WWE 2K15

Redaktionens wrestling-ekspert kaster sig ud i WWE 2K15

Dem af jer der har læst min artikel om computerspillets historie i et af de seneste numre af Gamereactor-bladet ved, at der både er fantastiske spiloplevelser derude, men også en ordentlig mængde skrald. WWE-spillene har desværre haft nogle virkeligt middelmådige år, og det har længe været min holdning, at udvikleren Yuke's skulle udskiftes så kvaliteten kunne forbedres.

Da 2K Games overtog WWE-licensen og annoncerede, at de ville være direkte involverede i udviklingen af spillene samt inkludere deres Visual Concepts-ekspertise og grafiske teknologi, blev jeg yderst håbefuld. Så hvor godt er WWE 2K15, og er det den revolution vi har ventet på? Er dette spillet der tager serien ind i den nye konsolgeneration, og kan det overbevise dem, der ikke er interesserede i wrestling om, at spil som netop dette kan være rasende underholdende?

WWE 2K15

Det simple svar på det spørgsmål er desværre: Nej! Men lad mig lige forklare nærmere, og beskrive hvorfor spillet ultimativt har en række fundamentale fejl og mangler.

Til at begynde med indså 2K Games, at serien desperat havde brug for ændringer, og det bliver der selvfølgelig sat pris på herfra. Derfor har de fuldstændig redesignet kampsystemet, men har desværre ikke haft succes med at finde nye interessante løsninger. Det største problem for mig er de irriterende modangreb, der bliver brugt alt for ofte, nu hvor både blokeringer og undvigemanøvrer mangler.

WWE 2K15WWE 2K15

Desuden føles det også for langsomt. Wrestling i fjernsynet ser måske sådan her ud, men formår altid at forblive interessant med nye historier og uventet action. En fighter kikser et angreb, og så er improvisation nødvendig, sjove skilte popper op fra publikum og kommentatorerne kommenterer på det. Det får mig altid til at grine. Spillet har ingen af disse kvaliteter, og det mærkbart lavere tempo har intet kørende for det. Det føles bare... langsomt.

For at gøre ondt værre er der et stamina-system, som betyder at de i forvejen langsomme kødsække bliver endnu langsommere efter kun få minutter i ringen. Svage kæmpere (som teknisk set ikke eksisterer i spillet, men mere om det senere) bliver trætte med det samme, og så har du en slow-motion version af et i forvejen langsomt spil. Udover dette indeholder kampene nu en række Quick Time Events (kan heldigvis slås fra i indstillingerne), som jeg satte pris på i starten, men hurtigt indså var en forfærdelig idé, som aldrig skulle have været implementeret.

WWE 2K15WWE 2K15

Der er andre ting jeg heller ikke kunne lide, og dette inkluderer den meget middelmådige grafik. Vi lever nu i en virkelighed, hvor Visual Concepts både laver de smukkeste officielle sportsspil i form af NBA 2K15, og de absolut grimmeste, altså WWE 2K15. Jeg var lidt skuffet over grafikken i sommerens EA Sports UFC, men det er stadig på et fuldstændig andet niveau end det her. Den tekniske del skal virkelig laves om helt fra bunden. På trods af dette har spillet forfærdelige load-tider, som i øvrigt indtræder alt for ofte.

Ansigtsscanningen på de forskellige wrestlere er dog normalt virkelig god. Så god at den står i stærk kontrast til de mindre veldefinerede kroppe. Nogle af kæmperne er desværre ikke blevet scannet, såsom CM Punk, og resultatet er at han ligner noget fra en karakterskaber i et ældgammelt rollespil. Nye bevægelser er også blevet tilføjet via moderne motion capture, disse ser fremragende ud. Det ser så godt ud, at det endnu engang desværre fremhæver de moves, der ikke er animeret med den teknologi. Blandingen virker slet ikke, og det føles meget ujævnt. Et eksempel på dette er når en ekstrem træt wrestler med lav stamina udfører sit special-angreb. Pludselig virker det som om at han er i den bedste form nogensinde, og eksekverer sit angreb i et helt andet tempo end i sekundet forinden, for så at vende tilbage til slow-motion sekundet efter.

WWE 2K15

Hovedaspektet af singleplayer-delen i WWE 2K15 er den såkaldte MyCareer Mode, hvor du kan lave din egen wrestler. At gøre dette er relativt simpelt, men overraskende begrænset i forhold til andre spil med karakterskabere. Dette kan være et mindre problem i RPG-titler hvor ens karakter næsten er usynlig under rustningen, men bliver kun ekstra problematiseret af nøgenheden i wrestling. Der mangler samtidig muligheden for at designe sin egen introduktion til kampene, og jeg ville have elsket hvis man selv kunne vælge musikken eller lave en sej scene til the Jumbotron, når du går ind i ringen. Selve menuerne er dog lette at navigere, og det at finde nye moves er ikke noget problem.

Derefter skal du slæbes igennem trænings-touren i NXT, og så få adgang til WWE som boksebold, før du gradvist kan vokse i popularitet, og til sidst blive World Champion i Wrestlemania-turneringen. Igennem dette forløb samler du point, der kan bruges til at købe nye evner til din wrestler, og jeg er selv pjattet med dropkicks og alle former for reb-baserede moves, så det blev det jeg fokuserede på.

Det bliver aldrig så spændende, som det kunne have været med et bedre manuskript, og det føles samlet set en smule uinspireret. Normalt bliver de almindelige kampe lidt ensformige, når man finder ud af, hvordan man kan udnytte systemerne ved at opfinde en teknik der fungerer. Hver gang. Her kan du selvfølgelig indvende, at jeg har valgt at spille på en bestemt måde, men du vil snart finde ud af at den kunstige intelligens tigger om at blive udnyttet.

WWE 2K15WWE 2K15

Her vil jeg gerne have at 2K Games sætter nye kræfter ind næste år. Det er tid til at kaste hele systemet i skraldespanden, og gøre noget helt andet. Få fat på et bedre manuskript med valg, der faktisk betyder noget, og skab en historie med interessante twists og engagerende kampe. Som det er nu, er WWE kun for specielt dedikerede wrestling-fans, og sådan behøver det ikke at være. Wrestling-veteranerne vil endda sikkert brokke sig over, at dette års spil ikke har lige så meget indhold som tidligere versioner. Personligt kan jeg godt lide ideen om gæstedommere, som er en af de mange mekanikker, der er blevet fjernet i dette års udgave. Desuden har udvikleren tolket lidt for bogstaveligt på ideen om wrestlere som superstjerner, for næsten alle de mandlige wrestlere har over 80 i vurdering, hvilket fuldstændig underminerer hundredepunktskalaen.

WWE 2K15
WWE 2K15WWE 2K15

Jeg kan dog godt lide konceptet om at kunne følge op på gamle rivalrier wrestlerne imellem, og det håber jeg 2K vil bygge videre på i fremtiden. I dette tilfælde Cena og CM Punk plus Shawn Michaels og HHH. Der er interessante videoer, fantastisk præsentation og bedre kampe fyldt med episke momenter, der bare må blive genoplevet. Det er ikke perfekt, og der er ultimativt for lidt indhold (som i sig selv er et godt tegn - du vil have mere), men ideerne er her og jeg ser frem til mere.

Det korte af det lange er, at WWE 2K15 knapt nok passerer som et middelmådigt spil på vores skala, og kun lige akkurat. Det er med voksende frustration, at jeg gentager hvad jeg skrev i starten af anmeldelsen: Jeg tror inderligt at WWE-spillene skal udvikles andetsteds. Lige nu er det et spil der kun vil underholde de mest dedikerede fans, men hvis du ikke er en af disse, er der ingen grund til at kigge nærmere på dette års wrestling-titel.

WWE 2K15
WWE 2K15
WWE 2K15
WWE 2K15
WWE 2K15
WWE 2K15
WWE 2K15
WWE 2K15
5 / 10
+
Realistiske ansigter oig en underholdende 2K Showcase
-
Ujævne animationer, ubalanceret tempo og begrænset indhold

Et andet syn

Christian Gaca

Jeg har moret mig enormt med den såkaldte Showcase-del, og for mig er det den perfekte fan-service. Jeg fandt figurernes udseende realistisk og animationerne gode. Styringen virker samtidig logisk, men kompleks.

Det er dog ikke et spil, der kan tiltrække andet end netop fans. Alligevel mener jeg at man, hvis man er begejstret for sporten, også vil ende ganske begejstret omkring dette spil.

8/10