Horizon: Zero Dawn

Et af årets største spil er ankommet. Er et nyt PlayStation-ikon født?

Kan du huske dengang da Uncharted: Drake's Fortune udkom? Naughty Dog havde indtil da bevist sig selv om og om igen med både Crash Bandicoot og Jak & Daxter, men det var åbenlyst fra start af, at dette var i en helt anden størrelsesorden, et andet ambitionsniveau der lyste igennem hvert eneste billede i hver af spillets trailere frem imod udgivelsen. Allerede forinden stod det lysende klart, at søsættelsen af en ny spilserie var undervejs.

At fodre fodre folket med friske ideer, nye universer og spændende nye historier er en af de fundamentale nødvendigheder som branchen er bygget på. Ubisoft gjorde det med Assassin's Creed, From Software gjorde det med Dark Souls og til sidst Blizzard med Overwatch - det sker en gang imellem at man kan mærke, dybt i sin grundvold, at en ny permanent serie er blevet igangsat, og ligesom med Uncharted: Drake's Fortune, så er det ved at ske igen. Horizon: Zero Dawn er over os.

For ligesom Naughty Dog har Guerilla Games allerede bevidst deres værd, både som en vigtig brik i PlayStation-familien, men også som et grundlæggende talentfuldt udviklingsstudie. Killzone-serien har nydt godt af stor succes blandt fans, men ligesom den gang Naughty Dog udgav Jak & Daxter, har Killzone altid føltes som et skridt i en anden retning, som en mellemstation før studiet for alvor kunne få lov til at få pladsen forrest på scenen. Med Horizon: Zero Dawn, sker netop dette.

Fra allerførste trailer, fra første gang hvor kameraet panorerede ud og afslørede dette mærkværdige, skønne, postapokalyptiske fremtidsbillede var det klart, at Guerilla i denne omgang havde fat i noget helt særligt, der var en tone, en stemning der føltes unik. Nu, små seks år efter koncepttegninger af gigantiske robotdinosaurer ivrigt skiftede hænder hos Guerrilla i Amsterdam er spillet endelig færdigt, og vi har her at gøre med starten på noget meget stort. Horizon: Zero Dawn er alt det du ønsker det skal være, og mere til.

Horizon: Zero Dawn
Horizon: Zero DawnHorizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn

Horizon: Zero Dawn starter med en begyndelse, men det er en begyndelse der sker langt efter en tragisk afslutning. Vores verden er nemlig væk. Alt hvad vores civilisation har stået for, konstrueret og skabt er eroderet væk fra jordens overflade, og tilbage er kun ruiner af hvad der engang var menneskeheden. Men som sagt starter vi med en begyndelse, Aloys begyndelse. Vi ser hende som spæd, som barn og til sidst som ung kvinde i denne hårde verden, hvor mennesker lever i stammesamfund, og er blevet presset ned i fødekæden takket være frygtindgydende robotdinosaurer. Aloy er blevet opfostret af Rost, og de er begge udstødte fra deres klan. Dette stiller hun sig dog ikke tilfreds med, og derfor begiver hun sig ud i verden for at opdage sit ophav og løse mysteriet bag den mystiske verden.

Og mysteriet er spillets største narrative drivkraft, og det er både på godt og ondt. Denne unikke treenighed imellem det postapokalyptiske, det naturprægede og de gigantiske robotvæsner er så dragende, at man primært ønsker at fortsætte for at se hvordan vores civilisation gik under, hvordan stammesamfundene har overlevet og hvorfor disse robotter nu hersker over vores jordklode. Dette er dog på bekostning af spillets primære narrativ, nemlig Aloys fortælling. Det er skam ikke fordi den ikke er interessant, der er indlevelse, følelse og nerve blandt de diverse karakterer, og de fremstilles alle troværdige, om ikke andet lidt ensidige i deres motivationer. Problemet er at den store fortælling kvæler den lille fortælling, det er svært for dem at sameksisterer. Det er ganske tydeligt at Guerrilla har været fuldstændig bevidste omkring forholdet imellem narrativerne, for selvom Aloys fortælling selvfølgelig står forrest på scenen, så er den forsætteligt simplificeret, så spilleren både kan fokusere på at løse det store overliggende mysterie, og samtidig opleve al det valgfrie indhold Horizon: Zero Dawn har at tilbyde.

Du får så sandelig også lyst til at udforske i Horizon: Zero Dawn. Ikke bare er spillet sprængfyldt med en række varierede sideopgaver, såsom at finde samleobjekter, løse sidemissioner og jagte specifikke dyr og robotter, verdenen er i sig selv værd at begive sig ud i, bare for at opleve den. Der er flere forskellige områder, der hver især repræsenterer et særligt miljø. Sunfall er tørt og goldt, Meridian ligner en postapokalyptisk udgave af Canada og Mother's Heart er frodigt og mere trygt og sikkert - variationen sidder lige i skabet, og verdenen føles håndbygget, designet og er fyldt til renden med kreativitet.

Horizon: Zero Dawn