Sniper Ghost Warrior 3

Sniper Ghost Warrior-serien er tilbage, men Magnus ville i virkeligheden ønske at den bare blev væk...

For få måneder siden befandt vi os i en lignende situation. I februar måned stod Rebellion nemlig klar med det fjerde kapitel i deres Sniper Elite-serie, og jeg stod klar til at anmelde. I min tekst beskrev jeg, hvordan banerne nu var mere åbne, og hvordan spillet nu akkommoderede mere frihed, taktik og strategi. Jeg forklarede hvordan det var muligt at spille mere action-præget, hvis man er den slags spiller, der ønsker at spille mere intenst og mindre kalkuleret, og hvordan spillets ambitionsniveau ikke helt kan følge med den tekniske eksekvering. Nu, to måneder efter, befinder vi os i nogenlunde samme situation, bare med et andet spil, CI Games' Sniper: Ghost Warrior 3.

Og til trods for at Ghost Warrior skifter tredjeperson ud med et mere intimt førstepersonsperspektiv, er det til mærkbart sammenlignelige tilgangsvinkler som de to kapitler i de respektive serier forsøger sig med. Dog forholder det sig sådan, at hvor det ene af dem lykkedes med mange af disse eksperimenter og udbyggelser af formularen, så snubler det andet på stort set alle tænkelige punkter. Kan I gætte hvilket, der er synderen?

Sniper: Ghost Warrior 3 started med en loading-skærm på noget der ligner 4.5 minutter. Ja, når du lige har samlet kæben oven på denne ganske enkelt chokerende opdagelse, så bered dig på, at det ikke just bliver meget bedre her fra. Det hele starter med historien om to brødre, Jon og Robert, der både elsker hinanden, men samtidig har vidt forskellige tilgangsvinkler til tilværelsen, millitæret og deres respektive kærlighedsliv. Helt fra barnsben af møder vi de to drenge, og gennem en række mellemscener, samt en tutorial, bliver vi introduceret for karaktererne, der skal agere anker for oplevelsen. Udvikleren CI Games ligger ikke skjul på, at det er i dette centrale forhold at motivationen til at se historien udfolde skal komme fra. Spillets egentlige historie foregår i Georgien, hvor en milits har fået overtaget, og hvor borgerkrigen truer rundt om hjørnet. Her skal Jon North, den ene af de to brødre, tage stik af situationen, samtidig med at han får muligheden for at søge efter sin bror, der på det tidspunkt har været kidnappet i over et år.

Sniper Ghost Warrior 3
Sniper Ghost Warrior 3Sniper Ghost Warrior 3Sniper Ghost Warrior 3

Hvorimod selve konceptet, tanken bag at præsentere spillet fra Georgien, fra en del af verden der ulmer uro men ganske sjældent, hvis aldrig, bliver benyttet af spilbranchen, er ganske nobelt, så formår historien aldrig reelt at nå nogen vegne. Det er præcis ligesom med Homefront: The Revolution - tanken er god, konceptet holder stik, karaktererne snakker og du føler, at du burde respondere emotionelt på de begivenheder der udfolder sig, men du er komplet følelseskold. Jeg følte, at jeg i virkeligheden kan få et mere dybdegående narrativ ved at ringe til et vilkårligt familiemedlem og spørge dem, hvordan deres dag er gået. Både Jon og Robert North, samt det begrænsede udvalg af sidekarakterer er alle omvandrende stereotyper, der til trods for at have klare mål og ambitioner aldrig udtrykker noget interessant eller dybt. De er tegneseriekarakterer på den værst tænkelige måde, ensidige, ligegyldige og skulpturerede på en måde der aldrig gør dem menneskelige. Bedre bliver det ikke ligefrem at et manuskript der nærmest chokerer fra første sekund og frem til slutteksterne ruller henover skærmen. Når hver sætning i en samtale begynder med "shit", eller den stereotype millitærleder benytter begrebet "Stealth and Awe" som en slags punktum, der sagtens kan benyttes til at afslutte enhver ytring, så ved du, at manuskriptforfatterne ikke har i sinde at fortælle nogen dybere historie om hvad det vil sige at være soldat, alene, bag fjendens linjer. Nu hvor vi har spil som Spec Ops: The Line og sågar nogle af Call of Duty-spillene, så er der ingen undskyldning for ikke at levere en mere dybdegående fortælling af denne type, der gør sig mere umage med ikke at portrættere en hel millitæroperation som var det ét langt G.I Joe-afsnit fra 80'erne.

Sniper Ghost Warrior 3