Reservoir Dogs: Bloody Days

Reservoir Dogs: Bloody Days

I det mindste er der ingen Mr. Yellow.

• Tekst: Søren Svanhof

25 mere og mere blødsødne år er der gået siden Quentin Tarantino's voldelige mesterværk, Reservoir Dogs, ramte biografferne. Der er sket meget siden 1992. Umiddelbart er Reservoir Dogs: Bloody Days dog temmelig ligeglad med politiske, æstetiske og samfundsmæssige ændringer men fokuserer hellere 100% på det ultra-kriminelle voldsunivers som Tarantino foldede ud på lærredet dengang, for 25 år siden. I samarbejde med Lionsgate, har Big Star Games fået det udsøgte privilegium at lave en af mine personlige yndlings kup-film til et computerspil. Forventningerne er høje og allerede rynker jeg lidt på snuden når jeg opdager at Big Star Games kun har ét andet spil under bæltet; Fist of Jesus, et beat 'em up RPG-lite med Jesus i hovedrollen der deler flyveskaller ud. Nuvel, spillet skal dømmes på indholdet, ikke resuméet.

I Bloody Days styrer du hver af to udvalgte håndlangere efter tur - her findes så seks unikt udseende personager at vælge imellem til hvert kup der skal bistås. Umiddelbart er det kun Mr. Blonde der har en direkte udseende-mæssige forbindelse til filmen da hans figur tydeligvis er Michael Madsen i smuk karikeret 3D-figur stil. Hvilket egentlig fint bringer mig til min første anke; Bloody Days prøver så vidt muligt at distancerer sig fra handlingen og hoved-figurene fra selve filmen (med undtagelse af Joe Cabot, men det omgås jo ikke) men prøver samtidig at skubbe så meget Reservoir Dogs lir i hovedet på spilleren som muligt. Det giver en underlig hiven-frem-og-tilbage fornemmelse hvor netop som man er ved at leve sig helt i rollerne, kommer der en repræsentant fra Big Star Games og prikker dig på skulderen, smiler lidt akavet og peger på sig selv.

Reservoir Dogs: Bloody Days
Reservoir Dogs: Bloody DaysReservoir Dogs: Bloody DaysReservoir Dogs: Bloody Days

Undertitlen Bloody Days er temmelig passende, hvilket er at forvente for en Tarantino hyldest. Ligene hober sig op, blodet flyder (til tider gennem væggene) og åben ildkamp mod politiet indtager førstepladsen som spillets indhold fra øve-missionen af. Det hele er ekstremt råt og i-dit-fjæs, hvilket falder i god tone hos en Reservoir Dogs entusiast. Spillet har generelt et ret unikt udseende og tøver ikke med sprøjtende blodårer eller splatter. Så er der bare ikke så meget andet end det, desværre. For at vende tilbage til min første anke; i ventetiden mellem baner, menuer og dets lige, får man smidt nogle lækre citater fra selve filmen på skærmen. Tarantino er mester til dialogsekvenser men det betyder så også at selve dialogen i spillet, som ikke er skrevet af Tarantino, halter væsentligt bagefter. Hele indpakningen er, så at sige, lidt mangelfuld.

Reservoir Dogs: Bloody Days