Fortnite

Fortnite

98% af jordens befolkning er forsvundet her henover sommeren, og du kan læse med i det følgende, og lære hvordan vores hånd-tamme forsker Sebastian har grebet den situation an i spillet Fortnite.

Der er engang i mellem noget roligt og betryggende ved det vante. Nyde rutinen og ikke blive stillet overfor konstante bølger af nye ukendte udfordringer. Til andre tider er de hvide pletter på landkortet dragende, og man finder sig selv nærmest dirrende af iver efter at drøne udover stepperne. Paralleller kan trækkes til sommertiden, hvor vi træder ud af hamsterhjulets rutiner, og som naive nyfødte kaster os ud i dugfriske oplevelser. Fylder på tænketanken inden hverdagens genkendelige rutiner igen overmander os. Hvis vi lige skal stoppe op, og med en undrende mine spørge, hvad filan dette har med vores spilhobby at gøre - så må I læse med i det følgende for at få en forklaring.

Den er helt gal! En ukendt storm har udryddet 98% af jordens befolkning, og efterladt resten i en sær suppedas af bølger af zombier og ekstremt knappe ressourcer. Zombierne kaldes af ukendte årsager for "the Husk", men udover denne lille trademark-agtige finte, så er de ganske genkendelige. Vi, de sidste to procent af befolkningen, må kæmpe for dagen og vejen i en tredjepersons sandkasseverden, som nemmest beskrives rent visuelt som et bastardbarn mellem spillene Team Fortress og Plants vs Zombies: Garden Warfare. Nydelig tegneseriegrafik, som næppe efterlader spillerne traumatiserede eller overfyldt med mareridtsskabende billeder på nethinden.

Rammerne er spillet Fortnite, som for tiden er i gang med en lukket betatest, hvor adgangsbilletten er køb af tidlig adgang til spillet. Pay up, dude! Min leg med spillet er foregået på en Xbox One - men titlen udgives ligeledes til PlayStation 4, PC og Mac. Spillet er tænkt at blive "free-to-play", eller på godt dansk "gratis", i 2018, hvilket straks får samtlige kvikke elever i klassen til at stikke en finger i vejret. Er det virkelig relevant at smide hårdt opsparede mønter efter denne titel nu, eller skal vi bare stoppe med at læse, og herefter tage en solid middagslur til 2018? Et spørgsmål, som jeg selv havde hængende i baghovedet under store dele af min tid med spillet.

Fortnite
FortniteFortniteFortnite

Spillet kan kort beskrives som et co-op overlevelsesspil. Vi to procent må stå sammen! Den gyldne plan for spillet er, at man skal finde ressourcer, bygge en befæstning og herefter modtage bunker af Husks med skarpslebne eller ammunitionsfyldte våben. Hver bane er efter sigende unik, og skabt ved en eller anden tilfældighedsgenerator. Jeg vil dog straks her indføre, at jeg syntes mange af dem lignende hinanden til forveksling, så den linje i salgsmaterialet kan man nemt springe uimponeret over. Spillet består af optil fire spillere, som typisk skal ud og finde ressourcer først. Sten, saks, papir - eller mere korrekt, sten, træ og metal. De tre grundelementer. Det spædes dog op med mængder af andre ting, som man kan finde rundt omkring på banerne. Dele kan bruges til at bygge et kæmpe fort. Dette er dog ikke relevant, før man har fundet målet.

Historien omkring Husks og stormen - samt festmåltidet, hvor 98% af befolkning åbenbart var på menuen er som minimum lidt sketchy. Men en af måderne, hvor man kan komme væk fra hele dette hjernespisende cirkus er, at finde forskellige transportmidler. Det ene er en flyvende lastbil ejet af en gut som hedder Lars. Her må I bære lidt over med mig, da jeg ærligt ikke helt fangede, hvem og hvad ham Lars er. Men det er et faktum, at når man møder ham og hans varebil, så skal der bygges. Stormen rammer, når man selv aktiverer den. Den del er nu ganske praktisk!

Men før stormen og horderne af hjerneknaskende Husks hidkaldes, så skal der bygges store og kreative befæstninger til beskyttelse af målet. Her kan ens indre Minecraft-kriger godt slippes løs. Der er mange muligheder for at bygge. Man kan endvidere sætte forskellige fælder af mere eller mindre masochistisk art. Prøv lige at stille jer på den her sømplade, kære Husks! Ressourcerne som man har fundet rundt omkring på banerne, ved at drage på udforskning med en hakke, kan her omsættes til vilde bygninger. Ressourcerne kan også medtages fra tidligere baner - eller medtages til fremtidige. Dette byggeri er langt den sjoveste del af spillet i min optik. Når så ens befæstning står færdig, så kan man starte kampen ved at tilsætte nogle blå orbs, som findes rundt omkring på banerne. Jeg må igen erkende, at jeg har misset den dybere forklaring på disse blå dimser, men det er vist heller ikke essensen af spilles rygrad. Historien bliver aldrig bærerne. Loot, byg og kæmp!

Nu handler alle missionerne ikke om Lars og hans potente transportmiddel, der findes andre i form af laserdimser med navnet Atlas med mere. Delene af spiloplevelsen er dog præcist de samme. Samarbejde med dine medspillere og slut af med at bøllebanke en bunke Husks. Spillet føles ret hurtigt trygt og helt uden en uoverkommelig udfordring. Der findes en form for hovedhistorie, og udover denne, så er der fyldt op med Lars-agtige missioner. Men DNA-et er hele vejen igennem loot, byg og kæmp. I en del af spillet har man sin egen by. Her kan folk hives med ind, så du har hjælp mod fjenderne. Når de forskellige bølger her er klaret, så kan du hoppe tilbage til andre missioner - og herigennem hente ressourcer, eksempelvis. Når man så ønsker det, så kan man hoppe tilbage til hjembyen, og bygge videre. Det fungerer egentligt meget godt, og det endte med at være her, hvor jeg brugte langt overvejende af mine over 30 timer i selskab med spillet.

Fortnite
FortniteFortniteFortnite