Star Trek: Bridge Crew

Star Trek: Bridge Crew

Har du nogensinde ønsket at være kaptajn på dit eget Starship-skib? Nu giver Ubisoft dig muligheden...

Star Trek er et af de mest ikoniske stykker populærfiktion. Om du er blevet tilknyttet via William Shatners TV-serie, den opdaterede version med Patrick Stewart som Picard, alle de bøger eller spil der er blevet udviklet og udgivet som opfølger på universets succes eller J.J Abrams' nye fortolkninger, så kan seriens betydning for moderne science fiction ikke underdrives. De mange hundredevis af timers opdagelser i ydregrænsen af det aller yderste af det ydre rum har givet os alle mange kærlige minder, og hver eneste gang scenetæppet er blevet løftet, og vi ser den ikoniske kommandobro af U.S.S Enterprise, er vi nok mange der har drømt os ind i kaptajnstolen, som leder af denne episke ekspedition ud i det ukendte.

Men nu behøver det ikke at være Patrick Stewart der siger "Space, the final frontier", men dig, for Ubisoft står nu klar med Star Trek: Bridge Crew, et kooperativt spil hvor du og en række andre passionerede fans netop befinder jer på kommandobroen af et storslået Starfleet-skib, og skal navigere de mange fare der befinder sig ude i ingentingen. Spillet udspiller sig netop omkring de mange taktiske beslutninger holdet på kommandobroen skal træffe sammen, og ligesom i serien og filmene handler det om skjolde, manøvre, Photon-torpedoer og lasere. Sammen skal i bruge skibets mange taktiske attributer til jeres fordel, og det hele foregår sågar i VR. Det er en drøm der går i opfyldelse for mange Trekkier, for her kommer den mest livlige, medrivende Star Trek-spiloplevelse til dato.

Star Trek: Bridge Crew tager netop udgangspunkt i den jargon der udveksles imellem de mest indflydelsesrige positioner på kommandobroen, og lader dig udleve disse situationer på så tæt hånd som menneskeligt muligt. Det er ikke en perfekt oplevelse, men spillet formår først og fremmest at placere dig i den rigtige kontekst, og det er hele pointen.

Star Trek: Bridge Crew
Star Trek: Bridge CrewStar Trek: Bridge Crew

Før du overhovedet kommer i nærheden af at skulle interagere med andre brugere, og navigere igennem det ene hæsblæsende scenarie efter det andet, så skal du naturligvis lære lidt om hver af de fire unikke stationer på broen. Du bliver derfor sendt i træningslejr, og netop dette aspekt går hurtigt og bliver problematisk, for det er nemlig førstehåndsindtrykket der er det værste. Træningslejren er nemlig ganske narrativt uinspireret, og instrukserne og introduktionerne til stationerne sker hovedsageligt via tekst, og uden via fanfare. Måske havde det været bedre hvis man havde startet med et brag, givet spilleren en primær, narrativ grund til at begå sig med ansvarsområderne ved hver station, men i stedet bliver du trukket i snegletempo igennem introduktionen, som om spillet keder... ja, sig selv.

Men det bliver ikke ved sådan, men før vi tager hul på al det fede, så lad os lige kort opsummere præcis hvad du foretager dig. I Star Trek: Bridge Crew er det ideelt at være fire mennesker ad gangen, som hver især kan udfylde de fire positioner: Captain, Helmsman, Tactical Officer og Engineer. Hver af disse positioner har hver deres hologramskrivebord, hvor du opererer dele af skibet med begge dine hænder, om det så er PlayStation Move, Oculus Touch eller Vive-controllere. Kaptajnens rolle er at modtage og udsende beskeder sendt til kommandobroen, aktivere alarmen hvis nødvendigt, kortlægge destinationer, bestemme skibets mål og afgøre hvilke informationer der fremvises på broens store skærm. Piloten navigerer skibet igennem astroidefelter eller andre udfordringer, og bestemmer naturligvis tempoet, og hvornår det er tid til at hoppe i Warp. Den taktiske officer bestemmer over våbnene, og kan også skanne andre skibe, og til sidst har vi ingeniøren der skal allokere energiforbruget på tværs af skibets funktioner og afdelinger.

Star Trek: Bridge Crew
Star Trek: Bridge CrewStar Trek: Bridge CrewStar Trek: Bridge Crew