Nex Machina: Death Machine

Nex Machina

Housemarque leverer et tilgængeligt, udfordrende og visuelt overdådigt projektilhelvede. Mine tommelfingre gør ondt.

Housemarque behøver næppe nogen introduktion. De får en alligevel. Spilstudiet er blandt Finlands ældste og har stået bag klassikere som Super Stardust, Dead Nation og Resogun. Sidste år udgav de Alienation, men efter en kort flirt med både zombier og rumvæsener, er udviklerne vendt tilbage til det, de kender bedst: farverige diskorobotter og spektakulære eksplosioner.

I Nex Machina, de gæve finneres seneste udspil, stryger man igennem horder af fjender, på jagt efter en bedre highscore. Præmissen skulle være velkendt for fans af genren: man undviger fjenderne med den venstre styrepind, mens den højre spreder plasmahagl i alle retninger. Bliver du ramt, er du død og på de øvre sværhedsgrader er skærmen nærmest fyldt med laserskud og ildkugler. Nex Machina er et vaskeægte projektilhelvede.

Spillet gemmer på seks forskellige verdener, der hver består af omkring femten baner. Banerne er korte, afgrænsede arenaer, hvor fjenderne gradvist gør deres entré. Når den sidste fjende er død, bliver man hurtigt hevet over i den næste bane. Sådan gentager det sig, indtil man rammer den sidste bane, der naturligvis kvitterer med en bosskamp. Hvis man altså kommer så langt.

Nex Machina: Death Machine
Nex Machina: Death MachineNex Machina: Death Machine

Spillet kan nemlig være ganske udfordrende. Især hvis man gerne vil gøre det godt. I første omgang handler det om at myrde alt på skærmen med en puls. Eller et kredsløb. En feminin robotstemme bralrer ud, at skjoldet er nede eller at alle mennesker er blevet reddet. Kun efter lidt tid med spillet, får man øje og forståelse, for de ting som sker i baggrunden.

Fjenderne har det med at sværme omkring spilleren, så manøvrering er en vigtig del af oplevelsen. Man har adgang til et kortvarigt, altafgørende rakethop, så man kan undvige eller kaste sig igennem horderne af dræbermaskiner. Det minder om et rullefald fra typiske actionspil. En stor del af spillets udfordring ligger i at identificere fjendernes angrebsmønstre, skyde dem i den rigtige rækkefølge og være taktisk omkring hvor og hvornår man hopper.

Typisk for Housemarque, så vrimler banerne i Nex Machina med små, grønne mænd. Samler man dem op, aktiverer man en kortvarig bonus og får flere point. Samtidig er der kasser med specialvåben, sjældne fjendetyper og skjulte portaler til hemmelige ekstrabaner. Det forholdsvis simple påbud om at ødelægge alt på skærmen, udvikler sig hurtigt til et jonglørshow mellem bonusser, drabskombinationer og hemmeligheder.

Nex Machina: Death Machine