Oddworld: New'n'Tasty

Mudokonen med hestehale og den sammensyede mund vender tilbage. Er det den remake, som serien fortjener, eller bliver vi skuffede?

Kender du fornemmelsen af, at noget er forud for sin tid? At et bestemt spil er udkommet på et forkert tidspunkt, simpelthen fordi vi ikke er klar til det. Jeg ved, at det kan fremstå som en meningsløs pointe, men det er den tanke, jeg får, når jeg bliver mindet om første del af historien om den trælbundne mudokon Abe, nemlig Oddworld: Abe's Oddysee. Spillet havde så spændende et design og en atmosfære, at man ikke vidste, hvad man kunne forvente fra udviklerne Oddworld Inhabitants.

Oddworld: New'n'Tasty

Da spillet endelig udkom, var det en dyster historie om kapitalisme og ekstrem industrialisme, men det handlede også om at finde sine rødder og sit eget mod, og en hel spilverden jublede over det. Men det virkede stadig som om, at Abe og hans venner var forud for deres tid. Og det føltes ganske naturligt, at en ny version af originalspillet - Oddworld: New'n'Tasty - blev annonceret for nogle år siden. Er den rette tid for Oddworld endelig inde?

En kæmpe bølge af nostalgi skyller ind over mig, da jeg starter Oddworld: New'n'Tasty. Nok har spillet fået en komplet visuel overhaling, men ånden fra originalen er der endnu. Menuen, hvor Abe dukker op af et hul midt på skærmen og du kan afprøve dine sprogfærdigheder ved at få ham til at prutte, fløjte eller hilse med nogle få tryk på knapperne... Det er et af mine kæreste minder fra dengang, og det er godt at se, at udviklerne Just Add Water vedkender sig arven. Simpelt, men effektivt. Sådan er også tilgangen til grafikken, og det er herligt at se fabriksgulvene og skovene fra den gamle PSOne komme til live i tre dimensioner.

Da originaludgaven af Abe's Oddysee udkom, var spillet begrænset til to dimensioner, og det så pragtfuldt ud. Det er stadig ganske smukt den dag i dag. Men jeg må indrømme, at jeg synes endnu bedre om det nye udseende. Den måde, lyset skinner gennem ventilatorer og træer på, og hvordan baggrundene fortæller om en større verden og et helt eventyr lige på den anden side af træerne, takket være dybdefornemmelsen i billedet. Det virker som om Just Add Water har lagt meget arbejde i at skabe den rette atmosfære, og det er i den grad lykkedes for dem.

Oddworld: New'n'Tasty

Hvis der er én ting, der kunne have brugt en smule mere finpudsning, så er det figurdesignet, da nogle af dem fremstår som billige papfigurer oven på de smukke baggrunde. En anden ting, jeg gerne havde set, er lidt mere innovation fra udviklerne angående de forskellige måder, som Abe kan møde sin skaber på. Det ville efter min mening have forstærket oplevelsen, men det er trods alt forståeligt nok, at man vil bibeholde aldersgrænsen på 12 år.
Bortset fra den åbenlyse ansigtsløftning og skiftet fra to til tre dimensioner, er spilmekanikken næsten præcis den samme som i 1997. Du styrer Abe mod højre eller venstre og løser forskellige gåder, undgår miner, bomber og fjender i hans jagt på frihed for sig selv og sit folk. Oddworld: New'n'Tasty er et spil, som bygger på at man prøver igen og igen indtil det lykkes. Desværre kan mekanikken til tider være frustrerende og en god portion af dine hop vil resultere i øjeblikkelig død, fordi du lander på en bombe eller et i hul. Styringen var heller ikke god i 1997, og man skulle mene, at Just Add Water kunne have gjort noget ved dét. For at føje til skade er mange af spillets checkpoints placeret på steder, som gør, at man når man dør, hellere slukker spillet end prøver igen. Du kommer sandsynligvis til at skære tænder fra tid til anden.

Oddworld: New'n'Tasty

Men det er dét værd, da Oddworld: New'n'Tasty bestemt er et spil, som de, der leder efter et platformseventyr, absolut skal tjekke ud. Det er særligt tilfredsstillende at mærke, at tiden endelig er til Oddworld. Nu håber jeg bare, at nutidens spillere er åbne for oplevelsen og har lyst til at smage lækkerierne.

Oddworld: New'n'Tasty
Oddworld: New'n'Tasty
Oddworld: New'n'Tasty