Dr Kawashima's Devilish Brain Training: Can you stay focused?

Magnus har trænet ihærdigt for at styrke sin koncentrationsevne og øh... hvad var jeg ved at sige?

Dr. Kawashima & Den Frygteligt Lange Undertitel er det fjerde spil i en populær serie som jeg ikke tidligere har prøvet kræfter med. I sin tid eksploderede forgængerne på den originale Nintendo DS og det nyeste kapitel har faktisk været tilgængeligt i både USA og Japan siden 2013. Hvorfor man glemte udgivelsen i Europa, ved jeg ikke. Måske trænger Nintendo til selv at få strammet hukommelsen?

Spillet er dog ikke blevet mindre relevant i løbet af de sidste fire år. Vi er konstant omgivet af mobiltelefoner, fjernsyn, computere, tablets og andre magiske glastavler med oceaner af ligegyldig information. Samtidig forsøger vi at navigere i et virvar af venner, kollegaer, kærester og - Gud forbyde det - børn, som konstant formår at distrahere os fra det vigtige her i livet. Hvad det så end er.

Det er med andre ord svært - overraskende svært - at bevare fokus, selv i ganske få minutter ad gangen. Her kommer dr. Kawashima ind i billedet. Han er en japansk hjerneforsker, hvis navn og forskning i forskellig grad har inspireret spillet. Selv figurerer han som kropløs, men optimistisk rådgiver på tværs af opgaverne. Spillet er en samling af hjernevridere og mentale øvelser som, uden at garantere noget, skulle kunne hjælpe og styrke evnen til at koncentrere sig.

Nintendo er, forståeligt nok, påpasselige med hvad de lover. Spillet er influeret af hjerneforskning, men er ikke som sådan blevet videnskabeligt efterprøvet. Tidligere titler blev dog evalueret positivt af den gode doktor selv. Det sagt, så er der, for mig at se, ingen tvivl om at man kan blive bedre til øvelserne gennem træning. Jeg er i hvert fald blevet bedre i de uger jeg har haft med spillet. Så der er afgjort et eller andet at hente. Men det kan man måske sige om alle spil?

Spillet består som sagt af en række forskellige øvelser. De spænder fra vendespil og hvor-gemmer-mønten-sig til regnestykker i højt tempo og ordindlæring. Øvelsernes overordnede fokus er, øh, fokus. Her er hverken sudoku eller kompleks algebra. Det handler om at koncentrere sig, hårdt og intensivt. Den mest originale (og eponymt djævelske) øvelse er måske den, hvor man skal besvare regnestykker med tidligere resultater og samtidig huske på det nye facit.

Så hvis jeg først spørger: 2+2=? og bagefter: 3+5=?, så skal du selvfølgelig svare 4, men samtidig huske på det nye facit, 5. Regnestykkerne er altså hele tiden forskudt og jo bedre du klarer det, desto mere forventer spillet af dig. Udregningerne kan blive forskudt to, tre eller flere gange og det er faktisk utrolig svært at holde styr på. Det drejer sig kun om at holde et par bolde i luften ad gangen, men hjernen vrider sig for at følge med.