Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français

Guacamelee Super Turbo Championship Edition

Guacamelee vender tilbage på PS4 med en Super Turbo Championship Edition. Magnus tager turen igen.

HD-opdateringer og Game of the year-udgaver er efterhånden blevet fast inventar i enhver gamers samling. Nogle drages af nostalgien, nogle af den opskalerede grafik, og nogle af et splintrende nyt sæt trophies eller achievements, der retfærdigør endnu en gennemspilning. Nogle HD-opdateringer giver dog mere mening end andre, og med de nye konsoller på gaden, har vi desværre set en del til den sidstnævnte kategori.

Drinkbox Studios' fænomenale Guacamelee gik sin sejrsgang på PlayStation Vita og PlayStation 3 i april sidste år, og er nu netop udkommet på PlayStation 4, Xbox One og Xbox 360 i form af Guacamelee Super Turbo Championship Edition.

GuacameleeGuacamelee

Lad os først få det tydelige spørgsmål af vejen: Burde du købe Guacamelee? Jeg havde den personlige glæde af at uddele et stort 9-tal til Guacamelee sidste år, og jeg mener fortsat at det er et af de bedste platformspil på PlayStation. Du skal konstant holde styr på en række forskellige systemer for at kunne overleve både de komplekse platformsektioner og de hektiske kampe. Først og fremmest skal du skifte mellem to dimensioner, nemlig de dødes og de levendes. Disse skift kan både afsløre dine fjenders svagheder, samt vise dig platforme og afsatser. Samtidig bliver dine angreb løbende stærkere, jo højere dit combo-meter når, og for at være så effektiv i kamp som muligt må du bruge en række forskellige wrestling-greb på dine fjender. Ved at uddele tæv i verdensklasse låser du op får nye spændende evner, der udvider det i forvejen komplekse kampsystem, og giver dig mulighed for at finde nye områder.

Og områderne forbliver stadigvæk Guacamelees store styrke, for den tegnefilmsinspirerede grafik er fortsat storslået at se på. Det kunne sagtens være tegnet af Genndy Tartakovski, som du eventuelt kender som skaberen af Samurai Jack, Dexters Laboratorium og den originale Star Wars: Clone Wars tegnefilmsserie. Stregen er skarp, og farverne er mangfoldige og springer nærmest ud af fjernsynet. Den samme pomp og pragt går igen i musikken, der eksploderer i traditionelle mexicanske blæsere og hæsblæsende maracas. Det er stereotypt, men det er yderst effektivt og farverigt.

Så ja, hvis du har bare den mindste hang til 2D-platformspil, er Guacamelee en af de oplevelser, du uden tvivl burde investere i, og er du enten Xbox-ejer (enten One eller 360) eller ny på PlayStation-platformen, kan du roligt kaste dig over Guacamelee Super Turbo Championship Edition. Så fik vi altså den af vejen, men nu til det mere interessante spørgsmål, der i denne tid med HD-opdateringer og genudgivelser er yderst relevant: Hvis du i forvejen ejer Guacamelee, burde du så købe Super Turbo Championship Edition?

Guacamelee

Lad os se på hvilke nye tilføjelser, denne udgave kan tilbyde. Som udgangspunkt indeholder denne udgave de ekstra indholdspakker, som udkom løbende efter originalens udgivelse. Det blev dog ikke til specielt meget, men i hvert fald får du adgang til coop via spillets anden karakter Tosdada, en række nye evner som kyllingebomber, to nye baner, og en ny udvidelse til kampsystemet, nemlig Intenso-meteret.

Kooperativt bevarer Guacamelee det samme stilfulde design og er helt klart et kig værd, de nye evner er nu meget sjove, selvom at de ikke tilføjer vanvittigt meget til den i forvejen velfungerende formular, og Intenso-meteret gør i virkeligheden en perfekt balanceret spiloplevelse lidt for let til tider. Nej, det er de to nye baner der gør hele forskellen, og disse kan sagtens købes separat. Den ene bane er en smuk og rolig fiskerlandsby, hvor du kan gennemføre små ekstra opgaver, og den anden er en udfordrende hul vulkan, som ender med den storslåede kamp mod El trio de la Muerte, et gigantisk trehovedet skelet.

Disse baner er Super Turbo Championship Editions stærkeste kort, og de passer som fod i hose i Guacamelees univers. Der er dog ingen visuel forskel på eksempelvis PlayStation 3 og PlayStation 4, da Guacamelees stilsikre design sikrer en høj billedehastighed, lige meget hvilken generation af konsoller du spiller på. Regn altså ikke med en grafisk opskalering i den traditionelle forstand.

GuacameleeGuacamelee

Ja, mange HD-opdateringer og Game of the Year-pakker virker til tider en smule unødvendige. De udkommer for hurtigt efter originalerne, og har tit svært ved at tilbyde nok nyt indhold til at retfærdiggøre prisen. Guacamelee Super Turbo Championship Edition kan dog ikke kun anses som et hurtigt cash-grab, da denne udgave nu også befinder sig på Xbox-platforme, så endnu flere kan nyde den fantastiske grafik, det stærke kampsystem og de komplekse platformsekvenser. Hvis du allerede har gennemført Guacamelee, er det svært at anbefale denne nye udgave alene baseret på det nye indhold, men det ændrer ikke ved at Guacamelee, i Super Turbo-udgave eller ej, stadigvæk er en udsøgt fornøjelse at spille.

Guacamelee
Guacamelee
9 / 10