GR STREAMING

Torment: Tides of Numenera

Magnus er vendt tilbage fra den niende verden, beriget med oplevelser fra et af de bedste rollespil i nyere tid.

Vi skal alle sammen dø. Det er måske ikke så opmuntrende at blive mindet om på en kold, våd tirsdag morgen. Og dog? Døden er blandt de få ting i livet, vi kan forholde os til med en grad af vished - også én milliard år ude i fremtiden, hvor utallige civilisationer er opstået og gået til grunde under solen, nye kontinenter er blevet spredt og samlet på kunstig vis, og verden flyder med teknologi så avanceret, at den dårligt kan adskilles fra magi.

I denne besynderlige verden, ifølge sine beboere den 'niende' af slagsen, har et enkelt individ formået at snyde døden: igennem århundreder er den enigmatiske 'Changing God' hoppet fra krop til krop, som vi andre skifter sokker. Men gudens skødesløse leg med liv og død har medført et uventet biprodukt: i de aflagte legemer former sig en ny bevidsthed, et nyt individ. Som The Last Castoff, det seneste led i rækken af kasserede kroppe, bliver spilleren kastet ind i en mystisk verden, febrilsk og forslået. Med afsæt i denne voldsomme 'fødsel' tager Torment: Tides of Numenera sin begyndelse.

Spillets ophav er næsten lige så indviklet som hovedpersonens. Torment: Tides of Numenera er tænkt som en åndelig efterfølger til kultklassikeren Planescape: Torment - med det twist at handlingen denne gang tager udgangspunkt i Numenera, en række rollespilsbøger skrevet og designet af rollespilslegenden Monte Cook. Der er altså to vigtige grene på spillets stamtræ: den teksttunge, filosofiske historie som udødeliggjorde Planescape og kildematerialet fra Cook's mærkværdige univers.

Ægteskabet mellem de to er oplagt. I Torment: Tides of Numenera møder spilleren en verden hvor bevidstheder kan overføres eller kopieres, endeløse krige bliver udkæmpet på tværs af dimensioner og paradoksale tidsrejser er hverdagskost for en gennemsnitlig eventyrer. Samtidig er det også en verden hvis beboere søger at finde meningen bag deres uforståelige omgivelser og hvor fortidens mysterier måske gemmer svaret på morgendagens konflikter. Kan man forestille sig et bedre sted end her, til at fortælle en fantastisk historie om søgen efter mening i lyset (eller skyggen) af dødens uundgåelighed?

Torment: Tides of Numenera
Torment: Tides of NumeneraTorment: Tides of NumeneraTorment: Tides of Numenera

Torment: Tides of Numenera bærer sin slægtsarv med stolthed. Allerede fra først færd er det tydeligt hvor spillets prioriteter ligger. Det er den dybe, tankevækkende fortælling med et personligt budskab som er i fokus. For fans genkendelige tematikker som udødelighed, arv og tabt hukommelse bliver udfoldet og behandlet på tværs af utallige karakterer, alle med hver deres bizarre historie at berette. Fortællinger der i sig selv kunne have fyldt flere bøger, er kapitler, nej fodnoter, i et enormt manuskript hvis svimlende ordantal for længst har krydset en million.

Det lyder måske overvældende, og det er det til tider også. Nogen vil mene at Torment: Tides of Numenera er som at læse en bog. Sammenligningen er oplagt, men uretfærdig. For de ordrige samtaler og genstandsbeskrivelser står ikke for sig selv, men forlænger og udfolder den kulørte, hemmelighedsfulde verden, som spilleren bevæger sig igennem. Sproget begynder først, hvor billedet slutter, og udviklerne ved præcis hvornår de skal vise spilleren uhyret og hvornår de skal beskrive det for dem. I den niende verden er det kun fantasien, der sætter grænser.

Og så er der selvfølgelig interaktiviteten, friheden til at påvirke handlingen og rollespillets største dyd. Informationsudtømmende navigation gennem samtaletræer er intet nyt for genren, men Torment: Tides of Numenera introducerer sit eget mekaniske greb på såvel samtaler, puslespil og slagsmål. Hvad end du prøver at overbevise en købmand, at dine varer er mere værd, forsøger at genkalde et omtåget minde eller anstrenger dig for at banke en fjende i gulvet, så kan du investere Effort i din handling. Det er en begrænset ressource som kommer i tre varianter, Might, Speed, Intellect og som bliver brugt til at afgøre samtlige virtuelle terningekast i spillet.

Du finder altså ikke et væld af evnetræer, statistikker eller komplekse algoritmer her. Hvad angår klassiske computerrollespil, så er Torment: Tides of Numenera overraskende tilgængeligt og gennemsigtigt. Jovist, der er tre karakterklasser, et turbaseret kampsystem og et væld af teknomagisk bras med underlige egenskaber, men det hele kan i sidste ende føres tilbage til det samme system: hvor stor en indsats, hvor meget Effort, har du tænkt dig at investere?

Torment: Tides of Numenera
Torment: Tides of NumeneraTorment: Tides of Numenera