Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
FacebookFacebook
anmeldelse

Destiny

Vi er nu parate med den endelige dom over Destiny på godt og ondt...

Dette er en annonce:

Har du endnu ikke læst første del af anmeldelsen, bør du gøre det ved at klikke her.

Dette er en annonce:

Nu er det godt og vel to uger siden jeg skrev om mine første indtryk fra Destiny, og jeg har siden da haft rig mulighed for at se nærmere på hvilke udfordringer spillet har at byde på, efter man har ramt level 20. Jeg er glad for at kunne fortælle, at min umiddelbare frygt for hvorvidt spillet havde den nødvendige holdbarhed, efter en relativt kort kampagnedel, er blevet manet til jorden.

Destiny

Det første jeg kastede mig over, efter at have gennemført historien, var spillets meget omtalte Crucible, som er spillets PvP-del. Her er der mulighed for virkelig at få afprøvet sine skydefærdigheder mod andre spillere, i seks forskellige spil-modes.

Ud af de fire konstant tilgængelige er der Control, som kan sammenlignes med andre skydespils Domination-mode, hvor to hold på seks spillere kæmper om at kontrollere tre punkter i banen for på den måde at optjene flere points end modstanderholdet. Så er der Clash, som er en seks mod seks Team Deathmatch-mode, Rumble, der er en klassisk alle mod alle Deathmatch, og til sidst er der Skirmish, som er en mere taktisk version af Clash, med to hold på tre spillere, der har muligheden for at genoplive hinanden.

DestinyDestinyDestinyDestiny
Destiny

Ud over disse fire spil-modes, er der også to specielle modes, som er skiftevis tilgængelige i weekender. Her findes Salvage, som spilles tre mod tre, hvor man har til opgave at overtage et tilfældigt punkt i banen, og holde det, uden modstanderne kan deaktivere det. For Call of Duty-spillere vil dette nok virke bekendt, da det minder meget om Headquarters, bare, ja, i rummet. Så er der Combined Arms. Her blandes Control og Clash-spillene med inklusionen af køretøjer, så man pludselig skal kigge sig ekstra godt for, hvis ikke man vil skydes ned af en svævende tank. Combined Arms er nok den svageste spil-mode af dem alle, idet køretøjerne kan virke meget ubalancerede, hvilket der også lader til at være enighed om i spillerbasen. På trods af dette, er Crucible virkeligt sjovt. Kampene er hurtige og hektiske, dog uden at være kaotiske, takket være den fantastiske styring i spillet. Inklusionen af de forskellige klassers Super Charge-evner gør også kampene interessante, og det er virkelig morsomt at se et helt holds paniske reaktion, hvis for eksempel en fjendtlig brændende Hunter løber ind i et rum til dem, da alle er klar over at et enkelt velplaceret skud fra Hunterens gyldne pistol vil gøre en ende på dem. De specielle evner fungerer godt som udligner, hvis det ene hold dominerer det andet lidt for meget, og det er en fed fornemmelse at løbe rundt med en fuldt opladet Super-evne, velvidende at den næste fjende man møder ikke har den store chance for at overleve. Crucible-spildelen er fordelt på elleve forskellige baner og finder sted på de forskellige planeter, man kender fra historiedelen, dog med en lille bonus, nemlig Merkur. Denne planet bliver kun omtalt i historiedelen som en slags hjemmeplanet for Vex-racen, og inklusionen af en Crucible-bane herfra, kunne sagtens være en hentydning fra Bungie om, hvad der venter spillet i fremtiden.

DestinyDestinyDestinyDestiny
DestinyDestiny

Ud over den fortrinlige PvP-del, er der også masser at finde for mere PvE-orienterede spillere. Dette skyldes muligheden for at levele sin figur forbi de normale 20 levels, ved hjælp af udstyr der har en ny stat på, nemlig Light. Jo flere Light-points man har fordelt på sit udstyr, desto højere Light-level får ens figur, hvilket låser op for yderligere muligheder for PvE-indhold.

Det er blandt andet muligt at genspille samtlige historiemissioner på højere sværhedsgrader, og der åbnes også op for muligheden for at gennemføre daglige og ugentlige Strike-missioner, hvor der er skruet meget højt op for sværhedsgraden, og koordination med holdet er yderst nødvendig. Til sidst er der den nyintroducerede Raid-mission. Mit forsøg på at spille det resulterede i at jeg simpelthen måtte opgive efter de første fjender, da min figur manglede et par Light-levels, og fjendernes styrke var så høj, at et enkelt slag gjorde en ende på mig. Det hele er dokumenteret i vores Gamereactor Live-arkiv, så har man brug for et godt grin, vil jeg anbefale at tage et kig i bunden af denne anmeldelse. Disse forskellige muligheder, og de betydeligt højere sværhedsgrader, gør at spillet ikke længere føles for nemt, hvilket var lidt den fornemmelse jeg fik af min oprindelige gennemspilning af historien. Jeg er glad for at jeg tog fejl, da det altid er rart at have indhold at se frem til, når man engang har opnået den korrekte level.

Destiny

Som det nok tydeligt fremgår, handler meget af spillets end-game om ens Light-level, og om at skaffe bedre udstyr, der hjælper den med at stige. Derfor indgår der en hel del genspilning af indhold, hvad end det er PvP eller PvE. Den nemmeste måde at få noget af det bedste udstyr på, er nemlig ved at købe Legendary-items fra en Vanguard eller Crucible-sælger, og dette kræver både at man har den korrekte Reputation-level, og den tilhørende valuta.

Da der er en grænse for hvor meget valuta der kan tjenes om ugen, vil det automatisk tage en del tid at få et fuldt udstyrssæt, og da nogle måske vil se denne begrænsning som en kunstig måde at forlænge spillets holdbarhed på, synes jeg at det er meget rart, at man som normal person, der ikke har tid til at spille 24 timer i døgnet, stadig kan følge med de mere dedikerede spillere. Da de to valutaer også har hver deres grænse, er der stadig rig mulighed for at indsamle store mængder udstyr på relativt kort tid, så hvis man ønsker at bruge meget tid på det, kan man nok klare at få et fuldt Legendary-sæt på godt og vel en måned. Det er også muligt at skaffe sjældent udstyr ved at finde det på fjender, men chancerne for dette er meget små, så den sikreste vej er nok at grinde sig frem til den nødvendige valuta, og så håbe man måske vinder lidt i loot-lotto undervejs.

DestinyDestinyDestinyDestiny
Destiny

Jagten ender dog ikke ved Legendary-udstyr. Det er nemlig også muligt at få fingrene i det yderst sjældne Exotic-udstyr, der er det mest eftertragtede i spillet. Dette udstyr kan kun bæres hvis man har den korrekte klasse og er ekstremt sjældent at finde på fjender. Der er dog andre muligheder for at skaffe det, den mest interessante af hvilke er sælgeren Xur, der besøger tårnet hver fredag og lørdag, og som kun handler med Strange Coins, der er ret svære at få fat i. Det er en sjov måde at gøre det på, da man finder sig selv gå og glæde sig til hans næste besøg, når man endelig har fået sparet til et nyt våben, og ikke med sikkerhed ved hvad han har med i godteposen. Det er også muligt at få eksotisk udstyr ved at dekryptere items hos Cryptarchen, men her er der igen tale om lottochancer for at man får et stykke udstyr af denne sjældenhed, og ikke mindst et der kan bruges af ens klasse. Vi har også på redaktionen oplevet et enkelt tilfælde af en speciel Bounty, der havde et stykke eksotisk udstyr som belønning, men disse er mindst lige så sjældne som at finde dem på fjender.

For at toppe jagten på bedre udstyr af, er der måden hvorpå man opgraderer det på. Jo sjældnere et stykke udstyr er, desto sjældnere materialer skal der bruges for at opgradere det. Dette skaber et yderligere lag i spillets evige kamp om at forbedre sin figur, og da visse materialer kræver flere ture gennem ugentlige Strike-missioner, samt en del held, forlænges spillets levetid også betydeligt her.

Som I kan se har Destiny masser af indhold at byde på når man rammer level 20. Uanset om man ønsker at kæmpe videre mod andre spillere, eller fortsætte kampen mod mørkets kræfter, finder man ikke et stille øjeblik i spillet. Selvom der måske er en del genspilning af tidligere missioner, er der nok til at det ikke føles for repetitivt, og med den jævne strøm af nyt indhold, såsom sidste uges Raid, er jeg sikker på at man ikke når at kede sig, så længe man morer sig med at grinde sig til det næste stykke udstyr. Er man ikke til dette, kan jeg godt se at man kan være en smule skuffet, men med et så solidt gameplay som spillet har, føles grinden betydeligt mindre kedelig, end den har gjort i andre loot-baserede spil.

DestinyDestinyDestinyDestiny
Destiny

Det er dog især sammen med venner at spillet stråler, da man automatisk kommer til at småkonkurrere om hvem har det fedeste eksotiske våben, eller hvem der har den bedste k/d-ratio i PvP, så jeg vil varmt anbefale at tænde mikrofonen mens man spiller med fremmede, da man hurtigt kan få nogle sjove venskaber ud af det.

Med alt det positive jeg har oplevet fra Destinys end-game indhold, kan jeg dog ikke helt slippe mine oprindelige bekymringer, hvad angår spilverdenen. Her føles spillet en smule sterilt, og man savner lidt liv på de forskellige planeter, der ikke blot er fjender der skal skydes. Bevares, det er da muligt at se en kæmpe guldsmed flyve forbi, eller nogle fugle lette fra jorden, men der er gjort en minimal indsats for egentlig at skabe liv i de ellers smukke omgivelser. Også den førnævnte flade historie kan ikke helt glemmes. Der er helt sikkert masser af baggrundsstof at finde om de forskellige racer og planeter, men dette er alt sammen blevet rykket over på Bungies hjemmeside i stedet for at være gjort af en naturlig del af spillets fortælling, og det føles ærligt talt lidt akavet at skulle sidde og læse side op og side ned om, hvorfor denne type fjende har grønt udstyr i stedet for rødt. Det ødelægger alt sammen indlevelsen en del, og som forventet har spillets end-game ikke kunne rette op på denne mangel.

DestinyDestinyDestinyDestiny
Destiny

Der er uden tvivl meget at komme efter i Bungies stortitel. Spillets store styrke er klart den meget finpudsede styring, den flotte grafik og de sociale elementer, men er man mindre socialt anlagt, og har man set frem til en dyb historie, vil man nok blive en smule skuffet.

Det føles dog mest af alt som om Destiny har været hypet til et punkt, hvor det aldrig kunne nå at følge med, hvilket er synd, da det er et fantastisk spil, der alligevel vil skuffe mange. Jeg anbefaler det klart til fans af spil som Borderlands og Diablo, hvor det næste stykke udstyr er fokus for ens spiloplevelse og til folk, der har lyst til at spille et fantastisk FPS-spil med en gruppe venner. Er du mere fan af spil som Mass Effect, hvor historien er i centrum, bør du nok overveje en ekstra gang om Destiny er noget for dig.

DestinyDestinyDestinyDestiny
Destiny
08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Masser af endgame-indhold, sjov PvP, fantastisk coop
-
Svag historie, mest at finde for de socialt anlagte

Brugeranmeldelser

  • Kanivy
    Du vågner op med et gisp, med lyset fra solen der blinder dine øjne. Jorden er tørt og hårdt under dig, med græs der kilder dine fingre.... 6/10
  • Mike JezZ
    Destiny behøver næppe en introduktion: Årets absolut mest hypede spil, samt det spil med det højeste budget på intet mindre end 500 millioner... 5/10
  • Nike
    (Spillet er anmeldt den 11. oktober, lidt over en måned efter udgivelse, og efter 55 timers spil. Dette er en lang anmeldelse, der fylder omtrent 11... 3/10
  • Shaitbuster
    Bungie's længe ventede "shared-world-shooter" er endelig kommet, men lever den op til forventningerne? Første gang vi så noget til... 8/10
  • Victor_Schulz400
    Destiny review Den 9. september udgav firmaet Bungie, Destiny, som er et sci-fi, til dels open-world, MMO-spil til Xbox 360, Xbox One, Playstation 3... 6/10
Dette er en annonce: