Injustice 2

Injustice 2

Netherrealm ønsker at fortsætte deres sejrstogt med Injustice 2. Lykkes det?

Godt nok har Street Fighter, Tekken, Lord of Fighters og andre diverse, sejlivede kampsspilsserier formået at fastholde et publikum på godt og ondt, men der var en tid - for ikke synderligt lang tid siden - hvor genren blev betegnet som værende stendød. Spil kom ud, kritikken var hård, og de små forsøg på en brat genoplivning gik i glemmebogen. Én af de serier der for alvor var nede og vende var Mortal Kombat, en engang stolt og integral bestanddel af spilbranchen havde gledet ind i forglemmelsens mudrede vande, og var nu ingen steder at finde.

Men i 2011 skete der noget, et hæsblæsende brag der med ét genoplivede genren, sparkede den ind på rampelyset og på ny formåede at gøre kampspillet som koncept til ét af de mest folkekære blandt alverdens gamere. Det var udgivelsen af Mortal Kombat, og det skete ved hjælp af nye hænder, Netherrealm Studios. Siden da er successen kun vokset, og det skete hovedsageligt også to korte år efter, i 2013, hvor Injustice: Gods Among Us blev sluppet ud på markedet. Godt nok var der ikke samme vold, brutalitet og blodsprøjtende tilfredsstillelsesniveau til stede, men her formåede Netherrealm at præsentere DC-heltene på en ganske anden facon. Og med udgivelsen af Mortal Kombat i 2011, Injustice: Gods Among Us i 2013 og til sidste Mortal Kombat X i 2015, så er kampspilgenren nu blevet endnu mere mainstream end den har været i mange, mange år.

Dette er dog en prolog, for nu har Netherrealm begået endnu en efterfølger i form af Injustice 2, et projekt der meget gerne skulle fortsætte den positive bølge af hårde knytnæver og velplacerede saksespark, og som gerne yderligere må minde folket om, at kampspillet kan præsentere gigantiske, episke sagaer, udover det konkurrenceprægede element. Og Injustice 2 kan da også bryste sig af at indeholde en fortsættelse af den store, ambitiøse og mørke kampagne fra det første spil. Derudover der grej, der der påvirker din strategi og dit udseende, masser af helte, tonsvis af baner, den nye Multiverse-del, flere modes - ja, der er blevet lagt i ovnen til en ganske episk pakke.

Injustice 2
Injustice 2Injustice 2Injustice 2

Lad os tage fat på selve kampagnen først, for selvom mange kampspilsfans derude ønsker febrilsk at få fat i spillet udelukkende på grund af de strategiske, hæsblæsende kampe, så er der lige så mange, hvis ikke flere, der ønsker at se fortsættelsen af den fantastiske historie som blev startet i Injustice: Gods Among Us. Fortsættelsen åbner nogle få år efter den forgående historie. Superman er stadig stædigt overbevist om at dræbe skurkene, at stoppe kriminaliteten før den sker, er den endelige løsning. Kryptons søn har forvandlet dele af Justice League til en dødspatrulje, der uddeler dødsdomme til højre og venstre. Batman, og en række andre helte, stoppede dem, men nu kommer Brainiac og banker på døren, og endnu en gang blæser det op til konflikt omkring det centrale spørgsmål: Bør superhelte slå ihjel? Der er i sandhed tale om et episk narrativ, og Injustice 2 har en af de bedste spilhistorier, der er blevet fortalt om DC-heltene, og kan ganske let stå ved siden af Rocksteadys Batman-fortællinger. Netherrealm har taget sig tiden til at forstå hver enkelt karakter på et fundamentalt niveau, og derfor er hver eneste dialogudveksling pakket med referencer, med dybde, med følelse, med storslåethed. Du skifter perspektiv en gang imellem, og det er også tiltrængt rent mekanisk, men det gør samtidig at man på bedste Civil War-vis får belyst en ærlig talt mangefacetteret konflikt fra forskellige synspunkter. Der er ingen lette svar i Injustice 2, og kampagnen, der tog mig omtrent 10 timer at gennemføre, er den samlede pakkes bedste kort på hånden, uden tvivl.

Samtidig fungerer kampagnen som en solid optakt til spillets strategiske mekaniske struktur, en struktur der er blevet raffineret siden Mortal Kombat i 2011, og som fortsat skinner på en mere fysisk facon end mange af sine konkurrenter. En af de primære problematikker med Injustice: Gods Among Us var, at selvom den jordbundne, hårdkogte fysiske tilstedeværelse af karaktererne kunne mærkes, så sad balancen ikke helt i skabet. Det føles lidt for flydende, lidt for svævende til virkelig at slå igennem på samme måde som Mortal Kombat. Derudover var nogle karakterer ganske enkelt stærkere online end andre, og derfor flød online-delen hurtigt over med Superman-spillere, der var mekanisk overlegne end mange andre karakterer. Netherrealm har heldigvis kigget indgående på disse problemer, og selve balancen og fysikken sidder i denne omgang lige i skabet. Ligesom tidligere er kæmperne inddelt i grupperinger, hvoraf der er store, tunge karakterer som Swamp Thing og Atrcious, tekniske kæmpere som Batman og Wonder Woman og lynhurtige men skrøbelige karakterer som Flash og Cheetah. Der er ikke tale om et "sten/saks/papir"-design, men snarere et strategisk fundament du kan bygge din egen kampstil oven på. Det er en meget rolig måde for spillet at hjælpe dig i den rigtige retning, og grupperingen føles aldrig overdøvende eller afgørende for din præstation. Udover at være en del af en let gruppering kan du få et ganske nydeligt overblik over hver karakters design via fire særlige statistikker, Strength, Ability, Defence og Health. Udover naturligvis at undersøge de forskellige kombinationsangreb kan du kigge på disse statistikker og dermed afgøre hvilken helt der passer bedst til dig. Igen, spillet bestemmer aldrig noget for dig, men puffer dig snarere i den retning, der passer din spillestil.

Injustice 2
Injustice 2Injustice 2