Prey

Prey

Kan Arkane Studios levere varen med deres ambitiøse reboot af kultklassikeren Prey?

Jeg kan stadigvæk huske min første oplevelse med indianeren Tommy, og hans rumrejse i Human Head Studios' Prey på min Xbox 360 tilbage i 2006. Spillet var et friskt pust med et fascinerende banedesign, kreative våben, en spøjs historie, og alene indledningssekvensen var blandt de mere mindeværdige i genren. Prey var ikke bange for at skille sig ud på det voksende marked af skydespil på konsollerne.

Spol 11 år og en aflyst to'er frem, og endelig sidder jeg med Dishonered-udvikleren, Arkane Studios', svar på seriens fremtid og formår de at fange mig på samme måde som Human Head gjorde et årti tidligere?

Inden Prey starter skal spilleren beslutte om de vil spille med en kvindelig eller mandlig version af hovedpersonen Morgan Yu. Det er et valg som ikke har nogen konsekvens for historien, men stadig et velkomment tiltag for dem med interesse i at kunne vælge. Herefter begynder spillet i Morgans lejlighed, som skal til en indledende test inden han/hun drager afsted til rumstationen Talos 1.

Efter en forbavsende kort helikoptertur til testcentret møder Morgan sin bror Alex, der siger et par beroligende ord inden de forskellige tests begynder. Længe går der dog ikke, før de bliver saboteret og angrebet af såkaldte Typhons, hvorefter Morgan atter en gang vågner op i sin seng og finder ud af, at han/hun har været fanget i en simulation af den samme dag og allerede befinder sig på rumstationen. Det er nu spillerens mål at finde ud af, hvad der skete i mellemtiden.

Allerede fra spillets første minutter skinner den grafiske præstation igennem. Solens stråler igennem glasset på lejligheden, møblernes detajler og udsigten over den futuristiske by ser flot ud. Arkane Studios formår virkelig at bruge CryEngine til sit ypperste. Ærgeligt bliver det desværre første gang vi møder andre mennesker, da de ikke besidder samme detaljegrad som resten af spillet, og er mere lig Xbox 360 og PlayStation 3 end noget du finder på den nuværende generation.

Prey
Alt for mange nøglekoder!
PreyPreyPrey

Prey giver dig efter introduktionen frie tøjler til at udforske Talos 1. Rumstationens lobby fungerer som spillets hub-område, og jo mere du udforsker, desto flere områder åbner sig i lobbyen. De fleste steder vil dog være forseglet med enten en kode eller mangel på diverse nøglekort.

Dette er også dét som du vil bruge det meste af din tid på i Prey. Jeg tror halvdelen af min spilletid alene blev brugt på at finde utallige nøglekort spredt over hele Talos 1. I modsætning til lignende mekanikker i eksempelvis Resident Evil blev dette hurtigt en smule for anstrengende, grundet det absurde antal jeg måtte samle.

Heldigvis brillerer Prey på resten af gameplay-fronten, og giver spilleren en række forskellige muligheder for at forbedre sin karakter og diverse færdigheder. Morgans uniform kan nemlig opgraderes med flere forskellige chipsets, som blandt andet kan give dig muligheden for at gøre mere skade med dit våben, eller evnen til at overleve hårde angreb med et minimalt antal livspunkt tilovers i stedet for et totalt K.O.

Derudover har Morgan også nogle særlige kræfter, hvilket kort sagt er magiske evner. De inkluderer alt fra telekinese, til bomber og at kunne stoppe tiden. For at låse op for disse, skal spilleren finde genstande kaldet Neuromods, som derudover også kan hjælpe med at forbedre hacking (stor hjælp til de tusindvis af koder du skal finde), reparation og en række andre egenskaber. Jeg fokuserede mere på praktiske færdigheder end magi, hvilket gjorde de forskellige kampe med Typhon-fjender væsentlig sværere end behøvet.

Prey
PreyPreyPrey