikke rækker, kan jeg hermed berolige dig: det gør de.

GodfireGodfire
Godfire

Infinity Blade har bevist at man kan levere sjove kampe med simple funktioner og blændende flot grafik, Wild Blood har leveret et action-fyldt rollespil med gode mekanikker og lækre omgivelser, og Godfire? Tja, det ser rigtigt flot ud, og har til tider hæderlig musik og stemmeskuespil (kun til tider). Det har nogle lækre mellemsekvenser, og det vil så gerne være et imponerende spil. Der er bestemt også enkelte glimt af spilleglæde at spore, men der er langt mellem, og slutindtrykket er ikke meget bedre end en teknik-demo.

Det er nogle år siden, at grafik alene kunne overbevise en mobil-ejer om et spils fortræffeligheder, og Godfire fortjener i sidste ende ikke mange blikke, når benovelsen over grafikken har lagt sig. Tilbage står man med en i bedste fald middelmådig action-oplevelse. Men bestemt en nydelig en af slagsen. Det er en skam at resten ikke lever op til de grafiske ambitioner.

At Godfire samtidig ligger i den (for iOS-spil) dyre ende med en indgangspris på en halvtredser og samtidig leverer så langsom progression, at man lokkes til at bruge endnu flere penge på in-app-purchases er sidste dødsstød for Jørgens eventyr. Nu jeg tænker over det, hedder Jørgen vist Prometheus og er titan, men helt ærligt: er du ikke ligeglad? Det er jeg. Kratos? Han griner stadig.

Godfire
GodfireGodfire
Godfire