AXIS & ALLIES

Med alle de gode strategispil der bygger på Anden Verdenskrig skulle man tro, at Hasbro's udgivelse af det klassiske brædtspil Axis & Allies ville forsvinde i mængden. Men sandheden er en anden.

• Tekst: GameReactor

Med alle de gode strategispil der bygger på Anden Verdenskrig skulle man tro, at Hasbro's udgivelse af det klassiske brædtspil Axis & Allies ville forsvinde i mængden. Men sandheden er en anden. Er man på udkig efter et strategisk krigsspil der både er holdbart og afbalanceret, så er Axis & Allies et godt valg.

Axis & Allies tager sin begyndelse i foråret 1942. På det tidspunkt har både Tyskland og Japan en middelmådig økonomi, men militært er de utroligt stærke. På den anden side står de allierede, der har masser af penge, men mangler at omsætte dem til militære enheder. Derfor står de allieredes forsvar relativt svagt. Igennem spillet har hver spiller kontrol over en af de fem store nationer, der er involveret i krigen. Man skal købe enheder, flytte og kæmpe med dem - og planlægge forskning. Igennem spillets udvikling kan magtbalancen nemt forrykkes. I standard-spillet skal de allierede snuppe to af axe-magternes hovedstæder: Tyskland og den japanske ø Honchu. Axe-magterne har til gengæld to muligheder for sejr. De kan enten få en økonomisk sejr ved at opnå en samlet produktion på ert vist antal point, eller de kan overvinde to af de allieredes hovedstæder (USA, England eller Sovjet).

I hver omgang må man beslutte hvilke enheder man vil købe og om man vil udvikle. Man skal flytte enheder, kæmpe, flytte enheder igen og til sidst sætte de enheder ind, man købte i starten. Spillets økonomiske system bygger på såkaldte IPC'er (Industrial Production Certificates), som man får alt efter hvor meget land man har. Hver af dine militærenheder (det være sig infanteri, tanks, u-både, slagskibe, bombefly eller jagere) kan rykke et bestemt antal felter. I kampe har hver enhed også sine egne karataristika og værdier og der er forskel på, om en enhed angriber eller forsvarer. Bombefly klarer sig fint i offensiven, men bliver de angrebet af tanks er de ikke meget bevendt. Infanteriet, derimod, forsvarer sig langt bedre end de angriber - hvilket giver god mening, da de som forsvarere har mulighed for at grave sig ned. I det store hele virker formlen godt og Hasbro har gjort et godt stykke arbejde ved både at gøre pc-udgaven nem at lære, samt at være tro mod det originale brædtspil.

Hasbro's troskab mod det originale spil er nok den vigtigste faktor i spillets succes. Pc udgaven er så tro mod originalen, at den faktisk er et af de få tilfælde hvor computerspillet næsten er bedre end brædtspillet. Computerudgavens regler bygger på den seneste udgave til brædtspillet - og overraskende nok har Hasbro tilføjet en række af de ekstra-regler der findes i regelbogen. Denne lille detalje gør langt mere for gameplayet end man umiddelbart tror, og kombinerer man det med den forrygende enheds-editor, hvor man kan ændre hver enkelt enheds karakteristika, så har man et spil der kan holde længe - meget længe.

Hasbro har dog foretaget en ændring i forhold til originalen. Under spillet kan du ved hjælp af den såkaldte "Time Machine" (tidsmakine) gå frem og tilbage i tiden, så du kan ændre din strategi og se hvordan det ville påvirke spillets gang. Denne funktion gør det ikke alene muligt at prøve forskellige strategier, den gør det også muligt at snyde.

Med hensyn til spillets andre aspekter, så taler resultaterne næsten for sig selv. Simple forbedringer som multiplayer understøttelse, en tutorial for begyndere og animerede mellemscener er mere end velkomne. Grafikken bevarer brædtspillets klare farver, den er flot men ikke prangende 3D renderede landskaber. Hasbro har fjernet de forskellige enheders unikke kendemærker, så for eksempel infateriet fra de forskellige lande alle ligner hinanden - bortset fra farverne. Udvikler du derimod jet flyet vil dine fly forandre udseende til de mere strømlinede modeller fra de sene 1940'ere.

Spillet har dog en mangel - multiplayer understøttelsen er mangelfuld. Det er ikke muligt at spille spil over e-mails og nogle af online serverne er ikke altid helt toptunede. Det er lidt synd, for spillet skriger efter menneskelige modstandere. Computeren er ikke en fantastisk modstander, selv på sværeste indstilling vil tidligere brædtspillere have det relativt nemt.

Trods den lille mangel må man sige, at Hasbro har skabt en skøn pc-version af det klassiske brædtspil. I mange af den slags konverteringer "glemmer" producenten noget af den følelse af strategi og taktik, der er i brædtspillet. Det er ikke tilfældet med Axis & Allies. Det er lige så sjovt at spille computerversionen, som det er at samles omkring bordet og brædtet en regnfuld søndag eftermiddag.

7 / 10
+
Hasbro har skabt en skøn pc-version af det klassiske brædtspil.