Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia

Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia

Det tredje Fire Emblem-spil til 3DS er en restaureret udgave af et spil fra 1992. At genopleve en klassiker har sin fordele, men også sine ulemper...

Fire Emblem-fans har rigtig meget at glæde sig over i disse dage. I fjor fik man et Fire Emblem-spil som praktisk talt var tre spil i ét, og i år kan serien bryste sig af et mobilspil, et et Dynasty Warriors-inspireret spin-off og en nyudgivelse af et af de mest elskede kapitler. Spørgsmålet, når det gælder det sidstnævnte som nu er ude i form af Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia, er om det har bevaret sin underholdningsværdi.

Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia er en ny, opdateret version af Fire Emblem Gaiden fra 1992, som var det andet spil i serien. I stil med alle kapitler i serien blev spillet på det tidspunkt kun lanceret i Japan, og ligesom en række opfølgere på Famicom/NES, som Zelda II og Castlevania II, tog spillet nogle drastiske designvalg i et forsøg på at definere og identificere sig selv. Med 3DS-udgaven får spillet endelig en overhaling og en international lancering, og med dette er 3DS nu den første platform siden Gameboy Advance til have hele tre Fire Emblem-spil tilgængelig.

Hvis man nu aldrig har spillet et Fire Emblem-spil før er det intet der forhindrer dig i at lade Echoes blive dit første møde med serien. Serien består af taktiske rollespil, hvor man flytter sine tropper per tur rundt på skakbrætlignende slagmark. Soldaterne for point, stiger i niveau og kan hver især opgraderes løbende til mere avancerede karakterklasser. Den enkelte soldat har sine individuelle styrker, svagheder og personlighed, hvilket gør at man kæmper ekstra hårdt for at sikre at alle overlever slaget. I klassisk Fire Emblem-tradition forløber det sig sådan, at mister du en soldat, så er den soldat tabt for evigt. Skulle dette gå hen og blive lidt for brutalt eller vanskeligt at have med at gøre, så indeholder Echoes dog en Casual-del, som kun uskadeliggøre den stakkels soldat i resten af kampen, men at vinde et slag uden at miste en eneste soldat på normal vis er en triumferende følelse.

Hvis dette er dit første Fire Emblem-spil kræver det nok at du læser lidt på de basale mekanikker på egen hånd i spillets medhørende guide. Der er nemlig lidt at indhente inden du er klar til kamp, og du bliver kastet ud i tonsvis af udfordringer lige fra start af.

En overhængende fare når man lancerer flere spil i én serie til samme platform er at formlen kan gå hen og blive en smule for genkendelig, eller at spillene kommer til at ligne hinanden så meget at det bliver svært at holde på interessen. Netop derfor er valget om at opdatere Fire Emblem Gaiden ganske strategisk smart fra Intelligent Systems' og Nintendos side. Spiller skiller sig netop ud på mange front sammenlignet med tidligere kapitler i serien, og selvom nogle innovationer og udviklinger fra andre spil nu selvfølgelig er væk er spillets historie og særpræg nok til at det eksisterer i et andet univers end Fire Emblem: Awakening og Fire Emblem Fates.

Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia

Desværre kan det virkelig mærkes at mange af de videreudviklinger af seriens diverse mekanikker og strukturer i blandt andet de to ovennævnte spil er udeladt i Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia. Udviklerne hos Intelligent Systems har efter alt at bedømme gået efter en opdatering der holder sig tro mod originalens mekanikker. Dette betyder at strategiske elementer som at knytte to soldater sammen på slagmarken i samme rude, eller at to soldater som står ved siden af hinanden kan kæmpe sammen, ikke findes i Echoes. Har man derfor vænnet sig til at benytte disse strategier fra de sidste to spil må man lige justere sit udsyn en smule. Det er imidlertidig ikke bare nye elementer som er forsvundet i Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia, for enkle mekanikker, som at ryttere kan samle andre soldater op og fragte dem over større afstande, er også blevet fjernet. Dette gør, trods den allestedsnærværende taktiske dybde, at Echoes føles som et skridt baglæns, særligt efter to svært fede forgængere på samme platform.

Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia