Invisible, Inc.

Vi har sneget os igennem Klei Entertainments seneste turbaserede strategispil.

Invisible, Inc. er den seneste titel fra det anmelderroste indie-firma Klei Entertainment (Don't Starve, Mark of the Ninja), og er et strategispil, der lægge stor vægt på stealth og spionage. Invisible, Inc. er en udfordrende rogue-like, der kombinerer høj spænding med hurtigt turbaseret gameplay på flotteste vis.

Spillet finder sted i en noir-cyberpunk dystopisk fremtid, hvor konkurrence mellem store virksomheder er det nye ansigt af krig, hvor spilleren tager styringen af "The Operator". Operatøren skal guide agenter gennem firmabygninger, frem til hvad der skal stjæles og sikkert ud igen. Det hele starter med at firmaet man arbejder for, angribes af fjendlige styrker, og spilleren har derfra kun 72 timer til at redde dagen. En stor mundfuld for selv den bedste operatør.

Undervejs er det vigtigt at stjæle ny teknologi, opgradere sine agenters evner og rekruttere nye agenter. For at gøre dette styrer man sine figurer, mens de infiltrerer adskillige højt beskyttede komplekser, overkommer dødbringende forsvarssystemer, navigerer gennem labyrinter af korridorer og hacker sig gennem forskellige computersystemer.

Det er ikke nogen nem opgave, ikke mindst på grund af den nådesløse alarmtæller, der stiger for hver tur man tager. Når alarmen rammer niveau 1, tændes der for flere overvågningskameraer. Ved niveau 2 kommer ting som gun-turrets i spil, og ved niveau 3 kommer der nye vagter. Jo højere alarmniveauet er, desto sværere bliver udfordringen, og derfor er det tydeligt, at man skal arbejde hurtigt.

Man starter med to agenter, og flere agenter kan hverves under hver gennemspilning. Hver enkelte agent har unikke evner, så at finde figurer der passer til ens spillestil, kan godt kræve at man prøver sig lidt frem. Jo længere du når i kampagnen, desto flere agenter får man til rådighed, men man kan maksimalt bruge fire agenter på en gang. At have flere agenter i felten er som regel en god ting, men det kan gøre detektivarbejdet sværere. På den anden side er det nok en god ting at have flere figurer i spil, da det kun kræver et enkelt skud, for at tage livet af en agent, og en ekstra figur i ærmet kan betyde forskellen på om man klarer missionen eller ej.

Hvordan man gør brug af sine agenter, er helt op til en selv. Du kan for eksempel splitte holdet op for at afdække flere rum på en gang og samle flere tyvekoster. Det er ikke nogen dårlig taktik, men man risikerer, at en agent fanges alene i et område med årvågne vagter og sikkerhedssystemer. Man kan også spille mere forsigtigt, og lade en figur gå først, og lade de andre figurer agere back-up, skulle man løbe ind i problemer.

Klarer man en mission, belønnes man med værdifulde ressourcer, teknologier, våben og penge (som bruges til at opgradere agenternes stats og købe bedre udstyr). Anskaffelsen af disse ressourcer er nødvendig for at kunne klare kampagnen, men missionsmål er ikke altid lige nemme at gennemføre. Når alarmtælleren nærmer sig niveau 4, er der et væld af vagter, droner og kameraer mellem ens figurer og målet, så man står tit med et valg: stikker man af, eller risikerer man at miste alt for at få fingrene i et nyt stykke legetøj?

Agenterne besidder et arsenal af gadgets, som inkluderer medical-gels, shock-fælder, cloaking-udstyr og skydevåben. Skydevåbnene bruges dog kun som sidste udvej, da et skud kan stoppe en vagtpatrulje, men også tiltrække andre vagter til ens placering, og værst af alt øge alarmniveauet betydeligt. Senere i spillet får man adgang til værktøjer, der annullerer den effekt skud har på alarmerne, men spillet handler hovedsageligt om snilde og snigeri, ikke kamp.

Agenter kan kigge rundt om hjørner eller gennem nøglehuller, for at få en ide om hvilke farer ligger forude. De kan også lægge fælder, hacke udstyr, planlægge baghold, eller tage chancen og løbe. Der er masser af valg, men de begrænses af Action-points. Næsten alle interaktioner koster points. Når de er brugt op, kan man ikke gøre så meget andet end at krydse fingre, og håbe på man ikke har lavet nogen livstruende fejl.

Invisible, Inc.Invisible, Inc.Invisible, Inc.
Invisible, Inc.

Fordi banerne er tilfældigt genererede, spiller held ofte en stor rolle. For at komme ud af en bygning skal man finde en elevator, som er skjult et ukendt sted på kortet. De er nogle gange nemme at finde, og andre gange ligger de meget langt væk. Det virker også umiddelbart som en god ide at hacke pengeskabe, men man ved aldrig, hvad der gemmer sig i dem, og hvert hack koster strøm, som er en vigtig ressource for hacking. Måske er det en bedre ide at hacke et kamera eller en drone? På den anden side, hvem kan så modstå at bryde ind i et pengeskab?

Invisible, Inc. er blevet sammelignet med Xcom, et spil som vi er meget glade for her på Gamereactor, og på mange måder giver sammenligningen mening. Gameplay og præsentation er tilsvarende, og de er begge isometriske turbaserede strategispil. De kræver også begge nøje planlægning og inventory-management, og tingene kan nemt gå galt i begge spil. Men hvor Xcom hovedsageligt handler om kamp, handler Invisible, Inc. om stealth, og hvor Xcom kræver en hel del tid, er Invisible, Inc. hurtigere gennemført på et par timer per kampagne.

Spillere skal dog ikke bekymre sig om ikke at få valuta for pengene. At gennemføre en kampagne en gang er ingen grund til ikke at komme tilbage. Der er tre almindelige sværhedsgrader, og for masokisterne er er et Expert Plus-niveau. Man kan også ændre på gameplayet, ved at pille lidt ved indstillingerne så de passer til ens ønsker, eller man kan bare eksperimentere. De mange variationsmuligheder kan få kampagnen til at føles som en hel anden, og man kan ligefrem stille så meget på det, at spillet til sidst ingen udfordring har. Selvom det er en sjov måde at udforske spillets mekanikker og udstyr på, anbefaler vi ikke at gøre dette, da det fjerner alt det sjove ved at udtænke den perfekte infiltration.

Både animationer og lyd er imponerende. Stemmeskuespillet r godt. De susende døre, elektriske summen af maskineri, eksplosioner og lyden af vagter der falder, bidrager til en velafrundet lydoplevelse. Soundtracket, omend en smule repetitiv, passer til atmosfæren, og kommer ikke i vejen. Animationerne og det æstetiske design er skarpe, kantede og tegnefilmsagtige. Det kan sagtens sammenlignes med nogle af de bedre animerede serier, vi har set på tv de seneste tre årtier. DEsværre ser områderne lidt for ens ud. På et tidspunkt siger en figur ved navn Decker: "All these buildings look the same", og vi er ikke uenige.

Et andet mindre klagepunkt er, at historien er en smule repetitiv. Den ændrer sig aldrig, og grundet Invisible, Inc.'s fokus på hurtigt trial and error-gamplay, begynder kampagnen at føles lidt som at få serveret samme ret ved hvert måltid. Selvom retten er fantastisk, er det godt med idt afveksling fra tid til anden.

Ud over disse mindre bekymringer er det svært at finde andet, vi ikke kunne lide ved at spille Invisible, Inc. Det er svært, så længe man ikke ændrer på indstillingerne, og det er en meget belønnende oplevelse. Hvert forsøg på at klare kampagnen er meget underholdende, også selvom historien ikke forbliver lige så frisk som gameplayet.

Invisible, Inc.Invisible, Inc.Invisible, Inc.Invisible, Inc.
8 / 10
+