Snake Pass

Snake Pass

Sumo Digital forsøger at puste liv i platformgenren, men de snubler på vejen.

At manøvrere en karakter fra platform til platform er én af de meste genkendelige strukturer i spilhistorien, en central mekanik der har fastholdt spillernes interesse siden Super Mario Bros. erobrede verdensherredømmet, og helt frem til i dag. Faktisk fortsætter netop denne struktur med at lande i overskrifterne i dag, og det lader ikke til at fans bliver trætte af det lige foreløbig. Dog er spil et kreativt medie, en kreativ branche, og derfor er platforming ikke bare en genre, men en platform som skabere har kunne bruge som fundament til at konstruere nye ideer og mekanikker. Du kan eksempelvis manipulere med tiden i Braid, du kan vende hele 2D-verdenen rundt i Fez, og du kan sågar bruge din karakter som elastik i Duck Tales. Ganske enkel platforming er ikke længere nok, nu skal du også genopfinde hjulet for at kunne fange fans' opmærksomhed.

Den seneste udvikler der forsøger sig med dette eksperiment er Sumo Digital. I Snake Pass, deres nyeste titel, er du nemlig... ja, en slange, som sjovt nok repræsenterer en unik udfordring i forhold til den måde du indsamler de nødvendige ressourcer til at klare den ene bane efter den anden, da din unikke fysik kræver en særlig tilgang. Ser du, slanger er lange, og de skal sno sig og binde sig om omgivelser for at kunne bevæge sig op og ned, frem og tilbage. Sumo Digital mente tydeligvis at dette ville repræsentere et friskt pust i forhold til de mere traditionelle måder at anskue platforming-udfordringer på, men hvad de har endt med at gøre er at få selv de simpleste mekaniske udfordringer til at virke langsomme, uinteressante, og ja, bagvendt på en måde, til trods for at det ganske sikkert har lydt solidt på papiret.

Snake Pass
Snake PassSnake PassSnake Pass

Uden tvivl vil nogle af jer kigge på Snake Pass, og tænke at dette er simpel platforming kombineret med den fortrinlige og hylende morsomme fysiske dimension, som man blandt andet finder i Octodad: Dadliest Catch eller Manuel Samuel. Det er det dog slet, slet ikke. Det er hverken morsomt eller selvbevidst på samme måde, det er bare et platformspil hvor du er en slange. Begge spil jeg har nævnt herover er baseret på selve essensen af uforudsigelighed, hvor spillet forventer at du sidder rundt om fjernsynet med dine kære, og griner håbløst fordi selv de mest mondæne opgaver bliver besværliggjort af at være en blæksprutte i et jakkesæt. Spillet er med andre ord bevidst om sine fejl, og bruger dem aktivt til at skabe sjov, til at skabe satire. Snake Pass er dog, til trods for sit pussenussede Banjo-Kazooie-inspirerede udseende, et seriøst spil, hvor du skal lægge strategier og tænke dig om. Det er ikke ment som noget fjollet, og netop derfor er det bare ikke synderligt underholdende.

Selve spillet er opdelt i baner, hvoraf hver bane kræver at du lokaliserer en række objekter, om det så blå sfærer eller dele af en bestemt nøgle, før at du kan begive dig videre til den næste. Derudover er der særlige mønter, spillets samleobjekter, der repræsenterer spillets mest udfordrende opgaver, hvor du virkelig skal kende til din figurs unikke fysik. Alle objekterne har dog det tilfælles, at de er placeret rundt omkring i banen, hvor det naturligvis er svært for slangen at nå. Det er primært højden der komplicerer dette, så din hovedopgave er derfor at sno dig rundt om strukturer, for at kunne nå dem. Disse strukturer er dog aldrig synderligt kreativt konstrueret, og er oftest bare en lille sammenbinding af forskellige stykker bambus, eller en særlig formation af forskellige sten. Binder du dig korrekt rundt om disse undgår du at falde i døden, og sådan går spillet slag i slag. Ja, flere mekanikker, blandt andet i form af at din lille fugleven kan bære dig over til andre platforme via varme vinde, introduceres løbende i de senere baner, men primært skal du bare overkomme strukturelle udfordringer i hver baner for at kunne komme videre.

Snake Pass
Snake PassSnake PassSnake Pass