The Elder Scrolls: Legends

The Elder Scrolls: Legends

Bethesda forsøger at udvide Elder Scrolls-universet med en Hearthstone-konkurrent. Claus anmelder.

Jeg har spillet alle Elder Scrolls-spil siden Morrowind, og jeg må indrømme at jeg altid har været mere betaget af verdenen Bethesda har bygget, end historien som de efterfølgende spil har haft. Det var derfor også med undren at jeg så pressemeddelelsen til Legends. Jeg tænkte meget hurtigt at spilfirmaet forsøgte at tjene penge i slipstrømmen af Hearthstone: Heroes of Warcraft, som er et digitalt kortspil fra de så succesrige udviklere hos Blizzard. Så da jeg sad med spillet i hånden til denne anmeldelse, var jeg bange for at det hele ville ende med en stor sammenligning med det ultra populære kortspil, kan Bethesda differentiere sig selv?

Elder Scrolls: Legend er, for lige at slå det fast, gratis, og kan hentes på nettet på Bethesdas hjemmeside blandt andet. Det første man bliver mødt med når man har fået installeret spillet er en intro, hvor man igennem bevægelige billeder og voice-over får fortalt en historie om hvad spillet kalder "The Great War", hvor alt er ved at gå i hundene. Historien kommer vi nærmere ind på når vi snakker om singleplayer-delen.

Det første man ser efter introen er en menu, hvor mange af valgmulighederne er låst af. Der er dog to felter man kan trykke på, og det er Story og Practice. Practice er, som navnet indikerer, at man kan spille spillet for øvelsens skyld, men Story var der jeg begyndte. Så snart man trykker på knappen kommer man ind og ser introen igen, og en efterfølgende video om en gruppe væsner som skal redde verdenen.

The Elder Scrolls: Legends
The Elder Scrolls: Legends

Spillet begynder med at man langsomt igennem en ret lang tutorial, bliver sat ind i spilmekanikken, som i starten godt kan minde ekstremt meget om Hearthstone: Heroes of Warcraft. Ens modstander ser man for oven, og man er så selv forneden. Modstanderne er forskellige karakterer som man hører om i den medfølgende historie. Modsat Hearthstone er det dog ikke kendte ansigter man kæmper imod, for som jeg nævnte er The Elder Scrolls-serien, ikke kendt for stærke karakterer eller historier. Derfor kan det være at man skal kæmpe mod en vagtkaptajn, som ikke vil lukke en ind i et fort, eller et ondt væsen som vil stjæle ens våben. Historien er meget kort fortalt, og tjener egentlig ikke andet formål end at introducere spilmekanikken, men det er også ganske ok for den gør dette godt.

Man starter kampen med 3-4 kort, og disse er bygget op på samme måde som i Hearthstone, hvor hvert kort har et angrebstal og et antal livspoint. Disse kort skal så angribe de andre kort som modstanderen smider. I højre hjørne er der en blå juvel, som repræsenterer ens Magica-point, og tallet inden i bestemmer hvor dyre kort man kan spille. Herefter spiller man skiftevis sine kort, og det gælder så om at give hinanden skade, indtil en af spillerne når nul. Hvis man har spillet Hearthstone skulle dette være ganske bekendt. Noget som Elder Scrolls dog gør anderledes, er at heltene mister en rune ved hvert femte livspoint de mister, og det gør så man trækker et kort, ligesom man gør hver gang det bliver ens tur. Derudover er en anden forskel at banen har nogle attributter, som kan ændre sig. For eksempel er banen delt op i to, og de to baner kan sjældent have indflydelse på hinanden. Så spiller man et kort i højre del af banen, kan den ikke angribe et kort som ligger i venstre del. Alle kort kan dog angribe helten, som er i midten og så gælder det om at være taktisk og bruge de to baner bedst muligt. Denne spilmekanik fungerer ganske glimrende, og mens man spiller sig igennem historien bliver reglerne for disse baner ændret, hvilket i princippet ændrer spillet fra kamp til kamp. I nogle kampe kan banerne endda få specielle egenskaber, som for eksempel at venstre banen kun kan indeholde kort som koster tre Magica-point og lignende tiltag. Dette giver spillet en dejlig uforudsigelighed.

The Elder Scrolls: Legends
The Elder Scrolls: Legends
The Elder Scrolls: Legends