Final Fantasy XV

Final Fantasy XV: Episode Prompto

Hajime Tabata og co. er klar med næste store udvidelse til Final Fantasy XV, men er det værd at vende tilbage?

Tilbage ved udgivelsen af Final Fantasy XV i slutningen af sidste år ventede alle fans spændt på fremtidens bud fra JRPG-regenten. Efter ti års arbejde med to forskellige titler og instruktører, var forventningerne høje til det spritnye kapitel i den ikoniske serie. Heldigvis leverede business division 2 et godt spil, som tilfredstillede mange urolige fans og gjorde Final Fantasy til en relevant spiller i RPG-genren igen.

Et af de største kritikpunkter var dog, hvordan historien blev fortalt med store tydelige plothuller, der manglede en ekstra forklaring eller to. Episode Gladio formåede at belyse nogle af elementerne og bringe karakteren Cor tilbage som en relevant karakter, en person som ellers næsten var blevet skåret ud af kernespillet.

Final Fantasy XV

Nu er turen så kommet til Prompto, min personlige favoritkarakter i Final Fantasy XV, som forsvandt i et godt stykke tid i den senere halvdel af Noctis' eventyr. Det er derfor passende, at hans egen dedikerede episode netop behandler dette forsvindingsnummer. For dem som ikke har spillet hovedspillet vil jeg så vidt som muligt undgå at afsløre for mange detaljer af narrativet.

Som nævnt ryger Prompto ud af billedet en længere periode i Final Fantasy XV, grundet at han vælter af et tog på vej mod det snefyldte Gralea-område, hvorfor han pludselig dukker op senere i spillet uden nogen forklaring på hvordan. I de to timer som Episode Prompto varer skal spilleren derfor finde vej tilbage til sine venner, imens man samtidig udforsker Promptos baggrund før begivenhederne i Final Fantasy XV.

Dette aspekt er også udvidelsespakkens stærkeste del, da Promptos forskellige opdagelser nærmest formod at fange mig mere end grundspillet gjorde. Især Promptos stemmeskuespiller formår at bevise han har et dybere følelsesregister (selvom nogle sekvenser muligvis er en smule overspillede). Det er en emotionel rejse, som for alvor hæver Prompto over de andre hovedpersoner.

Final Fantasy XV

Dog lider historen en smule af pacing-problemer, da de første tyve minutter er lidt i snegletempo med kedelige intetsigende korridorer i stil med det forhadte Chapter 13 i Final Fantasy XV. Derudover kræves også et kendskab til Brotherhood-animeserien, som udkom i forbindelse med udgivelsen tilbage i efteråret 2016. Nogle spillere vil uden tvivl føle sig lidt fortabte.

Final Fantasy XV
Final Fantasy XV
Final Fantasy XV