Warhammer 40,000: Dawn of War 3

I det 41. årtusinde er der (stadig) kun krig.

• Tekst: Kim Olsen

De af os der husker de oprindelige spil, har været på en længere rejse. Det oprindelige Dawn of War blev udgivet i september 2004, herefter fulgte tre udvidelser, hvorefter Dawn of War II - der var fuldstændigt anderledes udfærdiget - landede i februar 2009, og herefter fulgte ligeledes to store udvidelser. Den seneste værende fra marts 2011, så det har været seks år siden, at vi sidst hørte noget til serien.

Lidt mærkværdigt var de to spil meget forskellige. Det første var ganske traditionelt RTS med enkelte Hero/Commander/special units. Dawn of War II fokuserede yderligere på dette element ved udelukkende at have et gameplay baseret på få Hero units, men meget få traditionelle RTS elementer, ingen basebygning eller lignende. Til gengæld var der et kraftigt RPG element som var virkelig gennemført og velfungerende.

Warhammer 40,000: Dawn of War 3

Det store spørgsmål har derfor været om Dawn of War III ville ligne det første eller andet spil i serien, og her er svaret: mest det første, men også med sin egen personlighed. Der er basebygning, men defensive strukturer eksisterer stort set ikke. Der er heller ikke det vilde udvalg af bygninger - de har primært til formål at konstruere tropper og opgraderinger. Ressourcerne skal du heller ikke bekymre dig om, de akkumulerer automatisk fra de strategiske nøglepunkter, du indtager.

Du har stadig Hero-units, kaldet Elites, og disse tjener XP som man kender det fra RPG spil. Men der er intet gear til dem eller anden mulighed for at tilpasse dem for alvor som i tidligere spil. Der er dog mulighed for at vælge mellem forskellige bonusser, de giver den øvrige hær, men deres levels handler mest om, hvad der låses op for i forhold til multiplayer.

Efter hver mission er der kommet noget nyt: man tjener nu kranier, Skulls, og disse fungerer som in-game currency, igen til at låse op for forskellige ting til multiplayer. Det er med andre ord noget nemmere at komme i gang med multiplayer, hvis man har kørt kampagnen igennem.

De gode gamle supervåben som kæmpekampvognen Baneblade, evnen til at hidkalde kæmpedæmoner og levende reinkarnationer af krigsguder er desværre væk. Det er erstattet af effektive, men lidt mere afdæmpede bombardementer fra rummet, asteroider der også kan slynges mod fjenden, og ikke mindst energistorme der ødelægger det meste. Det er dog meget kortvarigt og med kort rækkevidde - jeg sidder tilbage og savner de klassiske supervåben.

Warhammer 40,000: Dawn of War 3

Det er ikke nødvendigt, men der er rigtigt mange historieelementer fra Dawn of War II, og har man tiden, er det en god ide, at man har spillet det. Steam kører ofte udsalg på en komplet Dawn of War-pakke med samtlige spil og udvidelser for meget få penge.

Der er som forventet en lang række genkendelige faktorer, for dem der har spillet de foregående to spil og alle de efterfølgende udvidelser. Det er det samme isometriske system, det er de samme tre ærkefjender (Orker, Eldar og Space Marines), og historien har samme episke kvaliteter som de foregående, men ingen Tyranids denne gang. Endnu en gang lugter det hele lidt af, at der kommer flere fraktioner i kommende udvidelser.

Ikke overraskende spiller de tre racer i Dawn of War III meget forskelligt. Space Marines er den hårde militære overmagt med tyk panser, heftige våben og få, men kraftige enheder, og langtrækkende artilleri. Disse supersoldater er menneskehedens utrættelige kæmpere, og den lore der knytter sig til dem, og universet i det hele taget, får bibelen til at ligne en pixiebog skrevet af en meget konservativ og fantasiløs mand. Der er flere forskellige fraktioner af Space Marines, hver baseret på en af 20 oprindelige super soldater. Blood Ravens følger man igen i Dawn of War III, igen under ledelse af Gabriel Angelos, men der mangler noget dybde i fraktionen. Den har om nogle underliggende problemer som blev afdækket i det foregående spil, tænk vampyr og kannibalistiske tendenser. Warhammer 40K er omfattende, men aldrig kedeligt.

Warhammer 40,000: Dawn of War 3

Eldar er den teknologisk mest veludviklede race, de slår hårdt, har kraftige energiskjold, er hurtige, adrætte og lavet til "hit 'n run" angreb. De bruger ikke magi, men energi fra the warp, som er den mørke paralleldimension, hvor universets guder gemmer sig. Til gengæld holder de ikke lang tid i nærkamp, men så er det jo godt, at man har flere enheder, kan flyve eller teleportere sig væk. Som den eneste race er de afhængige af portaler, der i en meget stor radius giver øget og nødvendig hastighed til dine enheder, og som samtidigt fungerer som portaler til at transportere dine tropper hurtigt rundt på slagmarken. Denne gang er de dog ikke usynlige for fjenden, og det giver unægtelig nogle udfordringer.

De fungerer ikke som i det første spil, men hver portal/bygning skal manuelt kædes sammen. Dog kan Eldar stadig teleportere bygninger, hvilket giver nogle ganske alternative strategiske muligheder. Lederen er endnu engang en farseer, der er en slags rum-shaman, der både behersker sværdet, mystisk energi og i det hele taget er en levende kampmaskine - om end ret skrøbelig hvis skjoldet ikke holder. Lederen af Eldar er denne gang Macha, der må se sig henvist til en rolle som kritisk stik-i-rend troldmand(/-kvinde) af fraktionens leder, der har fået øje på en ganske fin lille ting som man for alt i verden vil have fingrene i.

Sidst men ikke mindst er der orkerne, der som i alle andre spil forlader sig på at være i overtal, og ikke mindst have mærkværdige våben, og ting der vitterligt er samlet sammen på slagmarken af affald. Det er lykkedes vores gamle kending Gorgutz 'Ead 'Unterfra fra de tidligere spil at overleve, og denne ganske snedige og udspekulerede ork med en kæmpeklo som arm finder i starten af spillet sig selv som undersåt til en anden hærleder. Et lederskab af orker har det dog med at være en ret midlertidig ting. Ambitiøse Gorgutz har en plan: han skal kun bruge et par andre orkledere, en svært bevæbnet rumstation, en asteroide, og nok soldater til at slå så mange Eldar ihjel som muligt. Hvor Eldar og Space Marines endnu engang viser godt stemmeskuepil, så er de også ret trættende at høre på, da de tager sig selv utroligt højtideligt, men så har orkerne heldigvis bevaret deres lidt mere... lemfældige brug af det engelske sprog, og måske også lidt mere begrænsede tankemønstre. Det er, og har altid været, det sjove indslag, og det er der ikke lavet om på - "red unz go faster" som man siger om køretøjer.

Warhammer 40,000: Dawn of War 3
Warhammer 40,000: Dawn of War 3
Warhammer 40,000: Dawn of War 3