GR LIVE STREAM
Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
FacebookFacebook
anmeldelse

Street Fighter V

Jonathan har tæsket løs med Ryu, og er parat til at sætte ord på det seneste kapitel i Street Fighter-serien.

Dette er en annonce:

Jeg var temmelig begejstret for Street Fighter IV. Det fokuserede på alle de rette elementer, og opdaterede dem og lavede interessante fornyelser. Spillet fremstod visuelt, som man huskede serien, men var perfekt opdateret til en ny generation af konsoller. Som jeg spillede det, følte jeg både en nostalgisk rus, men følte samtidig, at det var et moderne spil. Nu er tiden kommet til at se, om Capcom kan bringe serien fornuftigt fremad i det femte afsnit, dog denne gang på PS4 og PC. Xbox-folkene får ikke lov at kæmpe med i denne omgang, men måske kan de for nu også lige så godt holde sig til Ultra Street Fighter IV i stedet?

Dette er en annonce:
Street Fighter V

Visuelt ligner spillet meget Street Fighter IV. Grafikken er naturligvis opdateret med mere detaljerede teksturer, og det hele er pænere, men hvis jeg ikke vidste bedre, kunne man godt bilde mig ind, at dette var en opdatering af det tidligere spil. Street Fighter IV lagde ikke så meget vægt på detaljerigdom og avanceret grafik, men brillierede i den valgte stilart, som mindede om anime med et snert af realisme. Denne stilart er ført videre og forfinet i 5'eren, men så heller ikke mere. Der er ikke taget nogle store skridt i en ny retning, og der forekommer ikke generelt et større grafisk spring, som man måske ville forvente, når man rykker en konsolgeneration frem. Det kunne have været rart at se dem tage nogle chancer, og tilføje lidt ekstraordinært, hvor det nu kunne lade sig gøre. Det var forbundet med stor tilfredshed at se sin karakter udføre en ultra combo i Street Fighter IV, men helt samme tilfredstillelse bringer de nye sekvenser ikke frem i denne omgang. Her kunne udviklerne godt have tilført lidt ekstra. SFIV's mellemsekvenser var måske ikke af en kaliber, som indkrævede en Oscar for bedste animation, men i det mindste var de til stede. I denne omgang er de erstattet af stillestående illustrationer med dialog, og hvad der rent faktisk sker er efterladt til din fortolkning af de lydeffekter, som er lagt over. Det er skuffende, ikke fordi de er grimme, men hvis denne stil endelig skal benyttes, bør man gå længder, for at gøre dem spændende. Her er de knap nok funktionelle til at fortælle historien.

Spillet holder sig i sin traditionelle 2D-stil, men banerne er 3D. Banerne skuffer også en smule. De er som sådan flotte, men kunne godt være en smule mere spektakulære og levende. En sjov detalje er dog, at en K.O. bestemte steder på banerne fører en lille animation med sig. Eksempelvis sparkede jeg min modstander ombord på en bus. Spillets menuer minder om et futuristisk computersystem, og går ikke godt i spænd med resten af spillets visuelle stil.

Street Fighter V
Street Fighter VStreet Fighter VStreet Fighter V

SFV har ikke den traditionelle Arcade Mode, hvor det sædvanligvis er der hvor spillets historie udspiller sig. I stedet er der en decideret Story Mode, og ved første øjekast lader det til, at historien rent faktisk har fået en del fokus. Hver karakter har sin individuelle historie, altså er der 16 forskellige historier, man kan spille. Men hver historie indeholder kun 2-4 kampe, som kan vindes af et spædbarn, der sidder og tygger i joypad'en, og de er knap relevante for den fortælling de prøver at skabe. Historierne er holdt sammen af de før omtalte mellemsekvens-illustrationer, hvor dialogen for det meste er tåkrummende, og hvis du spurgte mig, ville jeg ikke kunne fortælle hvad meningen var med nogen af dem. Det er noget med, at Ryu leder efter sandheden i sin næve, og Ken er på vej til en fest? Nu er kampspil ikke kendt for deres dybe fantastiske fortællinger, men kigger man eksempelvis på Mortal Kombat ved vi, at det kan lade sig gøre at lave en god Story Mode på trods af akavede og klichéfyldte fortællinger. Mange af historierne synes mere at være en række prologer til en længere storyline, og mellemsekvenserne lægger af og til op til kampe med karakterer, som slet ikke er med i spillet - så historien stopper brat.

Capcom har lovet, at en stor story mode vil være gratis tilgængelig, når vi nærmer os sommeren, men det kan naturligvis ikke medtages i denne vurdering af spillet. For nuværende er spillets Story Mode ganske enkelt dårlig.

Der står Street Fighter V på titelskærmen, men vi ved godt, at denne serie, med snart 30 år på bagen, har medført langt mere end fem spil. Street Fighter IV fik alene tre forskellige udvidede versioner, og efter at have spillet 5'eren på PS4 forventer jeg, at de har samme intentioner med dette spil. Det gør jeg mest af alt på baggrund af det umiddelbare indhold man møder. Der er 16 kæmpere, fire helt nye, og taget i betragtning at Ultra Street Fighter IV endte med at have 44 spilbare karakterer, er det nok ikke en urimelig forventning. Specielt fordi en del fan-favoritter mangler. Her er ingen Blanca, Sagat eller Balrog. Antallet af modes er heller ikke prangende. Foruden den næsten ligegyldige story mode, er der versus, som udelukkende er lokal multiplayer. Du kan ikke vælge at spille mod AI'en, som ellers var noget jeg godt kunne finde på blot for træningens skyld. Survival er den bedste singleplayer mode i spillet. Her vælger du en sværhedsgrad, hvor easy kaster dig ud i 10 kampe, og hell i hele 100 kampe. Disse skal du forsøge at komme igennem så hurtigt som muligt og med gode comboer, for at få en god high score. Dit helbred og optjente V og EX er bragt med til næste kamp. Imellem hver kamp har du mulighed for at købe et supplement for nogle af dine point. Dette kan være mere liv, stærkere angreb osv. Man skal altså altid overveje, om man tør tage chancen, og gå efter en højere score, eller købe mere liv så man er sikker på, at kunne vinde næste kamp.

Street Fighter V
Street Fighter VStreet Fighter VStreet Fighter V

Der er en del at kritisere med hensyn til indhold og modes, men hvor der ikke er meget at sætte fingeren på, er i selve kerne-gameplayet. Her er Street Fighter V lige så solidt som man kunne forvente, men man skal heller ikke forvente sig banebrydende ændringer og nyskabelser. Enkelte moves og comboer er blevet ændret og balanceret siden Street Fighter IV, men alle der har spillet et Street Fighter-spil før, vil med det samme kunne træde ind og kaste hadoukens. Af større ændringer skal der nævnes, at Focus er blevet fjernet. I stedet er der kommet en V-måler. Hver karakter har sine egne unikke V-skills. V-energi optjenes ved at tage skade, og ved aktivering og rette brug, kan de ændre slagets gang. Enten kan energien udløses til et enkelt angreb, eller også kan den, som i Ryus tilfælde, bruges til at øge styrken ved normale angreb. Alle karakterer har også en speciel V-reversal, som kan bryde modstanderens combo, hvis man er helt på spanden. Udvalgte karakterer har unikke måder at optjene V på. Eksempelvis kan Mika gribe en mikrofon, og indlede en motivationstale. Jo længere hun får lov at tale, jo mere energi optjener hun. V er svært at mestre og i høj grad en evne, som er målrettet dem, der gerne vil gå i dybden med kampsystemet. Den blå måler - EX - øger du ved at lave succesfulde angreb på din modstander, og energien herfra kan benyttes til enten at lave stærkere udgaver af dine normale angreb, eller udløses i et stort angreb, som stort set er det samme som Street Fighter IV's ultra combo.

Veteraner vil finde sig tilrette i spillet. Til gengæld får nybegyndere det en del svære. Foruden en kort tutorial, er der ikke meget at gøre for en ny spiller, end at kaste sig direkte ud i online-kampe, og lære spillet på den hårde måde. Der er en trænings-mode, hvor du kan afprøve dine evner, men der burde have været den samme trials-mode, som Street Fighter IV havde. Jeg kan forestille mig, at mange hurtigt vil blive skræmt væk efter at være blevet sparket i jorden en masse gange uden nogen chance. Det er ærgerligt, at Capcom ikke har stillet flere redskaber til rådighed for nye spillere. Specielt taget i betragtning, at story mode intet gør for at introducere spilleren til karakterenes evner. Fokus synes at være på online-spil. Ikke at der er mange online modes - ranked battle eller casual battle - men hvis du ikke vil spille online, er der ikke meget at komme efter på nuværende tidspunkt. Capcom tilfører forhåbentlig (gratis) en trials mode, og denne kommende forbedrede story mode giver forhåbentligt en bedre singleplayer-oplevelse.

Street Fighter V
Street Fighter VStreet Fighter VStreet Fighter V

Med Street Fighter V synes Capcom at bevæge sig nærmere det hardcore publikum og efterlader nybegyndere i støvet. Det er ærgerligt, for det grundlæggende kampsystem er stadig et af de bedste der findes, men er svært at lære at kende i dybden. Til gengæld får man et spil, som ikke er fyldt med billige tricks, og hvis du vil vinde en kamp skal du være god. Når jeg spiller online har jeg generelt en oplevelse af, at den bedste spiller vinder. Ikke dermed sagt, at jeg ikke har haft lyst til at kaste controller gennem rummet af arrigskab, men det er en del af Street Fighter-oplevelsen. Capcom har selvtillid omkring denne oplevelse, og tror på deres system. Med Street Fighter V synes de at have leveret selve skellettet i form af det stærke kampsystem og online-mulighederne, men for alle der ikke er så interesserede i denne del, vil Ultra Street Fighter IV nok stadig være et bedre valg - specielt når nu dette spil også er tilgængeligt på PS4. 5'eren kan på nuværende tidspunkt synes at være lidt tom på indhold, og der er ikke meget innovation. Det er Street Fighter som vi kender det; forfinet og forbedret.

07 Gamereactor Danmark
7 / 10
+
Stærkt kampsystem, teknisk solidt.
-
Sparsomt indhold, dårlig Story Mode, svært for nybegyndere, Ken's frisure.
Dette er en annonce: