Tacoma

Tacoma

Fullbright leverer velsmurt rumvoyeurisme.

Prøv at overvej, hvor mange spil der handler om at rode og rage i andre menneskers sager. Måske er de ikke hjemme. Måske er de døde. Måske har du selv slået dem ihjel. Det tæller stadig. Hvorfor gør vi det? Nogen gange handler det om overlevelse: en død bandit har alligevel ikke brug for bandager, vel? Andre gange, er det et spørgsmål om at skaffe vigtig information: hvor er nu det forbandede nøglekort, så jeg kan komme videre i spillet?

Og nogen gange handler det ganske enkelt om nysgerrighed. Hverken mere eller mindre. Det er i hvert fald et småperverst ønske om at være fluen på væggen, som driver værket i Tacoma. Og spillet, som det eneste i mands minde, både anerkender og adresserer ønsket. For fire år siden, i Gone Home, gav udviklerne os muligheden for at træde ind i et ukendt hjem, alene med henblik på at kunne snuse os frem til vildtfremmede menneskers dybeste hemmeligheder.

Tacoma

Fullbright står igen klar med tilbuddet om en lignende oplevelse, men denne gang er den hjemlige (u)hygge blevet udskiftet med spilmediets foretrukne kulisse: en rumstation. TACOMA-stationen er blevet stærkt beskadiget. Besætningen er blevet evakueret. Årsagen bag ulykken? Et meteornedslag. Det er ikke nogen hemmelighed. Det er ikke meningen, at det skal være nogen hemmelighed. Spilleren er blevet sendt af sted for at gøre status over stationens ødelæggelse og samtidig tilbagebringe kritiske fejlrapporter.

Men selvom rumstationen er deserteret for menneskeliv og det svirrer med kunstige intelligenser, så handler Tacoma hverken om gys eller overlevelse. Det handler om nysgerrighed. Spillet er mere Das Leben der Anderen, end det er Alien. Besætningen, før de forlod stationen, har været under konstant overvågning af en allestedsværende maskinintelligens. Skønt personalet for længst er væk, så spøger de stadig i stationens gange og korridorer.

Utallige spil har benyttet sig af detaljerige miljøer og efterladte lydbøger til at fortælle deres historie. Gone Home, udviklernes forrige spil, var ingen undtagelse. Om noget, så var titlen med til at cementere det actionfattige, fortælletunge format. Flere af de spil som har bidraget og trukket på netop den tradition af spil, er blandt mine favoritter. Men efter at have været igennem maj måneds Prey, er det svært ikke at tænke, at tingene, rent fortælleteknisk, er gået i stå.
Fullbright's løsning på dette problem? En fusion mellem miljø og lydbog: en billedbog, om du vil. Ikke den slags som Bamse er så skide begejstret for, men en slags interaktiv filmsekvens. Rundt omkring på TACOMA-stationen finder man, med hjælp fra et augmented reality headset, brudstykker af samtaler som har fundet sted mellem besætningen. Spøgelsesagtige hologrammer bevæger sig igennem miljøerne, medens de konverserer med kollegaer, sig selv eller stationens maskinintelligens.

Kan du huske de sekvenser i Arkham spillene, hvor man skal rekonstruere et gerningssted? Det blev også brugt i det nye DOOM. Det fungerer lidt på samme måde i Tacoma. Rundt omkring på stationen udspiller de samme scener sig, igen og igen. Spilleren kan spole i sekvenserne, sætte dem på pause eller starte dem helt forfra - og således opleve de dramatiske udvekslinger, ganske vist i tredjeperson, fra vidt forskellige vinkler.

Man kan desuden undersøge besætningens personlige mobildimser og på den måde få et indblik i, hvad de har lavet på bestemte tidspunkter, hvem de har skrevet med og så videre. Man får lov at opleve hvordan de seks stationsarbejdere reagerer forskelligt på meteornedslaget og det efterfølgende kaos. Rumstationen er langsomt ved at gå under og de ansatte håndterer presset på deres egen måde. Nogle vælger at holde sig tæt sammen, mens andre foretrækker at isolere sig.

Tacoma