Super Mario Maker

David har kreeret, spillet og fjollet rundt med Nintendo's ikoniske maskot, og kan ikke få armene ned over resultatet.

Super Mario Maker er ikke vores første valg til årets spil. Det er nemlig ikke det bedste Mario-spil. Det imponerer ikke som Super Mario 64 og Super Mario Galaxy. Ved første øjekast, ligner det at man har genbrugt en del for at sige det pænt, for der er ingen retning. Faktisk kan det endda forekomme, at der her er tale om en komplet mangel på innovation.

Men Super Mario Maker er et mesterværk. Det er en hyldest og en lektion i 30 års spilhistorie. Det er et skridt fremad for Nintendo, en ydmyg og nødvendig færd, og det bedst mulige første skridt ind i en ny verden. Det er blevet designet til at afdække evner og stimulere viden, alt det der har ligget i dvale i dit sinds skyggeside. Spillet lærer, tillader, opmuntrer og underholder med samme lethed og glæde, som Mario selv gjorde med sit allerførste spring.
Da vi startede med dette spil/værktøj (det er nu et par uger siden, og vi havde langt lavere forventninger), følte vi os akavet og urolige i de første par timer. Super Mario Maker fokuserer på at spille en række bizarre baner, og forsøger at skabe underholdende ting med et meget begrænset udvalg af elementer. Hvad er de underlige lydeffekter og den skingre grafik? Hvorfor kan vi ikke placere et rør så folk kan komme ind? Hvorfor insisterer man på i en bane som denne, at bryde enhver fortæller- og designmæssig regel?

Super Mario MakerSuper Mario Maker

Sandheden skal jo frem, vores glæde var ikke ligefrem stor, men der var noget der drev os til at gå videre. Efter et par dage indså vi, at ikke kun var vi begyndt at nyde de mest aparte ideer, også dem der gennemføres af andre, men spillet havde vækket en slags kreativ nysgerrighed. I dag, efter en serie af underholdende brølere og fejltrin er vi ikke alene forbløffet over andres arbejde, men vi tænker konstant på nye ideer til de oprindelige baner, både når vi spiller Mario, eller når vi spiller andre spil, ja selv når vi ikke spiller spil. Super Mario Maker giver værktøjer til innovation, og derefter overrasker de os med hvad andre er i stand til. Det tvinger dig til at være kreativ og overvinde eventuelle forhindringer du troede ville blokere din kreativitet, som en endeløs runner der skubber dig frem til mål.

Det hele er nok betinget af hvordan at spillet præsenteres. Efter anstændige forsøg såsom WarioWare: Do It yourself eller de editor-dele der findes i titler som Smash Bros, virker det som at Super Mario Maker repræsenterer Nintendos første egentlige forsøg på helhjertet at omfavne den kreative side af spil. Det tilbyder den samme kvalitet, finesse, klarhed, sjov og brugervenlighed som vi er begyndt at forvente fra traditionelle Nintendo-tilbud. Værktøjerne befolker skærmen på få sekunder med en blanding af ikoner, menuer og lyd-hints, der giver en god afrundet oplevelse.

Det faktum at næsten alle elementer og indstillinger er låst, og at de gradvist bliver tilgængelige er en plage i starten, men det viser sig at være et klogt designvalg. Du føler dig som Miyamoto og Tezuka i begyndelsen af 80'erne, med et meget begrænset udvalg af muligheder. Du opdager snart, at selvom du har begrænsede muligheder, så er mulighederne stadig mange og underholdende. Du lærer at de mest grundlæggende funktioner er grundkernen i en bane, og som du begynder at frigøre flere værktøjer begynder du at udvikle din egen filosofi omkring banedesign, takket være det faste fundament, der blev etableret i starten.

Har vi udviklet det vi forsøgte i går med fire nye funktioner? Hvad hvis vi starter forfra med dette nye koncept som grundlag for et design? Hvorfor ikke improvisere lidt? Hvordan nærmer vi os emner som udfordring, belønning, rytme og kontinuitet?

Det handler om præsentationen. Ingen taler om disse ting, men hvis der tænkes over det, er de altid til stede i Nintendos kreationer, og det er dine egne kreationer også. De indeholder essensen, der gør at dine baner går fra at være dårlige efterligninger til noget overbevisende, der vil genlyde hos dine ligesindede.
Det virker, uanset om du følger de konventioner der er lagt foran dig, eller hvis du vælger at bryde dem, og du vil også begynde at værdsætte alle de skøre ting som andre er kommet op med.
Til denne anmeldelse frygtede vi, at det lille antal brugere der var til at spille og skabe ville resultere i en spredning af indhold, som ikke kunne stå mål med hvad vi forventer at der er tilgængeligt ude i den virkelige verden et par måneder efter spillets lancering (faktisk havde vi selv overvejet at forsinke vores anmeldelse), men vi kunne ikke have været mere forkert på den. Heldigvis er det allerede i hænderne på mange mennesker, og der er et alsidigt og meget mangfoldigt community, og det har givet mere end nok indhold til at bevise ikke blot hvad Super Mario Maker potentielt kan blive i fremtiden, men har også bekræftet hvad der tilbydes allerede.

Super Mario MakerSuper Mario MakerSuper Mario Maker

Når du spiller banerne inkluderet på disken (nogle af dem er traditionelle og har respekt for fortiden, mens andre er vildt dristige), tager du en mental note af de ting der synes særligt interessante og gode, vittige eller morsomme. En mekanik som du aldrig ville have kommet op med selv, eller det element som du vil bruge senere i editoren; disse niveauer er fundet i offlinetilstand kaldet 10 Mario Challenge.

En anden sikker test er ligeledes den store samling af baner skabt af fællesskabet. Den afslører hurtigt hvad der virker, og hvad der ikke gør. Et afstemningssystem skaber en rangeret samling af fantastiske kreationer og talentfulde skabere. Du kan administrere og spore alt nemt, og selvfølgelig kan du downloade alle baner for at se, hvordan det er blevet gjort, eller ændre og modificere det med dine egne ideer. Her kan du teste nye eksperimenter fra en skaber du følger, eller se på Nintendos forslag til den dag, følge de udvalgte baner, eller tage på en række online-udfordringer med forskellige sværhedsgrader i 100 Mario Challenge.

Selv når du har alle de elementer, miljøer og værktøjer til rådighed, er du ikke lamslået og overvældet af mulighederne, netop fordi du har opdaget dem lidt efter lidt. Vi er nu ved at designe en Super Mario Bros 3-niveau bane, hvor du skal undslippe et fængsel lavet af murstensblokke, og vi vil bruge logisk placerede døre og sub-niveauer med rør. Lige for tiden er tendensen såkaldte [Auto] niveauer, den slags baner der ikke kræver at du rør controlleren, men hvor du ser et show af præcision, mens Mario bevæger sig uden indblanding, og hoppende når flaget. Der er mennesker, der vælger de mest slidte ideer og gør dem til innovative udfordringer med nye modifikatorer, ligesom gigantiske fjender eller shell-hjelme. Andre arbejder hårdt på et ægte side-scrolling skydespil med automatiske funktioner, et skib, en brandblomst, og flyvende fjender.

Referencer og hyldest findes overalt. Brugere skaber fuldendte temabaner med Amiibo i det klassiske Super Mario Bros-miljø. De laver ting baseret på Mario i Donkey Kong, Isabelle, Yoshi eller en Goomba, og designer baner baseret på funktioner i andre spil.

Og så er der Dalagonash. Det er klart at denne forfatter, som synes at være en community-manager hos Nintendo UK, er en af de første berømte skabere, og mange spillere vil ønsker at efterligne hans ideer og udførelse. Denne fyr har sammensat en hyldest til Metroid (Mario-Troid), der forvandler det til et eventyr, hvor du skal finde objekter for at gå til den næste del af banen. Han har også udgivet et bowlingspil lavet med elementer fra Super Mario World. Miyamoto i egen høje person vil måske endda blive fristet til at hyre ham, og mange spillere vil ønsker at forfølge drømmen om at opnå samme status.

Super Mario MakerSuper Mario Maker

Forbindelsen mellem skaber, redaktør, lokale baner (gemt i den såkaldte Save bot) og online community er virkelig god og logisk, hvor fra du hele tiden skifter fra at skabe til at spille, og ikke mindst se hvordan dine publicerede baner klarer sig. Integrationen med Miiverse og kommentarer er stor (der kan efterlades noter eller hints i midten af banen, og tanken om markeringer om hvor andre har mistet livet når du selv dør, er en af de mest succesfulde implementeringer vi længe har set). Igen, præsentationen er essentiel.

Udover den grundlæggende kvalitet er der tre ting, der øger dette spil til topniveau.

Den uddannelsesmæssige natur og den hidtil usete tilgængelighed : Super Mario Maker er perfekt til at lære om den kreative proces, og det viser tydeligt, hvordan et spil er lavet. Det kan ikke sammenlignes med Minecraft eller andre editors. Den øger din påskønnelse for både klassiske og moderne spil, det lærer dig om designfilosofier, mekanik og banedesign, og eftersom det anvender berøringsskærmen samt tv, er det ideelt til at dele din viden.

Det erindringsmøntede aspekt : Dette er ikke nogen triviel funktion. Det er ikke en reklame. Nintendo levede ikke op til forventningerne med 25-årsdagen for Super Mario. Denne historietime hylder det fænomen, der startede den 13. september 1985 og hvad det har tilbudt tre generationer af spillere. De konstante referencer giver dig et smil på læben, men det er den måde at det giver dig mulighed for at se hvad det hele gik ud på. Spillet bringer kun endnu mere relevans for en allerede unik serie.

Dets betydning for Wii U, Nintendo og Mario : Med mange spil, såsom New Super Mario Bros. U, har vores klage været, at de ikke rigtigt formåede at drage fordel af de nye muligheder som Wii U-konsollen og især den anden touchscreen giver mulighed for. Super Mario Maker er dog nok det bedste eksempel på hardware-udnyttelse, der sker 100% gennemført, og er derfor et vigtigt spil, hvis du har konsollen. Det er også interessant at overveje, hvad dette spil betyder for Mario-serien, da det er naturligvis er et vendepunkt. Hvilken retning vil side-scrolling platformspil som dette udvikle sig til? Herudover er multiplayer med succes realiseret på Wii og Wii U (og måske for kompliceret for denne editor), og hvad kan der ellers gøres med denne genre og dens efterhånden lidt slidte formel? Disse spørgsmål bliver meget klarere med dette spil.

Det er de kirsebær der er på toppen af denne enorme fødselsdagskage til Mario. Spillets "wow faktor" stammer ikke fra hvor imponerende de nye funktioner virker, mens du hopper med controller i hånd; men fra de ideer, du opdager, skabt af andre og dig selv, og hvordan det ændrer din opfattelse af Mario og spil i almindelighed.

Nintendo bør ideelt set tilpasse Super Mario Maker til Nintendo 3DS og, i sidste ende, NX, da dette er en titel, der ville blive en platform/tjeneste, der bare bør være tilgængelig for mange flere spillere. Det lykkedes at overraske os da vi indså, at vi endnu en gang havde det sjov med at spille det samme gamle Mario; men denne gang var vi inspireret til at skabe og være innovative med nye ideer, til at udfordre os selv, vores venner, og resten af verden.

Super Mario MakerSuper Mario Maker
Super Mario MakerSuper Mario MakerSuper Mario MakerSuper Mario Maker
Super Mario Maker