Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
FacebookFacebook
anmeldelse

Escape Dead Island

Deep Silver og Fatshark tager en afstikker i Dead Island-universet, der spilmæssigt er i en helt anden boldgade end hovedserien.

Dette er en annonce:

Når jeg spiller Escape Dead Island, får jeg det klare indtryk, at der har siddet nogen hos udgiveren Deep Silver, der har set Spec Ops: The Line og tænkt "so ein Ding muss wir auch haben!" Umiddelbart virker ørkenkrig ikke som oplagt inspiration for et zombiespil, men lighederne er der. I Escape Dead Island er man nemlig ofte i tvivl om hvad der er virkelighed, og hvad der er... noget andet.

Du spiller som Cliff Calo, selverklæret doucebag og rigmandssøn, der drager til øen Narapela med et par medstuderende, i håb om at blæse låget af århundredets historie - om skruppelløse biotekfirmaer og gensplejsede zombie-virusser. Og den historie finder de, men som titlen antyder går det hurtigt galt, og journalistiske ambitioner bliver knap så vigtige som kampen for overlevelse.

Dette er en annonce:

Dertil indtræder der hist og her det, der viser sig at være drømmesekvenser, men i første omgang bare ligner en almindelig del af handlingen. Spillet leger bevidst med grænsen mellem de to, og mange gange er man ikke sikker på hvad der er virkelighed.

Escape Dead Island

Af spoilerhensyn vil jeg ikke sige mere om historien - andet end at dens mysterium har fanget mig så meget, at jeg pt. er i gang med endnu en gennemspilning. For jeg sidder halvmåbende tilbage og er ikke sikker på jeg har fattet hvad der foregår. På den gode måde, altså.

Modsat andre Dead Island-spil er Escape ikke en sandkasse og har ingen rollespilselementer. Gameplay-mæssigt har det faktisk nærmest ingen ligheder med resten af serien. Her er ingen crafting af våben (og ingen våben, der går i stykker med brug, heldigvis), ingen figurprogression, intet skill-træ, ingen sidemissioner.

I stedet er vi ovre i genren med lineære action-eventyr á la Tomb Raider eller Uncharted, dog med helt andre produktionsværdier og ingen klatring. Man finder vej gennem landskabet til tydeligt markerede mål, leder efter genstande, snigmyrder zombier eller nedkæmper dem i direkte konfrontation med en blanding af slagvåben, økser, katanaer, pistoler og haglgevær.

I vid udstrækning er det ret godt udført. På andre punkter halter det dog. Man fornemmer at spillet er lavet på et stramt budget, idet de fleste omgivelser og scenestykker bliver genbrugt flittigt. Der er næsten ikke et område i spillets første halvdel, man ikke besøger igen i den anden.

Escape Dead Island

Værre er, at kampsystemet har nogle problemer, der ikke er til at ignorere. Nogle gange virker våbenskift ikke, kort sagt. I en hektisk kampsituation er det mildest talt problematisk, for ammunition er en mangelvare, og man har ikke rigtig råd til bare at brænde skud af. Men det er netop hvad jeg flere gange har oplevet, hvor jeg hurtigt ville skifte fra pistolen til øksen, for at tage mig af en zombie, der er kommet tæt på - for derefter bare at skyde ud i luften.

Man trykker på knappen, grafikken viser at man har valgt et andet våben - og så er det stadig, det forrige, der er aktivt. Det bliver ikke bedre af, at det ikke altid er tydeligt, hvilket våben Cliff aktuelt har valg - han gemmer det nemlig væk efter lidt tid uden for kamp.

Endeligt bliver spillet i sine sidste dele stærkt actionorienterede, i en grad så man bare løber fra kamp til kamp uden noget derimellem, og der bliver kampsystemets mangler særligt tydelige og dermed enormt frustrerende.

Escape Dead IslandEscape Dead Island

Det hjælper ikke, at Escape konsekvent lægger sine checkpoints lige før mellemsekvenser - der ikke kan springes over. Dør man, bliver man som regel sat pænt langt tilbage, og skal se den samme mellemsekvens igen og igen. Nok er de korte, men også komplet uinteressante efter første gensyn. Samtidigt med at man ofte må kæmpe sig gennem tre-fire zombiegrupper igen, inden man når til hvor man døde.

Den visuelle stil er heftigt tegneserieinspireret, hvilket sikkert bunder i nogle meget praktiske overvejelser omkring budget og holdstørrelse. Men det fungerer glimrende, til trods for lidt stive ansigtsanimationer, og spillet får det bedste ud af stilen. Ja, i historiens mest syrede sektioner er det nærmest en gave til grafikerne, der kan gå i en helt anden og radikalt anderledes retning, som på en eller anden måde stadig passer fint ind.

Escape Dead Island kunne være et langt bedre spil end det er endt som. Med et våbensystem, der ikke fejlede i tide og utide, bedre checkpoint-placering og lidt bedre balance i sværhedsgraden, så kunne vi måske have været oppe omkring en 8'er. Så fængende er historien.

Udviklernes ambitioner og evner er fint afstemt, og man kan håbe at Deep Silver og Fatshark får patchet de værste problemer ud af spillet med tiden. I sin nuværende tilstand er Escape dog kun til lige over en middelkarakter, desværre - altså med nød og næppe godkendt. Med andre ord skal man være klar til at se gennem fingre med en del designproblemer, hvis man skal have noget ud af det.

Escape Dead Island
Escape Dead Island
Escape Dead Island
Escape Dead Island
06 Gamereactor Danmark
6 / 10
+
Spændende og mystisk historie, fed grafisk stil
-
Skidt checkpointplacering, våbenskift der fejler, frustrerende kampe
Dette er en annonce: