Lego Worlds

TT Games er tilbage med endnu et LEGO-spil, og vi har smidt redaktionens alderspræsident ind i kampen sammen med en yngre assisterende gæsteanmelder.

Når logoet for TT Games kommer frem på fladskærmen, vil de fleste spillere med bare en smule år på bagen nikke anerkendende, og herefter læne sig tilbage i sækkestolen og forvente en genkendelig spiloplevelse af høj kvalitet. Jeg har ikke tal på mængden af LEGO-titler, som har underholdt mine børn og mig gennem tiderne på mange forskellige konsolgenerationer. Der er utallige højdepunkter af rendyrket spilglæde, når vi skulder ved skulder har kæmpet i Star Wars - eller flygtet skrigende fra klonede dinosaurer i Jurassic World. I min verden kulminerede dette med den fantastiske LEGO Dimensions, som elegant flettede de hårde klodser fra Billund sammen med pixilerede genialiteter på skærmen foran én. Det er derfor svært ikke at have en høj grad af forventning, når TT Games barsler med et nyt LEGO-spil, som endda bryster sig med at tage legen i en ny retning.

LEGO Worlds har været ude i nogle tidlige versioner til PC, men jeg har ikke rørt det før koden til min Xbox One dropper ind i mailboksen for en uges tid siden. I min efterhånden velvoksne alder er jeg endnu ikke løbet tør for barnlighed, men bare for en sikkerheds skyld, allierede jeg mig alligevel med en assistent på ti år. Spillet starter ud med et helt vanligt valgt af sprog, hvorefter en dansk stemme guidede os igennem selve opstarten. Første opgave var at designe vores spillere, og herefter blev vi smidt afsted ud i det store LEGO-univers fyldt med forskellige planeter.

Lego Worlds
Lego WorldsLego WorldsLego Worlds

Første gang vi blev overdraget kontrollen over vores figurer var på en planet fyldt med et pirattema. Det hele afvikles i det 100% gennemtestede og helt igennem genkendelige TT-koncept. Små LEGO-mænd på skærmen med lyst til at smadre, udforske og bygge. I modsætning til alle de tidligere spil er her dog mulighed for nemt at skifte til førstepersonsperspektiv ved et par simple klik på den ene skydeknap. Ret hurtigt står det klart, at vi skal ud og løse opgaver, med det formål at tjene guldklodser. De første mange udfordringer er belejligt støbt omkring en slet skjult tutorial, som er ganske nødvendigt at følge med i.

Man udstyres hurtigt med forskellige værktøjer. Det mest centrale er nok "opdageværktøjet", som tillader at man opdager nye klodser og elementer i de forskellige verdener. Når de nye ting er fundet, så kan man låse op for dem gennem mønter. Jeps, intet LEGO-spil uden de små velkendte LEGO-mønter. De forskellige LEGO-elementer indgår herefter i ens palet af dele, som man kan bygge med. Der gik dog en stund, før vi rigtig begyndte at lege med den del. Den først bid af spillet går meget med at lære de forskellige værktøjer at kende. Der indgår blandt andet landskabs-, bygge- og maleredskaber. Man skifter nemt mellem de forskellig redskaber ved at holde den gule Y-knap nede, hvorefter et hjul med alle redskaberne kommer frem.

Lego Worlds
Lego WorldsLego Worlds