Get Even

Get Even

Get Even er en mærkværdig blanding af genre og stemninger, og Anders har forsøgt at hitte ud i det.

De polske veteraner bag studiet The Farm 51 har været mange år om at udvikle denne syrede, genrekrydsende og virkelighedsbøjende titel. Jeg var meget spændt på endelig at se, om Get Even lever op til de mange løfter om psykologisk horror og fragmenteret historiefortælling, som spillet håber at kunne bringe til FPS-genren. Ikke helt ulig hovedpersonens mangelfulde hukommelse er det dog beklageligt at Get Even, trods sine høje ambitioner, ikke er helt færdigstøbt på alle områder.

Det er beklageligt fordi dette spil ellers har en masse helt fantastiske ideer i gang. Når man starter spillet op er man drønforvirret, da man hverken aner hvorfor man er ved en forladt lagerbygning eller hvem man egentlig er. Tricket er, at det ved hovedpersonen, Black, heller ikke. Han ved blot, at han skal redde en pige. Der render armerede paramilitære typer rundt på grunden, og via samtaler mellem dem kan man pludselig regne ud, at det er en gidseltagning, de er i færd med. Det er ikke for meget at afsløre, at man meget kort efter når frem til hende, men at bomben på hendes bryst går af. Herfra bliver det hele meget mere syret.

Man vågner op i et nedlagt sindssygehospital, og en anonym stemme ved navn Red guider en gennem det mildest talt fouroligende sted, hvor mennesker med VR-anordninger på hovedet er låst inde i klamme og uhumske celler. Red fortæller at man er der for at opklare, hvorfor man var ved gidseltagningen, og hvem man egentlig er. Man bruger derfor den VR-agtige teknologi, han har udviklet, til at dykke ned i ens minder.

Herfra har Black ufrivilligt Red som en slags psykoanalytisk guide gennem sin egen bevidsthed, hvor han skal snige sig gennem forskellige områder og finde frem til ledetråde, som kan binde de mange forskellige elementer af historien sammen. Ligesom hovedpersonen i filmen Memento skal Black i en komplet fragmenteret situation kæde virkelighedens stumper sammen så det giver mening. Det bliver naturligvis også et mål at finde ud af, om den kære doktor Red har rent mel i posen, og hvad pokker der foregår med det nedlukkede sindssygehospital.

Get Even
Get EvenGet EvenGet Even

I det 21. århundredes ånd går man i Get Even næsten aldrig uden sin trofaste smartphone ved hånden. Faktisk er den britiske Mr. Black så begejstret for sin smartphone, at den har en plads på hans højst avancerede Corner Gun, som kan bøjes 90 grader til enten højre eller venstre. Hans telefon fungerer som et infrarødt sigtekorn, foruden dens mange andre funktioner.

Her kommer vi over i gameplay-afdelingen, hvor Blacks smartphone spiller en temmelig stor rolle. Den er dit interface, lidt ligesom ens Pip-boy i Fallout. Dit kort, dit index af beskeder og alt muligt andet er her. Dette skaber et dejligt rent interface, hvor hverken health-bar eller andet optager plads. Det ærgerlige her er til gengæld, at man ikke rigtig har et overblik over hverken historien, spillets ofte aparte systemer eller hvad man helt præcis skal. Bevares, der er en skrabet "save the girl" agtig beskrivelse af, hvad man skal, men der er ikke nogen nærmere forklaring, sådan som man finder det i f.eks. Witcher eller andre spil. Det ville ellers være rart i Get Even, som ofte er mere forvirrende end det selv har godt af.

Dette er et problem, som er ret gennemgående for spillet. For hvad er det egentlig man skal? Man får at vide af Red, at man ikke skal slå for mange ihjel da dette kan gøre ens minder ustabile. Okay, men hvordan fungerer denne mechanic? Og hvor mange clues skal jeg opsamle, for at det er godt nok? Bevares, man kan lære gennem trial and error, men det kunne være rart med et overblik over spillets mål og mekanikker, da det ikke havde krævet noget særligt af udvikleren.

På andre områder mangler spillet også at definere sig selv mere klart. For Get Even er virkelig et misk-mask af mange forskellige genrer. Dets kerne-gameplay virker som et skydespil, hvor man sjældent skyder, men i stedet skal snige sig frem. Egentlig er spillet dog bedst, når vi er mere ovre i en art exploration-horror-thriller, hvor man kun har sin telefon at klamre sig til, mens man er bange for, hvad der mon er rundt om hjørnet. Andre gange er der mere tale om en stemningsfuld og uhyggelig walking-simulator.

Get Even
Get EvenGet Even