Little Big Planet 3

Sackboy er tilbage, og denne gang har han venner med...

En trippet film med rigtige skuespillere er, hvad jeg mødes med, i de første minutter af Little Big Planet 3. Stephen Fry er tilbage som den altid veloplagte og hyggelige fortællerstemme, men resten af introen virker som en blanding af kvalm amerikansk reklame-tv og børnetime. Ikke en lovende start.

Mit forventnings- og glædesbarometer er da heller ikke i top. Af flere årsager. For det første har jeg aldrig brudt mig synderligt om den luftige fysik i spillet, jeg har hadet baneværktøjerne, er blevet irriteret over "2,5D"-platformeriet, og syntes at Sackboy var en ide med uforløst potentiale. Men vigtigst af alt, så er det ikke længere Media Molecule, men derimod Sumo digital, der er ved roret på denne udgivelse, og udover det fine Sonic & Sega All-Stars Racing kan jeg ikke mindes at være blevet blæst bagover af produktioner fra denne udviklers hånd.

Da jeg først kommer i gang bliver det ikke meget bedre. Spillet ligner på PlayStation 4 umiskendeligt, det som jeg mødte på PlayStation 3-konsollen. Bevares der er lidt bedre lyseffekter og detaljer, men ikke meget. Sackboy insisterer samtidig på at kigge op i luften konstant, da mit Dualshock åbenbart er kalibreret forkert, og jeg kan ikke finde en metode til at rette dette. Jeg bliver ligeledes igen denne gang irriteret over menuerne, der ganske vist er nuttede og hyggelige, men også er utroligt langsommelige at navigere i både i og udenfor spillet. Ikke en god begyndelse.

Little Big Planet 3Little Big Planet 3
Little Big Planet 3Little Big Planet 3

Heldigvis forsvinder meget af min negativitet, da jeg træder i rollen som Sackboy og lokkes til at hjælpe en finurlig figur med hovede som en glødepære kaldet Newton. Årsagen er at landet Bumkum har mistet al gejst og kreativitet, og det vil den sære figur rette op på. Tingene går dog naturligvis ikke som planlagt, og snart har Sackboy sluppet slemme kræfter løs, der ikke har gode intentioner for den farverige verden.

Det er under den første kamp med en boss bygget op af køkken-kogegrej, at jeg for alvor smiler. Musikken er herlig i denne scene, og stemningen tilpas dyster (som kun LBP kan levere det, når klistermærker og neonfarver udgør en stor del af kulisserne). Det er dog allerede under denne bane, at det bliver tydeligt, at der er en ny udvikler ved roret. Men det er heldigvis ikke negativt for mit vedkommende. Sackboy er en lille smule strammere at styre, og banerne føles mere som miniafsnit hægtet sammen. En pessimist ville måske beskrive banen som fragmenteret, men jeg nyder de korte inddelinger, hvor man oftere føler at man "kommer i mål". 2,5D-mekanikkerne er dog tilbage, og de giver atter mig en smule hovedpine. Bedre bliver det ikke flere timer inde i spillet, hvor en slags portal-lignende højtalere kaster mig frem og tilbage samt ind og ud af skærmen og endda i et tilfælde bugger, så jeg ikke kan komme videre eller genstarte (den bug bliver rettet i en snarlig patch, lover Sony).

Little Big Planet 3

Det er kort sagt en blandet pose bolsjer, man bydes på. Apropos de blandede bolsjer: Sackboy får denne gang selskab af tre nye venner. Swoop kan flyve gennem baner, Oddsock byder ind med wall-jumping og et langt strammere og hurtigere gameplay, mens Toggle er den store tunge figur, der kan benytte sin vægt til at ændre platforme og komme gennem smuthuller som sit mini-alterego. Figurerne er bestemt nuttede, men modsat Sackboy virker de en smule billige, og jeg forstår ikke helt, hvorfor man ikke bare har givet Sackboy disse evner, som udstyr. Desværre kan figurerne ikke benyttes i andet end de dertil designede baner, hvilket får dem til at fremstå - ja du gættede det - som en fragmenteret del af spillet.

Sackboy har dog også nye tricks i ærmerne. En lommelygte kan i bedste Luigis Mansion-stil klare nye opgaver, mens den nye Pumpinator lader dig suge eller puste til elementer i banerne. Begge er fornøjelige tilføjelser, der naturligvis lader banerne få en endnu større grad af puzzle-udfordringer. Samtidig lader en nyt "våben-hjul" dig skifte hurtigere mellem de nye muligheder end i tidligere spil.

Little Big Planet 3
Little Big Planet 3Little Big Planet 3

Da jeg endelig får den første af spillets nye figurer i hænderne, smiler jeg stort. Oddsock er ufattelig nuttet, han kan løbe hurtigt og wall-jumpe, og det kommer der nogle fornøjelige baner ud af. Spillet føles med Oddsock som hovedfigur pludselig langt hurtigere og mere i tråd med den slags udfordring, som jeg sætter pris på ved platformspil. Glæden er dog kortlivet, for efter et par ultrasjove baner ender jeg ved en boss, hvor udfordringerne er hurtige, præcise og konstant skifter. Men styringen af Oddsock matcher desværre ikke helt kravene. Det burde ikke være et problem for den lille hurtige Oddsock, men igen kommer 2,5D-mekanikkerne i vejen for mig, resulterende i flere dødsfald, end jeg orker beskrive her. Mest irriterende er det dog at dø, og derefter blive kastet videre ind i kampen, men uden essentielle dele af banen, så jeg må se mig slagtet igen, ikke grundet min egen fejl, men fordi der ganske enkelt mangler redskabet til at overleve. Det er dumt og dårligt design.

Jeg bliver mildest talt en smule træt af platformeriet på det tidspunkt, og beslutter mig derfor for at tage et kig på resten af indholdet i pakken.

Popit Puzzles er en ny bunke mindre puzzles, der i bund og grund skal danne bro mellem skaberdelen af Little Big Planet og det traditionelle gameplay. Her flytter du figurer og skaber dit eget lille køretøj. Her kan nu også bruge controllerens touchpad til at flytte og skalere de mange figurer. Noget der i bedste fald virker, og i værste fald er en upræcis og fesen mekanik. Men den er der, hvis du tørster efter at bruge den del af din controller. De små puzzles er fine distraktioner, men igen ikke meget mere end en udvidet tutorial for Create med lidt gameplay kastet ind i puljen. Det er pædagoisk, men kedeligt.

Jeg er nu ved at være træt af Little Big Planet og vælger at tage en pause fra hovedspillet med det brugerskabte indhold. Og det er her, hvor LBP skinner for mig. Der er så mange kreative baner at gå på opdagelse i (ni millioner faktisk), og snart er jeg fortabt i minispil og kloner af velkendte spil. Det er let at gå på opdagelse og finde ny underholdning ganske gratis. Ikke mindst grundet den ugentlige Team Pick, hvor nogle af de bedste indlæg fremhæves. Her finder jeg eksemplevis Plants vs. Zombots. Og det er imponerende, hvordan vi her får en klon af PopCaps defense-spil komplet med zombier, planter og den velkendte musik. Hvordan det ikke kan give copyright-problemer, aner jeg ikke, og jeg er også ligeglad, for det er som sagt sjovt at gå på opdagelse i de mange spil. Her er millioner af titler af yderst varierende kvalitet, og det er som at blive sluppet løs på en gratisudgave af App Store eller Google Play. Flere timer senere har jeg således spillet runners, FPS-spil, set minifilm med Batman og spillet latterlige Street Fighter-kloner. Det er kort sagt her, hvor man finder guldet, hvis du spørger mig.

Little Big Planet 3Little Big Planet 3Little Big Planet 3

At både de gamle designs fra PS3 kan hentes, men også en masse nye kreationer unikke for PS4-udgaven dukker op (inklusiv muligheden for at promovere med en trailer), er herligt, og giver denne del af pakken en helt vanvittig holdbarhed. Og hvis det ikke er nok, kan du jo altid skabe dine egne baner.

Her er der nu hele 250 værktøjer at benytte (hvilket groft sagt er knap en fordobling af tidligere spils tilgængelige værktøjer). Du kan nu tilføje et "hvis-nu"-element, som lader spillet ændre karakter på baggrund af spillerens valg, ligesom man kan lave ens egen verden og kæde baner sammen, man kan også designe egne figurer og disses egenskaber samt power-ups, eller ændre på spilverdenes fysiklove undervejs i banen, tilsætte destruerbare omgivelser eller ændre på størrelsen af de såkaldte klistermærker i langt friere grad. Fans af Create-delen har således nok af muligheder. Er du ligesom jeg ikke allerede fan af denne, vil det næppe betyde det store for dig i denne omgang. Bagudkompatibilitet gør naturligvis at Sumo Digital ikke har kunnet bevæge sig for langt fra grundformen, der efter min mening stadig er for kompliceret til at hygge sig med.

Men tilbage til hovedspillet. Jeg har indtil videre været gennem eventyrfortællinger og rock ‘n' roll-temabaner, komplet med klassiske rock-hits, pinball-maskiner med dertilhørende flippere, styret seks Sackboys på én gang, og svæver nu rundt i modvind og i vægtløs tilstand. Jeg klatrer gennem brændende lavasten på rustne gittervægge, og jeg griner stort over nogle af de farverige påfund i jagten på mine nye venner. Ligesom jeg sætter pris på de til tider surrealistiske kulisser og cirkusmusikken, der i enkelte tilfælde bringer tankerne mere hen mod Bioshocks Rapture end børnevenlig hygge. En følelse, der ikke bliver mindre, da jeg får en såkaldt Hook Hat, der ligesom LBP's tidligere grappling hook og selvsamme i Bioshock Infinite lader mig gribe fat i en række gelændere i en steampunk-inspireret verden og på den måde suse gennem de drilske baner.

Little Big Planet 3Little Big Planet 3

Jeg vænner mig endda til at leve med de der dybde-oplevelser, som jeg ellers ikke er storfan af. Jeg overraskes også endnu senere over baner i fugleperspektiv, der mest af alt leder tankerne hen på Alien Breed eller genudgivelserne af Zelda på 3DS - det er også her, hvor mekanikkerne får lidt sprudlende nytænkning, og du indtager rollen som en figur, der hverken er Sackboy, Oddsock, Swoop eller Toggle, men det vil jeg lade dig selv opleve. Det samme gælder de dansende og hoppende bjørne samt andre pudsige tiltag, der ændrer de traditionelle platformudfordringer væsentligt.

Jeg sidder dog tilbage med den samme sære fornemmelse, som jeg har haft siden spillet udkom for første gang: hvem er den tænkte modtager? Værktøjerne virker for komplicerede til andet end den dedikerede hobby-spildesigner. 2,5D-mekanikken forplumrer udnødvendigt gameplayet for uerfarne spillere. De farverige og finurlige baner er fyldt med referencer til børnefilm og kreativ glæde, men de er samtidig slet ikke så kreative eller overskuelige bag alt det grafiske lir, som man kunne ønske. Kontrollen over figuren er til tider for flydende til at tilfredsstille den erfarne gamer, og sådan kunne jeg blive ved.

Little Big Planet 3Little Big Planet 3

Alligevel har jeg nydt store dele af spillet rigtigt meget, især med en ven ved min side i sofaen. At man let og ubesværet kan hoppe ind og ud af andres spil (og forhindre gæster i at dukke op) er ligeledes et stort plus. Så snart man er to eller flere om løjerne, er det nemlig en anderledes fornøjelig oplevelse, hvor man lettere glemmer mindre designfejl og kritik. Også selvom nogle af banerne bestemt ikke bliver mindre drilske, når skærmen pludselig deles med en ven i offline co-op (her ville en delt skærm som i LEGO-spillene være herligt). Little big Planet er dog en fin oplevelse i godt selskab.

Little Big Planet 3 er trods alle dets småproblemer et godt platformspil, hvis man holder ved og accepterer de mange kompromisser. Det er en perle til fans af originalspillene, og det er stadig så charmerende som altid, selvom det ikke helt besidder samme grad af varieret galskab som tidligere udspil. Det er et traditionelt platformspil først og fremmest. De nye figurer tager tid at varme op til, men er fornøjelige tilføjelser til universet. Samtidig er der her et overflødighedshorn af muligheder, der mere end noget andet i genren har en helt unik stil og fornemmelse. Little Big Planet 3 er kort sagt til tider rigtigt godt, andre gange irriterende, men for det meste bare godt uden at være banebrydende fantastisk. Og vi ved jo udmærket, hvad godt betyder på karakterskalaen, ikke?

Little Big Planet 3
Little Big Planet 3
Little Big Planet 3