Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français

Assassin's Creed Chronicles: India

Det andet kapitel af Chronicles-serien er landet, og Jonathan er rejst til Indien for at give sit besyv med.

Assassins Creed-serien har igennem årene bevæget sig rundt omkring i verden, og nogle vil måske mene, at kvaliteten af og til også har været i øst og vest. I Chronicles-spillene befinder vi os i øst. I hvert fald lokationsmæssigt. I det første spil fulgte vi Shao Jun fra Kina på sin jagt efter hævn, og i det kommende sidste spil i trilogien rejser vi til Rusland, men i denne ombæring er turen kommet til Indien i midten af det 19. århundrede. Arbaaz Mir er vores Assassin, med store følelser for den lokale prinsesse, som han naturligvis kun kan besøge i hemmelighed, ved at snige sig forbi paladsets vagter, og kravle af tårnenes mure op til hendes gemakker. Da hans mentor får stjålet et artefakt - den mest værdifulde diamant i verden - sætter Arbaaz jagten ind på den skumle Templar, som har taget den.

Assassins Creed Chronicles: India er både et 3D-spil, men det er også et 2D-spil: nemlig et såkaldt 2,5D-spil. Som udgangspunkt bevæger du dig sidelæns, men spilverden har flere lag i dybden, som kan udnyttes til at gemme sig for vagterne og andre trusler. Vagterne kan kun se en begrænset længde lige frem for sig, og kun indenfor en indikeret afgrænset 2D-flade. Således kan du udnytte omgivelserne til at snige dig udenom eller langsomt nærme dig bagfra, og udføre et lumsk snigmord.

Visuelt er spillet ikke prangende, men det har nogle interessante animationseffekter, som minder om penselstrøg. Baggrunden er ligeledes udført i en malerisk stil, som giver en fornemmelsen af at bevæge sig rundt i et kunstværk. Om det så er noget man ville have hængende på væggen er et andet spørgsmål. Personligt fandt jeg 'Chinas' udtryk mere spændende, men det er en smagsag. Spillet befinder sig hele tiden i spektrummet mellem middagsolens varme farver og de sidste gløder inden tusmørke, men der mangler lidt, før man for alvor føler sig transporteret hele vejen til Indien. Mellemsekvenserne er stillestående illustrationer med enkelte animationer. Dette koncept har vi før set fungere, men her formår de ikke at formidle historien særlig godt. En større hændelse kan for eksempel være fortalt med et billede af en mand, som sigter med sin pistol efterfulgt af et "bang!", hvortil hovedkarakteren spørger, fuld af manglende indlevelse: "Hvad har du dog gjort?" Det ved jeg ikke, hvad har han gjort? Lige meget, videre til næste bane.

Assassin's Creed Chronicles: India

Historien er tæt på ligegyldig, og udelukkende til som undskyldning for at putte spilleren igennem forskellige scenarier. Konflikten imellem Sikh-imperiet og det britiske Østindiske kompagni danner baggrundstapet for fortællingen, men er ikke udnyttet godt i forhold til potentialet. En bane som foregår under et slag i Afghanistan, er dog et eksempel, hvor konceptet kommer til sin ret. Det er interessant at være den snigemyrdende tredjepart i en stor konflikt, men alt i alt kunne denne baggrundsfortælling være integreret bedre ind i selve banerne. Stemmeskuespillet er tilforladeligt, men forsøger ikke ligefrem at overbevise os om vigtigheden af begivenhederne. Rundt omkring i banerne er der gemt skriftsruller, som fortæller, hvad der ledte op til hændelserne i selve spillet, samt små historielektioner om Indien i 1800-tallet, men i sidste ende er det ikke historien som man vil mindes efter endt gameplay. Hvis man har et indgående kendskab til Assassin's Creed-serien, vil man dog kunne forstå spillet i en større kontekst, og fange referencerne både til det forrige spil, men også serien generelt.

Assassins Creed Chronicles: India er primært et stealth-spil, blandet med et platformspil. Ved begyndelsen har du begrænsede evner og udstyr til rådighed, men efterhånden låser man op for flere af disse, som giver mulighed for flere forskellige strategier. Spillet opfordrer dog hovedsageligt til at klare banerne uset. Det giver flest point. Du kan gå i direkte kamp med fjenderne, men denne strategi er svær. Kampsystemet er svært at beherske, og man bliver hurtigt straffet for sin mangelende diskretion. Ved hver bane skal du optjene et antal point for at låse op for nye evner. Det kunne eksempelvis være mere liv eller et special angreb. Du får en karakter - style grade - baseret på din præstation; enten guld, sølv eller bronze. Disse kan optjenes i tre forskellige klasser: Shadow, silencer eller assassin, hvor Shadow gold er den bedste karakter og Assassin bronze er den værste. For hver guldkarakter du får, optjener du en multiplier, som ganger dine point op. Dit udstyr, såsom røgbomber, åbner op for nye strategier, og mange gange er du nødt til at afprøve mange forskellige tilgange, for at klare opgaverne. Søjler, kister og døre er fordelt rundt i banerne som man kan gemme sig ved. Du kan kravle igennem vinduer og snige dig uden om fjenden, eller lave en fløjtelyd for at lokke vagten væk fra porten. De velkendte metoder er også til rådighed, hvis du hellere vil slå folk ihjel. Du kan kravle på loftet og kaste dig ned over fjenden, eller snige dig op bagved, og dolke ham med din skjulte kniv. Udover hvor banerne direkte kræver det, kan du dog klare dig igennem med den samme strategi det meste af tiden.

Assassin's Creed Chronicles: India

Sjovest er det, når spillet udfordrer dig lidt ekstra. Nogle gange skal man forfølge en person uden at blive opdaget, eller flygte fra en bygning inden den styrter sammen. I disse situationer er der ikke plads til fejltrin. Desværre kan disse variationer tælles på én hånd. Hver bane har desuden en valgfri mission, såsom at stjæle juveler ud af lommerne på vagterne. Forsøger du ikke at blive set eller vælger du simpelthen at slå dem ihjel? Begge dele er legitime metoder, men har man tålmodighed, er den stille fremgang den mest givende, både i forhold til point, men også i forhold til din egen stolthed. Det er en god fornemmelse at gennemføre en bane uset. Det er et bevis på dine evner.

Spillet er cirka 6-10 timer langt. Et par gange støder man ind i frusterende situationer, som man må prøve om og om igen, men udover dette er spillet ikke synderligt svært. Efter rulleteksterne kan du forsøge dig med Game Plus mode, med alle dine evner og udstyr, for at få en ny highscore, eller du kan spille samme mode på højeste sværhedsgrad, hvis du ønsker ekstra udfordring. Ligeledes har spillet en challenge mode, hvis man udelukkende vil prøve sine evner af.

Assassin's Creed Chronicles: India

I dagene efter jeg havde færdiggjort spillet, greb jeg mig selv flere gange i at gennemgå forskellige situationer, og hvordan jeg kunne have løst dem bedre, men den kedelige historie og det uinteressante spilunivers stoppede mig i at vende tilbage til det. Hvis du elsker stealth-spil er denne titel ganske udmærket. Det er et hyggeligt lille bekendskab til en overkommelig pris, men hvis du gerne vil føle dig som en lumsk Assassin, er Assasins Creed-hovedserien stadig at foretrække.

7 / 10
+
Gode stealth-udfordringer, mulighed for mange strategier.