Mario Party 10

Nintendo har endelig opfyldt deres løfte og udgiver Mario Party til Wii U, og vi har selvfølgelig prøvekørt det både med og uden Amiibos

Der er kun to runder tilbage, og min medspiller føler sig meget sikker med sine 58 stjerner, mod mine kun 30. Spillet er så godt som tabt, men et terningkast gør, at vi ender på et Bowser felt og skal spille om halvdelen af alles stjerner. Min ven satser således 29, jeg 15 og de andre spillere endnu færre.

Vi kommer ind i et minispil, hvor vi skal kaste bomber ind i en masse andre bomber og ideen er at forsage en så lille kædereaktion som muligt. Jeg ender med at vinde, og pludselig svømmer jeg i stjerner. Min ven er bestemt ikke tilfreds, og i løbet af den næste runde mister han yderligere 10 stjerner og løber derefter ind i Bowser igen og mister igen halvdelen af de stjerner, han har tilbage. I løbet af kun to runder gik han fra at være nummer et til at ligge på sidstepladsen.

Mario Party 10

I alle andre spil var jeg blevet tosset, hvis det var sket, men i Mario Party 10 elsker jeg det. Der er bare noget specielt ved den slags barnlig tilfældighed og alt kan ske bare ved at rulle med en terning. Man kan spille superstrategisk og vinde alle minispillene, men alligevel er det ofte held, som afgør, hvem der vinder i sidste ende.

Nogle vil måske sige at det er uretfærdigt, men det gør at alle kan være med og have en chance for at vinde. Det betyder at Mario Party 10 er et spil hvor folk som løber lige igennem Super Meat Boy kan spille på samme niveau som en 5-årig, der aldrig har prøvet Mario før. Den bedste spiller vil vinde oftere, men det er ingen garanti. Når man så tilføjer den prestige, der er ved at være bedst til de forskellige minispil bliver Mario Party 10 en lækker lille pakke.

Mario Party 10

Mario Party 9 var en ny begyndelse på serien. I stedet for at det kun tog omkring en time at gennemføre og du bare gik i ring på en spilleplade, var det som om at Mario og resten af banden tog ud på små eventyr. Der blev færre minispil, der kom flere tilfældige events, og mønter og stjerner blev erstattet af ministjerner. Nogle spillere var ikke glade for ændringerne, og andre elskede dem.

Jeg tilhører selv den sidste gruppe. Der var selvfølgelig nogle ulemper ved denne forandring, men Mario Party havde brug for en ansigtsløftning, og det fik det. Banerne fik nogle lidt mere gennemførte temaer med mini-bosser og en stor kamp til sidst. Mario Party 10 er en naturlig forsættelse af det forrige spil og udviklerne hos Nd Cube har videreført den moderne stil og pustet endnu mere liv i Mario Party-serien. Denne gang har de også tilføjet muligheden for at spille traditionelle minispil hvis du har nogle Amiibos fra Mushroom Kingdom, hvormed du kan låse op for disse.

Mario Party 10

Amiibos fungerer lidt på samme måde som DLC'er, i og med du bliver nød til at købe de rigtige Amiibos for at låse op for bestemte dele af spillet. Det betyder, at hvis du vil have lidt at vælge imellem bliver du nød til at have flere end en. Det ville også have fungeret fint, men af en eller anden underlig årsag har Nintendo valgt, at man skal bruge Amiibos under selve spillet, og hver gang man ruller med terningen skal Amiiboen røre ved din GamePad. Man kan spørge sig selv hvorfor man ikke bare skal trykke på "A"?
Det fjerner fokus en smule, og selv om jeg har masser af Amiibos til både mig selv og mine venner giver det ikke rigtigt mening at spille med en i hånden hele tiden. Det ville have være mere brugervenligt hvis man brugte en Amiibo én gang for at låse op for, eksempelvis, en bane som så vil være låst op igennem hele spillet, eller indtil man slukkede sin Wii U. Jeg tror ikke der vil ikke være særlig stor risiko for at dette ville blive udnyttet, og de fleste jeg kender som samler på Amiibos vil ikke engang tage deres ud af pakkerne.

Mario Party 10

Men hvis du ikke har noget imod den måde Amiibos er integreret, kan du se frem til meget ekstra indhold. Desværre har brugen af Amiibos resulteret i at der ikke er mange standardbaner i Mario Party 10, og du har kun fem at vælge imellem, samt et gamemode hvor man kun spiller minispil. Derfor er jeg nød til at sige, at jeg er lidt skuffet alt taget i betragtning.

Da Wii U blev annonceret, gættede jeg på at Mario Party ville udkomme ret hurtigt efter. Det var ikke tilfældet og der skulle gå to et halvt år før det dukkede op. Det er lidt underligt da GamePad'en giver unikke muligheder i spillet, men Nintendo har desværre ikke udnyttet det fuldt ud, og det er derfor sjældent at den bruges for alvor.

Mario Party 10

Under et normalt spil er Bowser bag tremmer på den anden skærm, indtil der er blevet slået seks gange med terningen, og den spiller som slår det sjette slag bliver straffet af Bowser som også lægger forskellige fælder ud på spillepladen. Selvom det er sjovt at se Bowser (og Toad i en af de andre baner) bag tremmer, så er det ikke særlig god udnyttelse af den anden skærm.
Som variation til det normale spil er det muligt for fire spillere at spille sammen mod en femte som tager rollen som Bowser. Det er en fin variation, som kan servere nogle sjove øjeblikke, men det kan virke lidt ufærdigt. Det er mere en bonus end et egenligt element i spillet, men lad os håbe at det bliver videreudviklet i fremtiden da konceptet er sjovt nok, men desværre blev vi hurtigt ret trætte af det.

Mario Party 10

Minispillene i Mario Party 10 meget bedre end tidligere, men der er stadig et par fejl her og der. I én bane løber du for eksempel helt automatisk, mens du dukker dig eller hopper. Det er ærgerligt at sådan småting skal ødelægge oplevelsen. En anden fejl som kan være lidt irriterende er i det minispil, hvor du skal tælle små væsner, så som Goombas. Fejlen gør, at du kan se hvad dine venner vælger, og det fjerner lidt af spændingen og gør at det bliver et kapløb om hvem der vælger det korrekte svar hurtigst. Hvis man nu skulle vælge svaret anonymt ville spændingen blive opretholdt.

Der er omkring 80 minispil i alt, så det, at der er en enkelt fejl i en eller to, gør ikke det store, og der er stadig masser af sjove spil at vælge imellem. Min personlige favorit er det hvor Mario og vennerne står på et lille klippe og det gælder om ikke at blive skubbet ud over kanten. Der er mulighed for at lave sjov med dine venner, samtidigt med at du skal koncentrere dig, og du kan være heldig at de andre ryger af. Det er den perfekte blanding som gør Mario Party 10 til et morsomt spil.

Mario Party 10 kan varmt anbefales til din samling, fordi det er så velegnet til at spille med venner og familie. Det er en fornøjelse at se de opfindsomme og unikke minispil og spillepladen i HD for første gang. Desværre er der et par dårlige designbeslutninger, som gør, at det ikke helt kan måle sig med de bedste i serien, men der er i øjeblikket ikke nogle bedre digitale brætspil på markedet.

Mario Party 10
7 / 10
+