Dead by Daylight

Dead by Daylight

Der er mange modbydelige mord i Dead by Daylight, men er det underholdende?

• Tekst: Carl Nielsen

Er man fan af klassiske slashergyserfilm i stil med Halloween, Nightmare on Elmstreet og Texas Chainsaw Massacre, så kan en titel som Dead by Daylight, der lige er udkommet til konsol, være fristende at kaste sig over. Ligesom det lignende Friday The 13th: The Game giver Dead by Daylight dig muligheden for at tage del i en klassisk slasher-jagt, enten som psykotiske morder eller som et af dennes potentielle ofre. Men kan Dead by Daylight oversætte de åndenødsfremkaldende slasherfilm til en engagerende og gruopvækkende spiloplevelse? Svaret er desværre: kun delvist.

Man kan med en noget kringlet betegnelse kalde Dead By Daylight et asymmetrisk online multiplayer survival horror spil. Det er dog meget enkelt i sin opbygning. Én spiller styrer morderen, hvis opgave det er, at dræbe de uskyldige stakler, der har forvildet sig ind på morderens territorium. Ofrene bliver slået ned, båret hen til slagterkroge, hængt op på dem og hvis de ikke når at blive reddet af deres medspillere, bliver de ofret til en ondskabsfuld overmagt kaldet 'The Entity'.

Dead by Daylight
Dead by DaylightDead by Daylight

Hvor morderen spiller fra en first person synsvinkel, spiller de øvrige fire spillere med en third person synsvinkel, der giver dem et bedre overblik over banen. Disse survivors skal prøve at undslippe morderens slagmark med livet i behold. Den letteste måde at gøre dette på er ved at reparere fem generatorer, der gør det muligt for survivorne at aktivere to udgange, som de kan flygte ud af. Disse spillere er selvfølgelig fuldstændig hjælpeløse i konfrontation med morderen. Heldigvis for dem, bliver de dog advaret af lyden af hjertebanken, når morderen er i nærheden. Derfra er deres bedste chance at flygte igennem et vindue eller at vælte en palle ned foran morderen.

Som morder er det lidt sværere at orientere sig på grund af first person synsvinklen. Til gengæld er der en række visuelle tegn, der giver morderen en ide om, hvor survivorne befinder sig, når de eksempelvis får repareret en af generatorerne eller misser en af de quick time events, som de skal klare for at reparere dem.

Selvom Dead by Daylight mildest talt ikke er et særligt kønt spil, så formår det at skabe en stemning, der gør at du kan leve dig ind i den blodige jagt, og spillets simple opbygning er med til at gøre det til en gribende affære - til at starte med. Flere gange kan du som survivor mærke pulsen stige, når du har morderen lige i hælene. Der opstår dramatiske øjeblikke, når du står med valget mellem at undslippe selv eller redde din medspiller, der stadigvæk hænger på en krog og er på vej til at blive opslugt af de mørke magter. Skal du forlade ham og sikre din egen overlevelse? eller skal du satse skindet og prøve at rede ham ned fra krogen? Omvendt er det også tilfredsstillende at sprede skræk og rædsel blandt dine modspillere som morderen.

Der er dog en del små fejl og mangler, der trækker spillet gevaldigt ned. Eksempelvis er der ingen tutorial, når du skal spille spillet for første gang. Det betyder, at du enten skal kæmpe dig igennem en mindre roman af en guide, der forekommer forholdsvist abstrakt før du har prøvet spillet, eller du kan kaste dig ud i det og være på bar bund, de første par spil.

Dead by Daylight
Dead by DaylightDead by Daylight