GR LIVE STREAM

Lego Marvel Avengers

Katrine har samlet The Avengers endnu en gang, for at tage et kig på det nye LEGO Marvel's Avengers.

Fra film til spil. Den overgang synes at være ret lang. Selv, når filmen faktisk er god, er det ikke ens betydende med, at spillet også fungerer godt. Det er fx sket for velkendte figurer såsom Harry Potter eller for den ellers (efter min mening) gode film Avatar. Men TT Games synes at have fundet en ret skudsikker formel for, hvordan man oversætter film til spil. De er ikke alene sluppet afsted med at genfortolke kendte karakterer såsom Indiana Jones, Frodo og sågar Luke Skywalker i spil - de har endda gjort det hele i form af firkantede LEGO-klodser. Men denne gang har de ikke helt holdt sig til formlen. Spørgsmålet er så bare, om de nye tiltag ændrer spillet til det bedre eller det værre?

Lego Marvel Avengers
Lego Marvel AvengersLego Marvel AvengersLego Marvel Avengers

I det sidste Marvel LEGO-spil, vi så, LEGO Marvel Superheroes, skabte TT Games deres egen originale fortælling i superhelteuniverset. Det gav dem mulighed for at give historien deres eget twist, og derved kunne de netop skabe en let og latterfremkaldende karikatur af universet. For mig er det netop den måde, de fortolker et univers eller en række karakterer på, der er en af LEGO-spillenes største styrker. Det er netop deres karikatur af vores elskede figurer, der kan give os en lidt anden synsvinkel på et univers. Derfor synes jeg, det er lidt trist, at TT Games i dette spil har valgt at binde sig til, hvad der sker i filmene. Denne gang er fortællingen nemlig primært baseret på The Avengers og Avengers: Age of Ultron. Men heldigvis har TT Games dog ikke blindt fulgt filmene og blot genskabt dem i et LEGO-univers. De har krydret fortællingen med fx flashbacks eller flashforwards til film som Iron Man 3, Captain America: The First Avenger, Thor: The Dark World og Captain America: The Winter Soldier. Det giver et frisk blik på handlingen, men jeg synes også desværre, at historien til tider har for meget fart på. Det føles som om, vi hopper fra den ene store eller skelsættende scene til den anden, og at de har proppet mest mulig handling ind på mindst mulig plads. Der er ganske få tidspunkter i løbet af historien, hvor man får lov at sænke farten og lade historien sætte sig lidt. Ganske vist foretrækker det yngre publikum, som LEGO-spillene også sigter efter, action og fart over feltet, men de skal trods alt også forstå, hvad det overordnede mål er, hvorfor en person handler som den gør eller lignende.

Lego Marvel Avengers
Lego Marvel AvengersLego Marvel Avengers

En anden måde, hvorpå TT Games også har bundet sig til filmene, er, ved at vælge at bruge lydklip fra filmene i stedet for at optage nye stemmer til spillet. Vi kender jo de individuelle karakterer ganske godt efterhånden, så ideen med at bruge lydklip fra filmene som stemmer til LEGO-figurerne virker jo egentlig ret smart. Så får vi lov at lytte til velkendte stemmer og citater, og det burde vel bidrage til en mere autentisk og velkendt oplevelse...ikke? Nej, det er ikke tilfældet her. Lyden fra stemmeklippene er ikke mikset helt succesfuldt med lyden i spillet, hvilket betyder, at stemmerne altid passer ind i LEGO-universet, og derfor bliver dele af dialogen en smule akavet. Flere gange genbruges lydklippene endda. Men ved at bruge disse klip har TT Games også gjort det en del sværere for sig selv at inddrage ligeså meget af den skønne humor, de ellers er kendt for. De redder det med en visuel humor, men det er bare ikke helt det samme. Det bliver man især mindet om, når man hører figurer såsom Maria Hill (Cobie Smulders) og Agent Coulson (Clark Gregg) tale. Her har skuespillerne nemlig indtalt replikker fyldt med nærvær og humor til spillet.

Men ligesom humor er en velkendt del af LEGO spillene, må den lettilgængelige co-op funktion også siges at være et kendetegn for dem. Det er heldigvis stadig ligeså let at slutte sig til og trække sig ud af spillet samt at spille side om side med en ven, som det altid har været. Men fordi man i denne omgang har fokuseret så meget på filmenes scener og handlinger, spiller de store episke kampe jo selvfølgelig også en stor rolle for handlingen i spillet. Og det har haft nogle lidt uheldige konsekvenser for co-op funktionen. Vi så fx flere gange undervejs i spillet, at når vi kom til en boss kamp, fik den ene spiller hele æren af at slås med bossen, mens den anden spiller blot blev henvist til en jetjager, så han eller hun tankeløst kunne flyve rundt udenfor og skyde fjender ned uden et egentlig formål. Én spiller er altså helt ubrugelig i en sådan situation, og jeg tror næppe, det giver mange smil på forventende små børneansigter, hvis de blot må se til, mens deres ven får lov at kæmpe mod bossen. Ganske vist byttede man til tider roller halvejs igennem bosskampen, men det betyder alligevel, at den ene spiller mest bare kan se til under halvdelen af kampen.

Men det er dog ikke alle nye tiltag, som TT Games har forsøgt at indføre i LEGO Marvel's Avengers, der fejler. Før betød en kamp i et LEGO-spil, at man bare måtte hamre løs på én knap, indtil man fik krampe i tommelfingeren, eller indtil alle fjender var døde. Hvad end der kom først. Men det har de forsøgt at ændre på nu. Det er nu muligt at udføre et specialangreb, hvis man rammer en mini quick time event, hver gang et ikon vises over fjendens hoved. Det er et meget generøst tidsvindue, så chancen for, du når det, er ret stor. Hvad, der er endnu sjovere, er dog karakterenes indbyrdes kombinationsangreb. Er man hurtig, kan man nemlig nogle gange få lov at lave et særligt angreb, der involverer begge karakterer, man har med sig, og som rammer et større område. Dette giver en smule mere liv i kampene.

TT Games har også denne gang succesfuldt skabt et stort udvalg af karakterer. Ganske vist er der nogle kendinge såsom Spider Man, X-Men folk som fx Mystique, Magneto og Wolverine og lignende, der ikke er en del af de over 200 spilbare karakterer. Men TT Games gør dog i min optik op for dette ved at skabe de karakterer, der så findes, meget gennemført. Det gør de på to måder. På den ene side hylder de karakterernes baggrund. Der er nemlig ikke kun én udgave af de primære helte tilgængelig i spillet. Det er også muligt at spille som fx Jane Fosters udgave af Thor, Sam Wilson som Captain America og Kate Bishop som Hawkeye. Endvidere er det muligt at spille figurerne i en udgave fra The Avengers samt en udgave fra Avengers: Age of Ultron. En anden måde, hvorpå de yder karaktererne retfærdighed, er ved at fange deres individuelle styrker og personligheder på krigsmarken. Det er en fornøjelse at se Captain America bruge sit skjold på forskellige måder i kamp. Det er utroligt tilfredsstillende at smadre sig vej gennem fjenderne med Hulks kæmpenæver. Og det er en fantastisk følelse at flyve hen over hoben af fjender og smadre løs med lasere som Iron Man. Ahhh. Så ikke alene er der mange karakterer at vælge mellem, de er også en fornøjelse at spille som på deres egen individuelle måde.

Lego Marvel Avengers

Selvom man i starten af spillet er bundet til at følge historien, bliver der ved dennes slutning også låst op for frit spil i flere forskellige baseområder. Vi får lov at udforske steder som fx Asgård, Washington DC og Manhatten. De er proppet med puzzles, der skal løses, karakterer, der kan låses op for, sidequests, der skal udføres, og collectibles, der skal samles. En hjemmebase er dog ikke noget nyt for LEGO spillene, men denne gang er den delt op i mange forskellige områder med hver deres karakteristika, hvilket altså bare er sjovere at udforske i længden. Og så kunne jeg altså ikke lade være med at grine lidt, da jeg pludselig formåede at stoppe en bil, møve mig ind på chaufførsædet og stjæle den midt i Manhattens gader. Ganske vist var det noget nært umuligt at styre bilen, men alligevel var det lidt en form for sober GTA-oplevelse. I stedet for at blive oversprøjtet med blod fra de uheldige personer, jeg mejede ned undervejs, fik jeg allerhøjst nogle irriterede gryntelyde med på vejen, mens fodgængerne kæmpede sig på fode igen.

Efter jeg havde spillet LEGO Marvel's Avengers, sad jeg lidt tilbage med en blandet følelse. På den ene side savnede jeg mere af det, som jeg ellers kender LEGO-spil for. Nemlig den lallede humor, der resulterer i en sjov karikatur af velkendte og elskede film og universer, og som får os til at se bare en smule anderledes på disse. Dermed ikke sagt at spillet er støvsuget for humor - den leveres bare på en lidt anden måde. Jeg synes dog, man har bundet sig for meget til filmene denne gang, og har forsøgt at fylde spillet med mere handling, end man burde.

På den anden side, synes jeg også, at det er fedt, at TT Games forsøger sig med nogle nye tiltag i den velkendte franchise. Som fx at puste lidt liv i kampene gennem team kombinationer.
Jeg synes bestemt, at LEGO Marvel's Avengers er et fint spil trods sine svagheder, og det har meget at byde på - især hvis man (overraskende nok) er Avengers-fan eller bare holder af LEGO-spil.

7 / 10