Sublevel Zero Redux

Jonathan er dykket ned i opdateringen af spillet.

Sublevel Zero kom ud på steam i 2015, og nu er udviklerne klar med en PS4-version i form af Sublevel Zero Redux. Vi har set mange indiespil de seneste år, som er baseret på et retro-design, som vækker minder om gamle arkadespil og grillbarer. Sublevel Zero er et af dem.

Spillet starter ud med en kort beskrivelse af baggrundshistorien. En baggrundshistorie som er mere eller mindre fuldkommen ligegyldig i spillet. Det er noget med at menneskeheden spredte sig i galaksen og formede klaner, og bekrigede hinanden. Imens begyndte virkelighed at falde fra hinanden, og man er nu fanget i en rumstation, som er blevet suget ind i en anden dimension. Og nu skal man så finde ud. Mere historie er der ikke at komme efter, og alt dette får man at vide, inden spillet er gået i gang. Man kan finde forskellige noter rundt omkring, som ens modstandere smider, som kan være med til at give en dybere forståelse af omstændighederne, men man skal virkelig forelske sig i gameplayet, før man gider bruge tid på at lede efter dem.

Selve gameplayet er en FPS med såkaldt "6 grader af frihed". Det vil sige, at man styrer et lille rumskib rundt som kan kigge i alle retninger. Ligeledes kan fjenderne angribe fra alle retninger, og det er i dette element at spillets største styrke ligger. Kampene er udfordrende og til tider kaotiske, specielt når der er mange fjender. Hver fjende er en drone, som tilhører sin egen type, og den opfører sig på sin egen måde. Det kan være en stationær kanon, som blot skyder, eller det kan være en drone, som flyver direkte og uforudseligt ind i dig. Altså skal man hele tiden holde sig for øje, hvad alle laver, være i konstant bevægelse, og skyde så meget og så præcist, man overhovedet kan.

Sublevel Zero
Sublevel ZeroSublevel Zero

Retro-designet fornemmer man hurtigt, som spillet starter op. Både i udseende og lyd. Musik er som man forventer: klassisk spil musik med en moderne kant, men den er faktisk ret god. Det samme gælder lydeffekterne. De frembringer den rigtige atmosfære, men det er som om der mangler en ambient baggrundsstøj. Det i sig selv skaber dog en stærk atmosfære, som af og til kan være en smule foruroligende. Det er ikke altid til at høre fjenderne, men nogle af dem udgiver en uhyggelig brølende lyd, som de farer mod dig, imens man febrilsk virer sit rumskib rundt for at finde ud af, hvor de befinder sig. Netop denne forvirring kan af og til være et problem, da fjenderne i sig selv kan være svære at for øje på, da de ofte ikke visuelt er distinkte nok fra resten miljøet.

Grafikken er spraglede pastelfarver, som næsten giver spillet en psykedelisk fornemmelse, og hvis man spiller det i flere timer, er man i farer for at se stereoskopiske former resten af dagen. Desværre er det ikke rigtig muligt at spille det i mange timer. Spillet er meget kort, og efterkort tid bliver det også kedeligt medmindre, man virkelig tager gameplayet til sig. Gameplayet er sjovt, og banerne er altid nye, da de er tilfældigt genereret, men det er ikke helt nok til at holde gang i kedlen. I løbet af spillet finder man et utal af opgraderinger, hvor ved man kan forbedre sit rumskib og smede nye våben sammen. Denne progression er nødvendig, da der hverken er checkpoints, saves eller noget andet. Dør man, så skal man starte forfra. Personligt har jeg aldrig været glad for spil, som starter om, hver gang man dør, men det er med til at højne spændingen, og gøre gameplayet langt mere interessant og intenst.

Sublevel Zero er et ganske udmærkede lille skydespil, men efter meget kort tid bliver det kedeligt. Der er ganske enkelt ikke nok kontekst omkring gameplayet. Historien er tæt på slet ikke at eksistere, og opgraderingerne er ikke motivation nok til at fortsætte med spillet i lang tid. Det er dog en sjov lille retro-oplevelse i en genre, vi ikke har set meget til i et godt stykke tid. Så hvis man hungrer efter noget alla det, så bør man give det et forsøg.

Sublevel Zero
Sublevel Zero
6 / 10