Endless Space 2

Amplitude beder os om at komme med på en rejse til det ydre rum, men er der grund til at tage afsted? Det kan Jonathan svare på.

At rejse ud, hvor intet menneske har været før, har altid fascineret os gamere, og det synes at uanset, hvor mange spil der blive udviklet på dette tema, så vender vi altid tilbage til det. Vi vil udforske fremmede planeter, vi vil snakke med rumvæsener, og vi vil skræmmes af monstre som gemmer sig ude i mørket. Når alt kommer til alt, vil vi egentlig bare gerne finde ud af, hvad pokker der sker i dette univers; hvad går det hele ud på? Videnskaben er stadig langt fra at finde verdens ende, og derfor må videospil hjælper os på vej, og tilfredsstille vores trang til udforskning. Endless Space 2 gør et hæderligt forsøg, men lykkes desværre ikke tilfredsstillende med det.

Endless Space 2 falder ind under genren 4X: Explore, Exterminate, Exploit og Expand. De fleste vil kende denne genre fra spil som Civilization-serien. På mange måder kan det sammenlignes med et brætspil, og der er da også mange brætspil som fungerer på samme måde. Hver spiller kan udføre en mængde ting, og derefter går turen videre til den næste. Man skal altså ikke forvente det samme adrenalinsus som et Real Time Strategy- spil giver. Man skal derimod væbne sig med tålmodighed og nøje planlægge sine træk med et større mål for øje. Vil man satse på diplomati og videnskab, eller indtager man rollen som en krigsførende diktator? Det er helt op til dig, og alle muligheder er lige gyldige. Endless Space 2 gør alt dette på en solid måde, men det presser desværre ikke genren nye veje. Til gengæld er spilsystemet yderst solidt og imponerende i sin helhed og indre sammenhæng.

Endless Space 2
Endless Space 2Endless Space 2Endless Space 2

Universet vi møder fik lagt sine grundsten i det første spil, og det er stadig den samme grundlæggende baggrundshistorie vi har med at gøre. En uddød civilisation, blot omtalt som The Endless, dækkede engang hele galaksen. De var særdeles veludviklet indenfor alle former for videnskab, og deres magt var total. Som det så ofte går, endte de dog med at udradere sig selv, og tilbage står kun minderne fra deres storhedstid. Det er en baggrundhistorie, vi har set mange gange før, men man bliver aldrig helt træt af den. Mysteriet om det antikke Ægypten, Grækenland eller sågar historien om Atlantis bliver aldrig kedelig. Desværre træder den aldrig særlig tydeligt frem i Endless Space 2.

Al narrativ foregår via tekstbokse som beskriver noget om en ruin, man er stødt på, på en planet, eller et gammelt rumskib som driver rundt vakuummet. Det er forholdsvis tilfældigt, hvad man støder ind, og det hele bliver præsenteret usammenhængende. Nogle vil måske mene, det er en del af charmen, at man skal spille det mange gange med alle de forskellige racer, for at samle sig et helhedsbillede, men spillet lider meget under ikke at fortælle en stærkere historie. Man bliver simpelthen for fremmedgjort i forhold til de hændelser, som det er meningen spillet skal kommunikere, og spillets gameplay er ikke spændende nok til at retfærdiggøre manglen på narrativ. Endless Space 2 er et spil man snildt kan bruge mange timer på. Inden man har set sig om, er klokken midt om natten, og tiden er bare fløjet forbi. Her er det, man ender med at spørge sig selv: Hvad har jeg egentlig bedrevet de sidste mange timer? Har jeg bare spildt mit liv? Tur efter tur sidder man og forsøger at udvide sit imperium. Man skal lige have den næste teknologi, man skal lige have den næste planet. Det sluger en masse tid, og hvis man i sidste ende, egentlig ikke har oplevet noget, så er jeg ikke sikker på, at det er det værd.

Endless Space 2
Endless Space 2