DEAD TO RIGHTS

Namco har været i spilbranchen meget længe. Oprindeligt producerede firmaet gyngeheste - dengang under et andet navn.

Namco har været i spilbranchen meget længe. Oprindeligt producerede firmaet gyngeheste - dengang under et andet navn. I begyndelsen af 70erne udviklede Namco arcade spil, og i dag kan ar udvikleren prale af at have så succesrige konsol serier som Pacman, Ridge Racer og Tekken i bagagen. I sin seneste udgivelse har udvikleren kastet sin kærlighed på Hong Kong action stilen, hvor krudtrøg, kajerystere og blodbade spiller en ikke helt ubetydelig rolle. Grafisk er Dead to Rights (DtR) hverken kedeligt eller imponerende, men gameplayet er mere spændende og finurligt, end hvad man umiddelbart kunne forvente sig at et spil i genren.

Dead to Rights har den hårdkogte strømer, Jack Slate, i hovedrollen. En mørk aften finder Jack sin far myrdet, badet i sit eget blod, hvorefter Jack som en one-man army tager loven i egen hånd for at finde sin fars bøddel. Det der umiddelbart ser ud til at være en simpel og nærmest tilfældig likvidering, viser sig at stikke flere spadestik dybere. Intet skal afsløres her, men der er skam lagt en sjat arbejde i plottet.

Jack er en K-9 politimand og har derfor en hund som makker. Hunden, Shadow, spiller flere roller i gameplayet. Man kan bruge den pelsede fætter som et angrebs-move og lade ham flå struben ud af halsen på fjenden, og i udvalgte situationer vil Shadows udsøgte lugtesans og slanke adrætte bygning komme gameren til gode. En helt igennem intuitiv styring lader gameren jonglere rundt med våben, sigte, skyde, hoppe osv. uden problemer. Eneste problem er opsamling af canisters, som Jack equipper, hver gang han løber ind i en. Det giver ofte anledning til irritation. Spillet byder på alt fra pistoler hen over rifler til shotguns og snigskytterifler.

Jacks moves er både coole og brugbare. Der er hentet inspiration fra Max Payne og The Matrix i hans slow motion hop, hvor han ligger vandret i luften og fylder alt levende omkring sig med varmt bly. Det move vil action gamere elske. Jack kan endvidere udføre et disarm move, hvor fjenden efter at have indkasseret et par på hovedet,får vristet våbnet ud af hænderne. Et trejde move lader Jack bruge fjenden som et levende skjold ved at tage et fast greb om hans hals. Så kan man i ro og mag meje fjenderne ned, mens de uden de mindste samvittighedskvaler gennemhuller deres kollega. Uha, det får grov mobning på arbejdspladsen til at virke som en dybtfølt kærlighedserklæring. Ud over at være lækre er disse moves også nødvendige for at kunne nedkæmpe spillets bad guys, som konsekvent dukker op i evigt uoverskuelige antal.

Selvom fokus ligger på store våben, blodsprøjt og et konstant skyhøjt tempo, har Namco ikke været blege for at sprøjte lidt ekstra saltvand ind i gameplayet. Som udgangspunkt ville spillet helt sikkert have tilfredsstillet sin målgruppe med hård Hong Kong action alene, men man bliver tilmed hevet rundt i en række ganske fornøjelige mini-games, der endda optræder som en integreret del af handlingen. Man vil bl.a. opleve at optræde som stripdanser på en bar, løfte vægte i fitness lokalet i et fængsel, deaktivere bomber og lægge arm med en fængselsindsat. Generelt har Namco husket det, som mange udviklere glemmer, nemlig at sætte gameplayet i fokus. At lade Jack deaktivere en bombe gennem fuldførelse af et mini-game havde ikke behøvet at være en del af gameplayet. Men Namco udviser kreativitet, når det det nu engang forholder sig sådan. En sekvens, hvor Jack bag maskingeværet i en helikopter hjælper spillets kvindelige helt eller en fængselsflugt gennem byens kloakanlæg, viser, at Namco også har forståelse for, at et spil klarer sig bedst, når det byder på variation.

DtRs grafiske flade forekommer ikke helt tidssvarende og skyldes overvejende, at spillet har været længe under udvikling. Polygonopbygningen fremstår temmelig kantet og er langt fra det flotteste, vi har set på maskinen. Omvendt er det heller ikke noget af det værste, maksinen har spyttet ud hidtil - særligt FMV filmene er nydelige. I modsætning til Xbox versionen er denne udgave ret nem, så her kan alle være med. DtR kan sagtens anbefales. Namco har sat fokus på gameplayet, som er både actionfyldt og afvekslende, mens grafikken halter noget bagefter. Det kan nemt gennemføres på 8-10 timer, men der er til gengæld god underholdning i hvert minut.

7 / 10
+
Gameplaymæssigt ganske fornøjeligt.