Lawbreakers

Lawbreakers

Cliffy B er tilbage, og forsøger at vende arena-skydespillet på hovedet... bogstavelig talt.

Gears of War-legenden Cliff Bleszinski og hans studie, Boss Key Productions, er endelig klar med deres low-gravity hero shooter Lawbreakers. De har skåret det traditionelle fedt fra, og her skal fedtet forstås som singleplayer, hvilket bringer prisen ned på 30 Euro. Spillet byder på én ting, og det er korte, objective-orienterede PvP-kampe, hvis intensitet bringer dig ud på kanten af sædet. Modsat Overwatch er det blodigt og belønner frem for alt shootertalent, og så er holdkomposition og meta sekundært. Velkommen til Lawbreakers, hero shooteren, som sigter efter det lidt mere garvede shooter-segment.

Med så mange om budet i skydespillenes verden kan det være svært at se, præcis hvor der kan være plads til Lawbreakers. Har vi virkelig behov for endnu en hero shooter? Efter noget tid med spillet er mit svar et klart ja. Boss Key gør nemlig en masse spændende ting når man tænker på, hvor genren er i dag. Bleszinski har været ude og tale om, at spillet er en hero shooter for dem, som vil vinde pga. deres rene skydetalent. Spillet skal belønne den dygtigste spiller, som kan finde ud af at sigte og tænke hurtigt. Dette står i kontrast til Overwatchs "sten, saks, papir"-gameplay, hvor holdopbygning er vigtigere end reflekser og sigteevner. Så selvom de mange roller har forskellig spillestil, ultimates og fancy tricks, så handler det frem for alt om at uddele virtuelle øretæver i en fair kamp, præcis som vi har gjort det siden Quake og Unreal Tournaments storhedstid.

For mig er dette præcis, hvad Lawbreakers gør så rigtigt. Karaktererne er drønsjove at spille, hver af dem har deres eget feel og de har specielle evner hver især. Hver rolle føles bare rigtigt, og der er kælet for detaljerne, så alt fra våbnenes animationer, lyde og feel passer perfekt sammen med bevægelserne. Dette giver fantastisk indlevelse. For at give plads til spillets mere "fair" karakterdrevne gameplay, så vinker vi farvel til turrets, snipere og traditionelle tanks og medics. I stedet har enkelte karakterer nogle supportevner, andre har lidt tanky evner, men alle er først og fremmest dræbermaskiner.

Lawbreakers
LawbreakersLawbreakersLawbreakers

Før vi taler videre om karaktererne, så er det værd at nævne bruddet med tyngdekraften. En central del af spillet er nemlig, at månen er blevet sprængt i stykker (????) og tyngdekraften er derfor helt utilregnelig. Tvivlsom videnskab til trods, så resulterer dette i bestemte steder på banerne, hvor der er meget lav tyngdekraft. Det er typisk omkring objectives, hvilket giver intense, vertikale kampe. Mens dette kan lyde som en sær gimmick, så giver det drønsjovt gameplay, især når det kombineres med spillets modes og karakterernes akrobatiske evner.

Jeg kan naturligvis ikke opsummere og gå i detaljer om alle spillets roller, men det kan udviklerne på spillets hjemmeside. Da dette er en online shooter er der meget lidt at vide om deres personligheder, og egentlig skal man bare vide at det ene hold får Law-rollen, og de dertilhørende karakterer, og det andet hold bliver de kriminelle Breakers. Rollerne på hvert hold er de samme. I mellemtiden kan vi se lidt på, hvad der gør nogle af dem så fantastisk sjove at spille. I bund og grund handler det om kombinationen af deres bevægelighed og deres våben. Hver karakter udnytter nemlig banernes mange niveauer og den lave tyngdekraft på sin egen måde. Mens de naturligvis kan angribe på klassisk vis, med primære og sekundære våben, så har hver karakter også deres egen unikke bevægelse på Shift. Alle kan samtidig sparke på F og skyde bagud på Crtl. Udover at bruge deres rifler, knive og pistoler kan karaktererne typisk også sende en granat, healing-drone, healing-station eller noget helt andet afsted på E. Karakterernes ultimates giver endnu flere muligheder.

Hver karakter udnytter disse aspekter på unikke måder, og dette gør at hver karakters spillestil har glimrende dybde, og kan være svær at mestre. Tag f.eks. Gunslinger. Han skyder med to forskellige pistoler på en gang. Alpha, som er semiautomatisk, og Omega, som er langsommere, og kræver at man kan forudse fjendens bevægelser. Begge giver god skade, men skal bruges på forskellige måder. Han bevæger sig med en kort teleport, og kan med sin ultimate affyre en kugleregn fra begge pistoler. Der bliver hurtigt nok at se til, når man skal forstå hvordan disse meget forskellige roller fungerer.

Fordi du har så mange muligheder, især med den svingende tyngdekraft, føler du dig enormt kraftfuld med disse karakterer, og det gør spillet yderst underholdende. Min personlige favorit er Wraith, som har en mid-range maskinpistol og et kort sværd. Med Shift kan han glide fremad et langt stykke. Dette kombineres virkelig godt med hans højreklik, som er et øjeblikkeligt skub fremad, hvor han også dolker med sin kniv og giver stor skade. I sig selv kan denne evne, Wasp, også bruges til at transportere sig i en hvilken som helst retning. Da han også kan tripel-hoppe og hoppe på vægge er han ekstremt mobil.

Lawbreakers
LawbreakersLawbreakers

Mens Wraith primært skyder med sin maskinpistol, så er det hans dolk og mobilitet, som gør at han er en virkelig stærk karakter. Han kan give skade på afstand, glide længere ind og dolke, og derefter stikke af ekstremt hurtigt. Han kan skabe forvirring fordi han er så hurtig.

Dette er ikke engang hele hans kit, men forestil dig denne slags mobilitet i et spil, hvor tyngdekraften er lav i visse områder. To hold som flyver om hinanden, fyrer missiler afsted, kaster med knive og granater, warper ind og ud af kamp. Det er virkelig underholdende og kaotisk action, og minder faktisk mere om old school arena-shooters end Overwatch på mange punkter.

Fordi ingen er begrænset til mest at heale eller være tank, så kan alle være midt i kampen på nogenlunde lige fod. Til trods for disse MOBA-agtige evner er det faktisk lykkes Boss Key at gøre det hele imponerende balanceret her ved launch, og det er noget af en bedrift.

Der skal dog også være noget at kæmpe om. Min personlige favoritmode i spillet er Blitzball, hvor en bold skal samles op på midten af banen og bæres ned til modstanderens base. Dette gøres tusind gange sjovere af, at bolden har Justin Roilands stemme (ham fra Rick and Morty), og råber "I-I-I've been dropped!" som kun han kan.

Lawbreakers
LawbreakersLawbreakers
Lawbreakers