The Surge

The Surge

Udviklerne bag Lords of the Fallen er tilbage med et nyt Souls-inspireret projekt. Magnus anmelder...

I årene efter det originale DOOM's udgivelse blev mange skydespil klandret, for blot at være simple efterligninger. Kloner, blev de kaldt. Vores syn har heldigvis ændret sig med tiden: skydespil i førsteperson, med grusomme fjender og eksotiske våben, var ikke forbeholdt en bestemt serie. I stedet blev det grundlaget for en genre. På samme måde med Dark Souls og de afarter som serien har inspireret i nyere tid.

Deck13 skal derfor ikke høre noget negativt for at trække flittigt på genrens gængse konventioner. Her er sværhedsgraden, banedesignet og de intense tomandskampe i fokus. Det har jeg det fint med. Spørgsmålet er ikke hvor udviklerne har deres inspiration fra, men hvad de bruger den til. Og The Surge er ikke en helt dum cocktail af velkendte actionspil.

Denne gang har formularen fået en ordentlig omgang sci-fi lak: fjenderne er robotter, rustningen er blevet til en futuristisk maskindragt og våbenarsenalet består af groteske motorsave og forvoksede skruetrækkere. Rammerne er også forholdsvis genkendelige. Et videnskabeligt eksperiment er gået grueligt galt, maskinerne har fået nok og nu vrimler Googles megafabrik med aggressive robo-zombier og ondsindede gravkøer. Ups.

Spilleren, i rollen som en noget intetsigende hovedperson, bevæger sig igennem mørke korridorer, skumle laboratorier og giftige lossepladser. Missionen er selvfølgelig at opklare mysteriet bag The Surge, det gådefulde strømstød som har lavet rav i det hele. Fortællingen bliver hovedsageligt leveret igennem et virvar af efterladte lydbøger og små reklamefilm. Det er små brødkrummer som skal fastholde spilleren, men det er småt med overraskelserne i fortællingen. Leveringen er heller ikke frygtelig opfindsom.

The Surge
The SurgeThe SurgeThe Surge

Spillets virkelige salgsargument er dog løftet om en høj sværhedsgrad, et brutalt kampsystem og et stærkt banedesign. Her leverer The Surge varen, langt hen ad vejen. Fans af genren har ikke meget at frygte fra sværhedsgraden, men jeg var tilpas udfordret igennem de 25 timer det tog mig at gennemføre spillet. Man kommer selvsagt langt med forsigtighed og gode reflekser, især når fjenderne har en forkærlighed for at ligge på lur bag containere og i små kroge.

Evner er én ting, men vigtigere endnu er dog banedesignet, som er i absolut særklasse. Samtlige af spillets områder er proppet med vigtige smutveje, i form af nødtunneller, sidekorridorer og enmandselevatorer. Udviklerne mestrer balancen mellem pisk og gulerod; altså, at tvinge spilleren igennem hårde sektioner, for så at belønne dem med en genvej tilbage til basen. Jeg kørte hurtigt træt i de noget generiske industrimiljøer, men måden de var koblet sammen på, blev ved med at imponere mig.

Kampsystemet er tilgængeligt, tilfredsstillende og ikke uden nuancer. Der er mere end en snes våben at vælge imellem, men de kan dog koges ned til en håndfuld kategorier. Typisk for genren, så er angrebsanimationerne af største vigtighed. I The Surge kommer slagene i to varianter: lodrette og horisontale. Man kan kombinere dem, med mere traditionelle angrebskæder til følge. Spillet giver god respons når man rammer noget og det er med til at gøre kampene enormt tilfredsstillende.

The Surge
The SurgeThe SurgeThe SurgeThe Surge